به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مصطفی محامی، عصر امروز سه شنبه با حضور در جمع معتکفین مسجد جامع شهر زاهدان ضمن تبریک سالروز ولادت امیرالمؤمنین علی (ع)، افزود: تبریک دیگری باید خدمت معتکفین محترم عرض کرد که این ایام را در مساجد مختلف به اعتکاف مشغول هستند.
وی ادامه داد: شخصیت و مقامات معنوی حضرت علی (ع) که به عنوان یک انسان کامل در اوج کمال است برای امثال ما قابل فهم نیست و ما تنها ظواهری از این عظمت را مشاهده میکنیم.
وی ادامه داد: یکی از مظاهر عظمت حضرت علی (ع)، مسئله میلاد این حضرت و کیفیت تولد ایشان است.
وی اضافه کرد: مادر حضرت مریم (س) وقتی که حضرت مریم (س) را در شکم داشت فرزند خود را نذر معبد کرد و زمانی که فرزندش چشم به جهان گشود فرمود: این کودک دختر است و من گمان میکردم فرزندم پسر باشد که او را نذر معبد کردم از این لحاظ که مرسوم نبود دختر خدمتکار معبد باشد، اما خداوند متعال میفرماید ما بهتر میدانیم که چه به تو داده ایم و در عین حال فرمو خداونو نذر تو را به بهترین شکل قبول کرد و نتیجه قبول شدن نذر این بود که حضرت مریم (س) به مقامی میرسد که ملائکه الهی از ناحیه خداوند به او میفرمایند: مریم خدا تو را برگزیده و پاک کرده است و تو را بر همه زنان سروری داده است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: این خانم شایسته مادر حضرت عیسی (ع) میشود پیامبری که دارای اعجازهای فراوان و از پیامبران اولوالعزم بود و از بدو تولد همواره با خود معجزه به همراه داشته اما حضرت مریم (س) در هنگام زایمان حضرت عیسی (ع) باید از معبد بیرون میرفت چون معبد محل عبادت خداوند است نه محل تولد فرزند و حضرت مریم (س) با همه عظمتش اجازه تولد فرزند مبارک خود را در معبد نداشت اما زمانی که جناب فاطمه بنت اسد مادر حضرت علی (ع) به دنیا آمدن فرزند مبارک خود را حس میکند به جوار خانه کعبه آمد که با همه معابد دیگر بسیار متفاوت و تک خانه خداوند است و در کنار خانه کعبه دست به دعا برداشت و ناگهان حاضرینی که از قبیله قریش حضور داشتند مشاهده کردند که دیوار خانه کعبه در خصوص مقابل درب خانه شکافته شد و فاطمه بنت اسد وارد کعبه شد و دیوار بسته شد و هر چه تلاش کردند وارد خانه کعبه شوند در باز نشد و زمانی گذشت تا اینکه دوباره دیوار شکافته شد و جناب فاطمه بنت اسد با نوزادی در آغوش از خانه کعبه خارج شد.
محامی اظهار کرد: حضرت مریم (س) با جایگاه ویژهای که داشت باید برای تولد فرزندش از معبد خارج میشد اما خداوند جناب فاطمه بنت اسد را برای تولد فرزند مبارکش به تک خانه خدا یعنی کعبه دعوت میکند و مانند جریان تولد حضرت عیسی (ع) تولد حضرت علی (ع) نیز سرشار از معجزه است.
امام جمعه زاهدان تصریح کرد: فضائل حضرت علی (ع) بی شمار است و بر خلاف اینکه همه دست به دست هم دادند تا فضائل این حضرت دیده نشود اما فضائل حضرت شرق و غرب عالم را در برگرفته و دلهای عاشق این حضرت روز به روز بیشتر مشتاق مکتب ایشان میشوند.
محامی در خصوص اعتکاف بیان کرد: اعتکاف، فرصت خلوت با خدا و پرداختن به خود است و امر اعتکاف بر اساس علم اخلاق دستور العملی دارد که شامل فکر، ذکر و مراقبت است.
وی ادامه داد: در روایات مختلف تاکید شده که انسان مومن کسی است که اهل فکر کردن باشد و انسان عاقل بیشتر از اینکه حرف بزند فکر میکند و طبعاً این فکر در ابعاد مختلف هست که یکی از این ابعاد خودشناسی بوده و هر کس باید در خصوص انجام هر عملی فکر کند، بنابراین در منظومه معارف دینی و خصوصاً در مکتب اهل بیت (ع) در این جهت تاکید شده و در آیات مختلف نیز بر تأمل و تدبر تاکیدات زیادی وجود دارد.
وی افزود: مورد دوم ذکر است یعنی یاد خدا و تنها به این معنی نیست که شخص به صورت نمایشی با تسبیح اذکار مختلف را بگوید چرا که گاهی شخص غرق در ذکر گفتن خود نیست و بر روی عبادت خود تمرکز ندارد و در خصوص نماز آمده که نماز خوانده میشود برای ذکر خداوند اما در برخی نمازها ذکری یافت نمیشود و شخص به اقتضای سن با حواس پرتی مشغول عبادت میشود و این نماز ذکر نیست.
وی ادامه داد: ذکر یعنی یاد خدا کردن و یکی از راههای آن استفاده از اذکار مختلف و خواندن دعاهای مختلف هست اما عمده ذکر این است که در هر کاری که انجام
میدهیم به یاد خدا باشیم و این ذکر گفتن نیز بدون فکر نمیشود و باید به این فکر کند که بنده خداوند است و همواره باید گوش به فرمان الهی باشیم.
امام جمعه زاهدان افزود: مورد سوم که توصیه علما اخلاق بر این موضوع صدق میکند مراقبت هست یعنی مراقب خود باش تا به گناه آلوده نشوی و نافرمانی خدا نکنی و در دل خودجز خداوند راه ندهی و انسان باید مراقب دل خود باشد که هیچکس جز خداوند وارد آننشود و دل باید لبریز از محبت خداوند باشد تا هیچ چیز در آن راه پیدا نکند طبق دعای کمیل که حضرت علی (ع) میفرماید (خدایا دلم را از محبت خودت لبریز کن).
وی در پایان خاطرنشان کرد: اعتکاف جای خوبی برای یک دستور العمل اخلاقی هست، البته این دستور العمل برای همه روزهای سال وجود دارد و این ما هستیم که باید اهل فکر باشیم و رفتار و گفتار خود را بر اساس همین تفکر برنامه ریزی کنیم و همواره اهل ذکر و یاد خدا باشیم و لحظه به لحظه زندگی را با یاد خدواند متعال سپری کنیم و در راه خدا قدم برداریم و خود را در برابر گناه ایمن کنیم و ایام اعتکاف بهتری فرصت برای انجام این اعمال است.