به گزارش رکنا، هاچ بک ها یکی از محبوب ترین کلاس های خودرویی در دنیا بوده و در بیشتر کشور ها از این سگمنت به خاطر ویژگی های منحصر به فردش استقبال زیادی می شود. خودروهای هاچ بک به دلیل ابعاد کوچک خود انتخاب مناسبی در رانندگی های شهری بوده و به همین علت مخصوصا در شهر های شلوغ از جمله انتخاب اصلی مردم برای جابجایی است.
پژو ۲۰۶ یکی از همین گزینه ها بوده که معیار خرید اقشار مختلفی از جامعه است. خودرویی که بیش از دو دهه از حضور آن در بازار کشورمان گذشته و همچنان یکی از پرفروش ترین های بازار است. پژو ۲۰۶ همانطور که میدانید با تیپ های مختلفی تولید شد که هر کدام در بخش امکانات و مشخصات فنی تفاوت هایی با باقی تیپ ها داشتند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ یکی از همین تیپ هاست که در میان ۶ تیپ در واقع در میان راه قرار میگیرد. تیپ ۳ پژو ۲۰۶ خودرویی است با مشخصات فنی تیپ ۲ و امکانات تیپ ۵. این تیپ از اوایل دهه ۸۰ تولید شد و تا چند سال بر روی خط تولید ماند اما ایران خودرو آن را برای مدتی نسبتا طولانی از خط تولید خارج کرد و دوباره چند سال قبل نسخه جدیدی از آن تحت عنوان پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشهای وارد میدان شد که آن هم نرسیده بار سفر بست و رفت.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ همانطور که اشاره کردیم از نظر چهره و طراحی ظاهری هیچ تفاوتی با باقی تیپ ها ندارد. در نمای جلوی این هاچ بک فرانسوی چراغ های اصلی به صورت بیضی شکل و بسیار کشیده طراحی شده که ظاهر خشنی را به خودرو دادهاند. همچنین جلوپنجره معروف آن ابعاد کوچکی داشته و روی سپر هم تنها چراغ های مه شکن و ورودی هوای ثانویه موتور تعبیه شده است.
در نمای عقب نیز مانند جلو چراغ های اصلی فرمی بیضی شکل داشته و به صورت یک تکه خارج از درب صندوق طراحی شدهاند. سپر عقب بسیار ساده اما هماهنگ با دیگر بخش های خودرو طراحی شده که تنها میزبان یک مه شکن در وسط است. بر روی درب صندوق هم تنها محل نصب پلاک جا خوش کرده است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ در بخش داخلی تفاوت هایی با برخی تیپ ها همون تیپ ۲ دارد. داشبورد این خودرو مانند نمای بیرونی طراحی زیبایی داشته که هنوز هم با گذشت این همه سال حس خوبی را به بیننده القا می کند. در بالاترین بخش داشبورد یک صفحه نمایش کوچک قرار گرفته که برخلاف تیپ ۱ قابلیت نمایش برخی اطلاعات خودرو و همچنین اطلاعات سیستم صوتی را دارد.
پنل کنترل تهویه مطبوع اما به صورت دیجیتالی بوده که در تیپ ۵ و ۶ وجود داشت. همچنین مقابل راننده هم همان فرمان معروف پژو ۲۰۶ ها تعبیه شده و پشت سر آن هم یک کلاستر آنالوگ. تنظیم آینه ها حالا در تیپ ۳ برقی شده و شیشه بالابرهای عقب هم بر خلاف تیپ های قبلی دیگر دستی نیستند.
فضای کابین اما درست مشابه دیگر تیپ های پژو ۲۰۶ تنها در ردیف جلو قابل قبول بوده و ردیف عقب فضای چندانی ندارد، در نتیجه در بیشتر مواقع سرنشینان عقب با کمبود فضای سر و پا روبرو هستند. از طرفی متریال به کار رفته درون داشبورد و اتاق در نسخه های قدیمیتر کیفیت بالاتری داشته اما متاسفانه در مدل های جدید شاهد افت کیفیت محسوسی هستیم. فضای صندوق نیز با توجه به کلاس خودرو چندان فضایی نداشته و از حجم کمی برخوردار است.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم از نظر مشخصات فنی کاملا مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بوده و همان موتور TU3 معروف را دارد. این پیشرانه ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ برای این خودروی هاچ بک توانایی تولید تنها ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.
مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶.۵ لیتر درست مانند تیپ ۲ در کنار فراوانی قطعات یدکی از جمله نکات مثبت فنی پژو ۲۰۶ تیپ ۳ است اما در طرف مقابل هم قدرت کم خصوصا در مسافت های زیاد و راه های پر سراشیبی و سربالایی در کنار استهلاک زیاد مدل های بالا بخار افت کیفیت متریال موتور از معایب بزرگ این خودرو محسوب می شوند.
پژو ۲۰۶ تیپ ۳ همانطور که پیشتر اشاره کردیم از نظر آپشنی با تیپ ۵ در یک سطح بوده و به مواردی همچون ایربگهای جلو، ترمزهای مجهز به ABS, EBD و EBA، فرمان هیدرولیک، رادیوپخش، مه شکن های جلو و عقب، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو از داخل، شیشه بالابرهای برقی جلو، ایموبلایزر، ترمزهای عقب دیسکی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه های جانبی برقی همرنگ با بدنه، شیشه بالابر برقی درهای عقب، رینگهای آلومینیومی و پشت سری صندلی های عقب مجهز شده است.
نکات مثبت | امکانات خوب
فراوانی قطعات یدکی و مکانیک بازار خوب کیفیت ساخت بالا در مدل های پایین |
نکات منفی | قدرت کم پیشرانه
استهلاک بالا فضای کم |