مجله بیلبورد: ناتوانی علیرضا افتخاری از برقراری ارتباط با هنر هیپهاپ، اتفاقی است که ضرورت تامل درباره یکی از مهمترین چالشهای ایرانِ امروز را یادآوری میکند؛ «شکاف نسلها». زمان در فضای فرهنگی ایران به نفع رپفارسی سپری میشود و این سبک از موسیقی به رغم همه ممنوعیتها، هر روز به شکلی جدید و غیرمنتظره در فضای رسمی کشور خودش را مطرح میکند. پخش ترک «فریک» با صدای «علی مسلک» از صداوسیمای جمهوری اسلامی و پرسش «کامران نجفزاده» از «علیرضا افتخاری» دربارهی رپفارسی، نمونهای برجسته از پیشرویها و فتوحات هیپهاپ ایران در فضای رسمی کشور است.
در این میان واکنش ناپخته و شتابزدهی استاد بازنشستهی موسیقی سنتی به پرمخاطبترین سبک موسیقیِ این روزهای ایران، به سرعت در فضای مجازی دستبهدست شد. علیرضا افتخاری در برنامهی «برمودا» بلافاصله پس از پخش ترک «فریک»، هدفون را از روی گوش خود برداشت و با بیان جملاتی بیسروته و پراکنده، از هنر هیپهاپ اظهار بیزاری کرد و رنجش شدید مخاطب هیپهاپ را رقم زد.
ناتوانی علیرضا افتخاری از برقرایط ارتباط با موسیقی روز، اتفاقی است که ضرورت تامل درباره یکی از مهمترین چالشهای ایران امروز را یادآوری میکند؛ «شکاف نسلها». قطع ارتباط نسلهای مسلط بر سیاست فرهنگ و اقتصاد با «نسل ضد» به مثابه نیروی محرکهی تحولات ایران، موجب صفآراییهایی ناخوشایند در فضای اجتماعی شده و آسیببهای جدی برای منافع راهبردی کشور درپی داشته است.
«علی مسکلک» با اینکه تاکنون فقط 13 ترک رسمی منتشر کرده، به مدد کیفیت و تمایز هنری از مخاطبان وسیعی برخوردار است. این رپکن تکنیکی، بیحاشیه و گزیدهکار با انتشار یک استوری در اینستاگرام به موضعگیری منفی علیرضا افتخاری واکن نشان داد و با بیان اینکه دورهی «آقاجونبازی» تمام شده، از بیاحترامی نسلهای قدیمیتر به نسل جدید ایران ابراز گلایه کرد.
نکته جالب اینکه ترک «فریک» فقط در حساب ساوندکلاود «علی مسلک» بیش از 4 میلیون بار شنیده شده و محبوبترین اثر او محسوب میشود. این در حالی است که حتی یک فریم عکس از این هنرمند در فضای مجازی وجود ندارد و هیچ یک از مخاطبان، تا امروز چهرهی او را ندیدهاند. وی در ادامه با انتشار یک غاستوری دیگر از حمایت گستردهی مخاطبان هیپهاپ ایران تشکر و قدردانی کرد.
علیرضا افتخاری به عنوان یکی از خوانندگان موفق موسیقی سنتی پس از در آغوش کشیدن محمود احمدینژاد در سال 88، حاشیهساز شد. در ادامه عقبنشینی او در برابر اکت سیاسی هواداران «میرحسین موسوی» موجب تشدید فشارها و تحت تاثیر قرار گرفتن آینده هنری او شد. وی بعدها اعلام کرد که در آن مقطع با خریدن طناب، قصد دار زدن خود را داشته است.
۲۰رپ نوشت: افتخاری بدون شناخت این سبک، در ابتدا لحن مسلک رو مسخره میکنه، سپس با یه مغالطه شعر رپ رو کوچک و پست جلوه میده، در نهایت هم میگه برای خودش خوبه برای من نه... به این نمیگن نقد محترمانه.
جواد البته نظر متفاوتی دارد: موزیک سلیقه ای هست و بحث افتخاری نیست. اکثر مردم توی این سن رپ رو نمی پسندند ؛ هر جا رپ میذاری واکنششون همینه که : «این چی میخونه ؟ قطعش کن »
بهنام هم درباره افتخاری مینویسد: افتخاری یه آدم خیلی مهمه برای موسیقی ایران. ممکنه نظرش غلط باشه یا سلیقش متفاوت. اما این ریاکشنهای بیمنطق غیرقابل قبوله.
و سامیار: آقای افتخاری نظر شما خیلی هم محترم. منتهی برادر نمیشد چشم نبندی روی علاقه اون دستهای که دستکم برای یه دوره از زندگیشون این قسم کارها رو هم گوش میدن؟ مطمئن باش خیلی هاشون زمانی به آثار شما هم گوش میدادن. همه اینها گذراست.