به گزارش ایسنا، احمد جابریان - عضو انجمن وارد کنندگان برنج - در نشست خبری با موضوعیت بررسی دلایل ناترازی بازار برنج اظهار کرد: همانطور که مطلع هستید ما چند سالی است که بهویژه در سالهای گذشته شاهد بروز برخی نوسانات در حوزه برنج بودیم. طی چند سال گذشته نقل مباحث و سایتهای خبری این نوسانات حوزه برنج ایرانی و خارجی بوده است. برنج به عنوان دومین کالای استراتژیکی کشور شایسته یک نگاه بهتر و درک بهتری از شرایط موجود است. این محصول در سفره ایرانیها نقش مهمی دارد و همچنین از ویژگی بسیار خاصی نیز برخوردار است.
وی افزود: مهمترین دلیلی که باعث این نوسانات و مشکلات هر ساله میشود، عدم وجود یک رویکرد راهبردی و همه جانبه است. رویکردی که بتواند تمام نیاز و منافع تمام ذینفعهای این زنجیره ارزش را از تولید کننده تا مصرف کننده، بازرگان، حاکمیت و تمام کسانی که در این امر نقش دارند را بتواند تامین کند.
کشت و کشاورزی در ایران به شیوه سنتی گران است
جابریان ادامه داد: کشور ما اقلیم خشکی دارد و به همین دلیل مسئله کمآبی و منابع محدود آب چیزی نیست که بخواهیم آن را انکار کنیم و در این شرایط باید توجه داشته باشیم که روشهای کشت و کشاورزی در کشور عمدتا شیوههای سنتی هستند. در مقایسه با کشورهایی که همچون ایران تولیدکننده برنج هستند، این روشهای سنتی و کشاورزی سنتی موجب میشود که نسبت به تولید دنیا، تولیدات داخلی ما گرانتر باشد.
وی با تاکید بر اینکه تولید جزو اولویتهای ما و دولت است و به همین دلیل نیز حمایت از این بخش انکارناپذیر است، گفت: ما هم به عنوان چه بخش تولید چه بخش بازرگانانی که در این حوزه فعالیت میکنند خواهان حمایت حداکثری از فضای تولید هستیم و این را در مقاطع مختلف نیز اثبات کردیم.
عضو انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که، مسئله مهم توجه به یک اصل اساسی در حوزه اقتصاد و تنظیم و تعادل عرضه و تقاضا است که متاسفانه نگاههای مقطعی و نگاههای غیر همه جانبه موجب شده که ما یا در صدد توجه به عرضه باشیم و یا تقاضا و در این صورت بالانس و تعادل در عرضه و تقاضل از هم گسسته میشود.
بسیاری از مناطق کشور خواهان مصرف برنج ایرانی نیستند
وی افزود: طی دو سال گذشته، برنج ایرانی گران شد، در سال جاری نیز برنج خارجی گران میشود و مجددا در سال آینده نیز ممکن است دوباره همین اتفاقات رخ دهد و آنچه که موجب رخداد این شرایط میشود، نگاه تک بعدی ما به این مسئله است. اعتقاد ما این است که قیمت برنج ایرانی طی سالهای گذشته شایسته کشاورزان نبوده اما علیرغم اینکه همه ما دوست داریم که برنج ایرانی در سفره همه ما و همه مردم باشد، ولی نباید فراموش کنیم که مناطقی از کشور ما مصرفکننده برنج ایرانی به صورت خاص نیستند یعنی تغییر ذائقه یا به هر دلیلی سبک زندگی در این مسئله تاثیرگذار است.
جابریان ادامه داد: به طور مثال در مناطق جنوبی کشور، مردم کمتر خواهان مصرف برنج ایرانی هستند و دلیل اصلی آن نیز قیمت و البته ذائقه است. به همین دلیل نیز نباید ما نباید آن بخش قابل توجه در مناطق شرقی، جنوبی و بخشی از مناطق غربی کشور را فراموش کنیم.
وی افزود: سرانه مصرف و نیاز کشور به برنج بهطور میانگین سالانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تن است. اما نکته مهم این است که ما هیچ مرجع و هیچ اطلاعات درستی از فضای تولید در کشور نداریم و هیچ مرجعی نتوانسته آمار دقیقی را بهطور رسمی انتشار دهد و به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعاتی صحیح و قابل اتکا متاسفانه در برخی مواقع شاهد این هستیم که برخی بر پایه همین اطلاعات نادرست و غیر موثر آدرس غلط میدهند که بعضاً به فضای رسانه هم دسترسی دارند و با بهرهگیری از این تریبون سعی میکنند که فضا را به سمت اهدافی که خودشان دارند تغییر دهند بدون اینکع منافع ۸۵ میلیون ایرانی را در نظر بگیرند.
ادامه دارد