از حق نگذریم فروش های فوقالعاده و پیش فروش این دو خودروساز، فرصتی برای خرید خودرو با قیمتهای به مراتب پایینتر از بازار را برای برخی خریداران فراهم میکند؛ زیرا بین کارخانه و بازار خودرو اختلاف قیمت از ۵۰ میلیون تا بیش از ۱۸۰ میلیون تومان است که جذابترین قسمت ثبت نام را شامل میشود. اما تعداد ثبت نامیهای احتمالی قابل مقایسه با تعداد واگذاریها نیست. در مرحله فروش قبلی فروش ایرانخودرو ۶۰ هزار خودرو عرضه شده بود؛ در حالی که تعداد ثبت نامها یک میلیون و ۹۷ هزار نفر بود؛ یعنی به ازای هر خودرو ۱۸ نفر نامنویسی کردند.
با این حال مخاطبانی که طی ماههای اخیر و دیروز و امروز با اخبار فروش هفت محصول ایرانخودرو با موعد تحویل سه تا هشت ماهه و همچنین طرح فروش دو محصول سایپا مواجه شدند، شاید این سوال در ذهنشان پیش آمده که افزایش تیراژ از سوی خودروسازان عملیاتی خواهد شد و آیا خودروسازان می توانند به تعهداتشان عمل کنند؟ طبق آخرین آمار به دست آمده از سازمان بورس، مقدار تولید صنعت خودرو در آذر امسال به حدود ۷۹ هزار دستگاه رسیده که افت ۱۴ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان میدهد.
به هر ترتیب ایران خودرو فرآیند فروش محصولات خود را از طریق وکالتی و مسدود کردن مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به ازای هر خودرو را آغاز کرد. در این مرحله دو نوع محصول شامل محصول سورنپلاس XU۷P و ۲۰۷ با موتور TU۳ به صورت فروش فوقالعاده با موعد تحویل ۹۰ روزه و پنج محصول شامل خودروهای دناپلاس دستی با موتور EF۷P، دناپلاس اتوماتیک، راناپلاس، سورنپلاس XU۷P و ۲۰۷ دستی سقف شیشهای به صورت پیشفروش با موعد تحویل چهار تا هشت ماهه عرضه میشوند. اطلاعات بیشتر را در این خبر بخوانید.
سایپا نیز اعلام کرد طرح پیشفروش دو خودرو کوییک GXR-L و کوییک RS (تولیدی پارسخودرو) از محل مازاد ظرفیت طرح جوانی جمعیت را صرفاً ویژه متقاضیان عادی را از روز (دوشنبه) اجرایی کند.