قیمت پیکان سواری مدل ۸۳؛ پادشاه در بازار دست دوم‌ها

فرارو چهارشنبه 03 بهمن 1403 - 21:27
فروشندگان پیکان دسته‌جمعی تصور می‌کنند صاحب کالایی لوکس و آنتیک هستند در حالی که شیوه قیمت‌گذاری پیکان درست مانند بقیه خودروهاست و نمونه‌های تولیدی بین سال ۷۰ تا ۸۳، به شکل منصفانه حدودا ۶۰ تا ۱۳۰ میلیون قیمت دارند

فرارو – قیمت پیکان سواری مدل ۸۳ در بازار حدود ۹۰ میلیون تومان است؛ تا وقتی درباره یک ماشین معمولی و غیرکلکسیونی حرف می‌زنیم نباید بیشتر از ۹۳ میلیون پول پرداخت. از آن طرف کف قیمت پیکان را ۸۵ میلیون تومان در نظر بگیرید.

به گزارش فرارو؛ پیکان امسال ۵۷ ساله شد. خط تولید کارخانه را حدودا ۲۰ سال پیش تعطیل کرده‌اند ولی مدل‌های مختلفی از پیکان در بازار وجود دارد. از پیکان دولوکس گرفته تا پیکان کار و پیکان جوانان یا مثلا پیکان سپر جوشن و حتی نمونه‌های کاربراتوری و انژکتوری. اولین سری تولیدی از این ماشین خاطره‌انگیز، سال ۱۳۴۶ عرضه شد و تا ۱۳۸۳ بدون توقف ادامه پیدا کرد. پیکان چند سری فیس‌لیفت و تغییرات را تجربه کرد. یک بار بدنه نحیفش میزبان موتور سنگین پژو شد و یک بار موتور آن را روی بدنه ۴۰۵ سوار کردند. پیکان سواری مدل ۸۳، آخرین سری تولیدات ایرانخودرو محسوب می‌شود که همچنان در بازار خواهان دارد. خرید و فروش پیکان‌های تولیدی تا سال ۷۰ پررونق است، اما نمونه‌های تولید شده قبل از این تاریخ را به‌خصوص اگر تمیز و نونوار باشند، به عنوان ماشین کلکسیونی در نظر می‌گیرند و لابد به خاطر کمیابی و خاص بودن قیمتش سر به فلک می‌گذارد.

از پیکان ۱۷۲۵ سی‌سی تا پیکان سواری مدل ۸۳

پیکان سواری مدل ۸۳، آخرین سری تولید شده پیکان در ایران است. در این سال موتور‌های انژکتوری جدیدی روی پیکان نصب شد تا به کمک ECU و سنسور اکسیژن، میزان آلایندگی خودرو را پایین بیاورند و هم‌زمان بر سرعت و شتاب آن اضافه کنند.

پیکان سواری مدل ۸۳، به همین خاطر محبوبیت دارد. قیمت این خودرو، در صورت تمیز بودن بدنه و کم‌کارکرد بودن موتور ممکن است بین ۱۰۰ تا ۱۱۸ میلیون تومان باشد. نمونه انژکتوری در سال‌های ۸۰ تا ۸۳ به بازار عرضه شده و اگر خوب نگهداری نشده باشند، کف قیمت آن بین ۸۰ تا ۹۰ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت پیکان سواری مدل ۷۰ تا ۸۰ هم از ۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود و تا مرز ۸۰ میلیون تومان ادامه پیدا می‌کند. به طور طبیعی هرچقدر ماشین در طول سالیان نسبتا طولانی عمر خود آسیب دیده باشد و کارش به صافکاری و نقاشی و بتونه‌کاری یا مثلا تعویض قطعات بدنه افتاده باشد، بابت هر تصادف مقداری از ارزش ماشین آب می‌رود.

شیوه قیمت‌گذاری پیکان کارکرده

ارزش کلکسیونی پیکان می‌تواند قیمت آن را به طور قابل توجهی افزایش دهد، به طوری که در برخی موارد حتی به میلیارد تومان برسد، اما اینکه دقیقاً چه عواملی باعث می‌شوند یک پیکان ارزش کلکسیونی پیدا کند؟

مدل‌های خاص و کمیاب پیکان، مانند پیکان دولوکس، جوانان، کار، و مدل‌هایی که در سال‌های اولیه تولید یعنی دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی ساخته شده‌اند، ارزش کلکسیونی بیشتری دارند. هرچه خودرو سالم‌تر باشد، رنگ فابریک داشته باشد، قطعات اصلی در آن استفاده شده باشد و کمترین تغییرات در آن ایجاد شده باشد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. به اصطلاح، هرچه خودرو بیشتر «فابریک» مانده باشد، ارزشمندتر است.

کارکرد پایین خودرو، به خصوص اگر در وضعیت بسیار خوبی نگهداری شده باشد، ارزش کلکسیونی آن را افزایش می‌دهد. اگر پیکان به صورت حرفه‌ای و با استفاده از قطعات اصلی بازسازی شده باشد، می‌تواند ارزش کلکسیونی بالایی پیدا کند. بازسازی غیراصولی و استفاده از قطعات غیراصلی، دقیقا برعکس عمل می‌کند و ارزش آن را کاهش می‌دهد.

قیمت پیکان به توجه به عواملی مثل وضعیت سلامت فنی و بدنه، میزان دقت در نگهداری و سال ساخت متفاوت خواهد بود. پیکان معمولی با وضعیت خوب، که ویژگی خاصی ندارند، معمولاً بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان دارند. مدل‌های خاص مانند دولوکس، جوانان، کار و مدل‌های تولید شده در سال‌های اولیه، اگر در وضعیت خوبی باشند، می‌توانند بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان یا حتی بیشتر به فروش برسند.

