به گزارش خبرنگار مهر، محمد آشوری تازیانی، شنبه شب در نشست شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان با اشاره به آسیبشناسیهای انجام شده در حوزه مسائل کشور، به ویژه در بخش آموزش و پرورش، اظهار کرد: مشکلات ساختاری، رویکردی، گفتمانی، و عملکرد مدیریتی در کنار مسائل رفتاری در حکمرانی، از جمله چالشهای اساسی است که نیازمند توجه ویژه هستند.
وی همچنین بر لزوم شناخت دقیق مسئله قبل از ارائه راه حل تأکید کرد و افزود: مشکلات انباشته شده در حوزه آموزش و پرورش باید به طور ریشهای حل شوند و نباید به دولتهای بعدی منتقل شوند.
آشوری تازیانی به نبود برنامه جامع و منسجم در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: اختلالات در برنامهریزی از سرمنشأ آغاز میشود و ناشی از عدم توجه به واقعیتها، نیازها و چالشهای پیش رو است.
وی افزود: تشخیص نادرست از وضعیت موجود، موجب شده تا نتوانیم به درستی در مسیر توسعه حرکت کنیم؛ نابرابری آموزشی، یکی از چالشهای جدی است که باعث شده تا دانشآموزان در مناطق مختلف، از فرصتهای آموزشی یکسانی برخوردار نباشند.
استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه عدالت در آموزش یک راهبرد مهم در قانون اساسی است، بر لزوم توجه به این مهم در برنامهریزیها تأکید کرد و خواستار همافزایی بین بخشهای مختلف آموزشی، از جمله آموزش عالی و آموزشهای مهارتی شد و گفت: حلقههای توسعه انسانی باید به هم پیوسته باشند و هرگونه گسستگی در این زنجیره، میتواند آسیبهای جدی به همراه داشته باشد.
آشوری تازیانی با تأکید بر اولویتبندی مسائل در حوزه آموزش و پرورش، گفت: باید مشخص شود که اولویت اصلی، ساخت مدرسه است یا کیفیتبخشی، یا سایر موارد؛ همچنین، تجهیز منابع انسانی و مالی برای حل مشکلات موجود، بسیار حائز اهمیت است.
وی به نقش هوش مصنوعی و فناوریهای دیجیتال در آموزش اشاره کرد و خواستار استفاده از این ظرفیتها برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری شد، بیان کرد: فضای آموزشی جدید در هزاره سوم بسیار ظریف و دقیق است و این فضا باعث شده است در برخی موارد دانشجویان از اساتید جلوتر باشند از این رو باید از این فرصتها نیز در راستای اعتلای آموزشی استفاده کرد.
استاندار هرمزگان خواستار تدوین نقشه راهی دقیق و عملیاتی برای توسعه آموزش و پرورش در استان شد و با تاکید بر مشارکت همه مسئولان و کارشناسان، تاکید کرد: این برنامه باید بر اساس اهداف مشخص، منابع قابل دسترس و روشهای کارآمد باشد.
وی کمبود فضای آموزشی استاندارد را یکی از چالشهای موجود در استان هرمزگان دانست و گفت: باید تلاش کنیم تا با استفاده از ظرفیتهای مختلف از جمله ظرفیت عظیم خیرین مدرسه این چالش را حل کنیم چرا که اگر به سمت حل این چالشها حرکت نکنیم در آینده با بحران انسداد فضای آموزشی در استان روبرو خواهیم بود.
نماینده عالی دولت در استان هرمزگان در پایان بر لزوم تحلیل دقیق وضعیت سرانه آموزشی تاکید کرد.