به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی داوودی ظهر امروز پنجشنبه در حاشیه سفر به خوزستان با حضور در خرمشهر در جمع خبرنگاران نسبت به تشریح پروژه کلنگزنی پایانه مرزی شلمچه و روند پیشرفت خط ریلی خرمشهر به بصره پرداخت و اظهار کرد: اتصال ریلی ایران به عراق از اواخر دهه ۷۰ آغاز و اولین تفاهمنامهها در سال ۸۲ بین دو دولت امضا شد؛ به دلیل مشکلات مختلف این پروژه تا سال ۱۴۰۰ به طول انجامیده و در آن سال تفاهمنامه جدیدی امضا شد.
وی افزود: این تفاهمنامه شامل تعهداتی برای دو کشور بود که از آن جمله طراحی و احداث پل روی اروندرود (شط العرب) به طول ۷۰۰ متر و عرض ۱۲.۵ متر هست که به دلیل نیاز به کشتیرانی از نوع دهانه بازشو طراحی شد.
معاون فنی و زیر بنایی راه آهن کشور تصریح کرد: مینروبی در عمق ۱۶ کیلومتری عراق و احداث خط ریلی به طول ۳۵ کیلومتر نیز جزو تعهدات ایران قرار گرفت؛ برای اتصال ریلی نیاز به پایانه باری و مسافری در نقطه صفر مرزی شلمچه وجود داشت که برای آن مجوزهای لازم اخذ و هماهنگیهای لازم با عراق انجام شد.
داوودی عنوان کرد: در این مدت یک سال تمامی مراحل لازم انجام و در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به خرمشهر کلنگزنی پروژه پایانه ریلی شلمچه آغاز شد؛ پیشبینی میشود که خط ریلی مسافری خرمشهر به بصره تا اربعین ۱۴۰۵ آماده بهرهبرداری و امکانات ایستگاه نیز تا نوروز ۱۴۰۵ به اتمام برسد.
وی خبر داد: اعتبار پیشبینی شده برای این پروژه حدود دو هزار میلیارد تومان است که شامل یک هزار میلیارد تومان برای احداث خطوط و سکوها و یک هزار میلیارد تومان برای ساخت ایستگاه و محوطهسازی است؛ همچنین تأمین اعتبار برای مینروبی و پل نیز در نظر گرفته شد.