برترینها: براساس تصاویر تازه منتشر شده از خیابانهای ونزوئلا، سایپا کوییک تبدیل به ماشین پلیس این کشور شده است. سایپا و ایران خودرو، سالهاست که خارج از مرزهای ایران در حال ماجراجویی هستند و محصولات خود را به کشورهای همسایه میفروشند. گرچه کارخانه سایپا در حمص سوریه تعطیل و بمباران شد، اما سالها قبل این شرکت مشغول تولید پراید بود و سودآوری نسبتا خوبی برای نارنجی پوشان داشت. علاوه بر سوریه، باید به فهرست کشورهای واردکننده خودروهای سایپا، ونزوئلا را هم اضافه کرد.
سال ۱۴۰۱ بود که استقبال مردم ونزوئلا از ساینا و کوییک، تیتر یک اخبار شد. ناوگان حمل و نقل این کشور چندان پیشرفته و مدرن نیست و محصولات شرکتهای ایرانی برای شهروندان این کشور، اقتصادی و مقرون به صرفه هستند. از طرفی ایران خودرو هم در بازار ونزوئلا به دنبال سهم خواهی است، اما به نظر میرسد که همچنان سایپا موفقتر بوده!
در حال حاضر تصاویری از خیابانهای ونزوئلا به دستمان رسیده که نشان میدهد خودرو محبوب کوییک، تبدیل به ماشین پلیس دولت ونزوئلا شده است. مهر ماه ۱۴۰۱ بود که سایپا متعهد شد ۱۱ هزار خودرو به روش «خودرو کامل» و «قطعات منفصله» راهی بازار این کشور کند و حالا آنها از کوییک به عنوان ماشین پلیس استفاده کردهاند.
از آنجایی که ونزوئلا توانسته طی سالهای اخیر جلوی تورم شدید این کشور را بگیرد و به فکر افزایش قدرت خرید مردم بیفتد، نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل سواری را در اولویت قرار داده و سایپا با شناسایی پتانسیل این کشور، در نمایشگاههای مختلف آنها شرکت کرده است.
در ادامه بامرور مطلب وبسایت همراه مکانیک به سراغ بررسی کوییک میرویم تا با نقاط ضعف و مشکلات شایع این خودرو اقتصادی محبوب آشنا شویم. همه تیپهای کوییک ساختار کلی یکسانی دارند و تنها در جزئیات متفاوت هستند. بنابراین مزایا و معایب کوییک هم در همه تیپها مشترک است.
به عنوان اولین مورد در فهرست معایب کوییک باید به عایق بندی نامناسب کابین این خودرو اشاره کنیم. موقع رانندگی کردن با کوییک علاوه بر صدای ناخوشایند موتور، صداهای محیط را هم به وضوح میشنویم. این مسئله در مسافرتها و سرعتهای بالا بیشتر خود را نشان میدهد و موجب نارضایتی سرنشینان میشود.
به همین دلیل است که بسیاری از مالکین در خصوص علت صدای موتور کوییک سؤال دارند. در این مورد باید بگوییم که موتور کوییک خیلی پر سروصدا نیست اما عایق بندی ضعیف کابین باعث میشود که صدای زیادی از سمت موتور به درون کابین نفوذ و حس غیرعادی بودن صدای موتور را به راننده القا کند.
یکی از شایعترین معایب کوییک مربوط به کیفیت مونتاژ پایین این خودرو میشود. متأسفانه کیفیت کوییک از نظر مونتاژ قطعات چندان مناسب نیست و مواردی مثل درزهای غیرمعمول بین قطعات بدنه، صداهای غیرعادی، عدم کارکرد درست برخی آپشنها و… همه ناشی از همین موضوع هستند. حتی مشکلات برقی کوییک که یکی از ایرادات متداول این خودرو محسوب میشود، در بسیاری از موارد مربوط به مونتاژ نامناسب قطعات برقی و اتصالات نه چندان محکم سوکتهای مختلف است.
مشکل گیربکس کوییک یکی دیگر از معایب این خودرو است که در برخی نمونهها به صورت سفت جا رفتن دندهها یا اتمام زودتر از موعد صفحه کلاچ دیده میشود. البته این مورد را میتوانیم جزو معایب کوییک دنده ای بدانیم و گیربکس کوییک اتوماتیک کیفیت نسبتاً مطلوبی دارد.
البته بسیاری از مالکین کوییک اتوماتیک هم نسبت به عملکرد گیربکس این خودرو گلایههایی مطرح میکنند. اما این موارد بیشتر مربوط به هماهنگی نهچندان مناسب پیشرانه با گیربکس (به دلیل تکنولوژی قدیمیتر پیشرانه نسبت به گیربکس) و یا عدم آشنایی مالکین با ذات گیربکسهای CVT است.
به عنوان آخرین مورد باید به وجود تیپهای بسیار متنوع اشاره کنیم. البته که وجود تیپهای متنوع به خودی خود برای یک خودرو مزیت محسوب میشود و دست خریدار را برای انتخاب بازتر میکند. اما بسیاری از تیپهای کوییک تاحدود بسیار زیادی مشابه به هم هستند که این موضوع باعث گیج شدن خریدار میشود.