قیمت پیکان سواری مدل ۸۳؛ پادشاه در بازار دست دوم‌ها

قیمت پیکان سواری مدل ۸۳، به خاطر استفاده از موتوری جدید که از سال ۸۰ تا زمان توقف خط تولید پیکان به کار گرفته شد، بالاتر است

قیمت پیکان که به صورت حرفه‌ای و با رعایت اصول بازسازی شده و تمام قطعات آنها اصلی و فابریک است، می‌تواند بالاترین قیمت را داشته باشد و حتی به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان نیز برسد. 

قیمت پیکان قدیمی مدل پایین، تولید سال‌های دهه ۴۰ و ۵۰ که در وضعیت مناسبی به سر می‌برد و به اصطلاح لای پر قو نگهداری شده، در برخی گزارش‌ها بین یک تا ۱.۵ میلیارد گزارش شده است. پیکان‌هایی که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند پلاک قدیمی، متعلق بودن به شخصیت‌های معروف یا داشتن تاریخچه خاصی بوده‌اند، با قیمت بسیار بالاتری به فروش رسیده‌اند. 

ارزش کلکسیونی یک خودرو، تا حد زیادی به نظر خریدار و فروشنده بستگی دارد. بنابراین، قیمت‌های ذکر شده تقریبی هستند و ممکن است در معاملات واقعی، قیمت‌ها متفاوت باشند.

انواع پیکان در بازار؛ راهنمای تیپ‌ها و مدل‌های مختلف

پیکان در بازار دارای شش مدل اصلی است. پیکان دولوکس با چراغ بزرگ، پیکان کار با چراغ‌های کوچک، پیکان جوانان با چهار عدد چراغ گرد، پیکان تاکسی، پیکان پژویی و پیکان اتوماتیک. شاید در مواقعی پیکان استیشن هم پیدا کنید.

پیکان جوانان به موتور موتور ۱۷۲۵ سی‌سی با سرسیلندر آلومینیومی و دو کاربراتور مجهز بود که می‌توانست تا ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید کند. داشبورد اسپرت با دورشمار موتور، صندلی‌های اسپرت، رینگ‌های اسپرت، لاستیک‌های رادیال، رنگ‌های خاص (مانند قرمز گوجه‌ای و نارنجی) و نوار‌های جانبی، مهمترین ویژگی پیکان جوانان به حساب می‌آید.

پیکان دولوکس در نمونه اولیه، تودوزی و روکش‌های مرغوب‌تر داشت و با تزئینات کرومی بیشتر، لاستیک دور سفید، رنگ‌های متنوع و معمولاً دو رنگ به بازار عرضه شد، اما از اواسط دهه ۷۰ با عنوان پیکان بنزی و چراغ دورنگ سفید و نارنجی دوباره به میدان آمد و تقریبا تا زمان توقف خط تولید کارخانه، به همان سبک و سیاق باقی ماند.

پیکان کار، ساده‌ترین و ارزان‌ترین مدل پیکان بود و چراغ کوچک مستطیل داشت. ایران‌خودرو در دوره‌ای، موتور ۱۸۰۰ سی‌سی پژو را روی بدنه پیکان گذاشت و نمونه‌های محدود از آن را به نام پیکان پژویی به بازار فرستاد. پیکان پژویی توفیق چندانی پیدا نکرد، چون وزن موتور با بدنه همخوانی نداشت و ماشین گرفتار مشکلاتی در بخش هندلینگ و تعادل شد.

پیکان اتوماتیک، لوکس‌ترین و گران‌ترین تیپ زمان خودش بود، اما بعید است بتوانید همچنان یکی از آنها را پیدا کنید مگر در بساط یک کلکسیونر حرفه‌ای.

پیکان در طول عمر حیات ۳۸ ساله خود چند مرتبه تغییراتی به چشم دید. موتور اصلی پیکان، یک موتور چهار سیلندر خطی با حجم ۱۷۲۵ سی‌سی بود. این موتور در مدل‌های اولیه مورد استفاده قرار گرفت و به دلیل قدرت و گشتاور مناسب، عملکرد خوبی ارائه می‌داد. این موتور به «موتور کج» معروف بود.

پیکان جوانان از همین موتور ۱۷۲۵ سی‌سی، استفاده می‌کند منتها با دو کاربراتور. این مسئله باعث افزایش قدرت موتور تا حدود ۹۴ تا ۱۰۵ اسب بخار می‌شود. سرسیلندر در موتور پیکان جوانان از جنس آلومینیوم ساخته شده که به عملیات خنک‌کاری کمک می‌کند شتاب بیشتری فراهم می‌آورد.

پیکان دولوکس در مدل‌های اولیه از همین موتور ۱۷۲۵ سی‌سی با یک کاربراتور استفاده کردند. از سال ۱۳۶۲ به بعد، به دلیل اتمام موتور‌های ۱۷۲۵ سی‌سی در ایران‌خودرو، موتور ۱۶۰۰ سی‌سی آونجر جایگزین آن شد. این موتور نیز از نوع چهار سیلندر خطی بود، اما حجم پایین‌تری داشت و در نتیجه، قدرت آن نیز کمتر بود.

قیمت پیکان سواری مدل ۸۳، به خاطر استفاده از موتور جدیدی که از سال ۸۰ تا زمان توقف خط تولید پیکان به کار گرفته شد، بالاتر است. این موتور همچنین در آردی و روآ مورد استفاده قرار گرفت. موتور پیکان در این سال‌ها، از نوع چهار سیلندر خطی با تکنولوژی هشت سوپاپ بود که ۱۵۹۸ سی‌سی حجم داشت.

منبع خبر "فرارو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.