دستور جلسه امروز مربوط به مصوبه کنکوری این شورا و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بود. بر اساس تصمیم اعضا مقرر شد که سوابق تحصیلی پایه دهم در کنکور لحاظ نشود و سوابق پایههای یازدهم و دوازدهم برای کنکور مدنظر باشد.
رئیس جمهور در حالی ۵ ماه پیش در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود بازنگری اساسی در مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور را وعده داد که نه تنها این بازنگری هنوز صورت نگرفته که اختلافنظرها میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تاثیر مثبت یا قطعی معدل در کنکور در پایه دوازدهم یا پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم به سردرگمی دانشآموزان افزوده است.
به گزارش ایلنا، عصر روز سهشنبه ۲ بهمن، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه ۹۱۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: دستور جلسه امروز مربوط به مصوبه کنکوری این شورا و میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور بود. بر اساس تصمیم اعضا مقرر شد که سوابق تحصیلی پایه دهم در کنکور لحاظ نشود و سوابق پایههای یازدهم و دوازدهم برای کنکور مدنظر باشد.
وزیر علوم:نظر شخصی من تاثیر مثبت معدل سال دوازدهم در کنکور است
ساعت ۲۳:۳۰ همان روز، حسین سیمایی صراف، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با انتشار یک پیام ویدئویی در صفحه شخصی خود اعلام کرد: امروز دربارهی تاثیر قطعی یا مثبت معدل در صحن شورا اختلاف نظر بود. اما من بنا بر اصل شفافیت و قاعده عدالت که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در برابر انبوه سوالات شما باید پاسخ بدهم. آن هم این است که نظر کارشناسی و شخصی من و سازمان من تاثیر مثبت معدل سال دوازدهم در کنکور است. اما همانطور که میدانید بالاخره من یک رای بیشتر ندارم.
وزیر آموزش و پرورش:جزئیات چگونگی حذف معدل پایه دهم به تیمی از شورا واگذار شد
عصر روز شنبه ۶ بهمن، «علیرضا کاظمی» وزیر آموزش و پرورش در سفر استانی خوزستان در پاسخ به خبرنگاران درخصوص مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور، اظهار کرد: یکی از اتفاقات خوبی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاد این بود حذف تأثیر قطعی معدل در پایه دهم است.دانشآموزان نگرانیهایی در این خصوص داشتند؛ لذا این تصمیم بر پایه مطالعه و نظرسنجی گرفته شد.
کاظمی تصریح کرد: جزئیات چگونگی حذف معدل پایه دهم به شورای آموزش و پرورش و تیمی از شورای عالی انقلاب فرهنگی واگذار شد تا مصوبهای آماده و مجدداً ارائه شود.
ظهر روز شنبه ۶ بهمن دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مجددا در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: درخصوص این تصمیم ما اولاً از همه دستگاهها، از جمله وزارت علوم، سازمان سنجش و سایر دستگاهها نظیر وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش نظر گرفتیم. در این تصمیم، مجموع وزارتخانهها و دستگاهها نظراتشان را ارائه کردند. حتی پیمایش مردمی نیز انجام دادیم. نظر دانشآموزان، خانوادهها و معلمان را نیز بررسی کردیم.
خسروپناه در ادامه افزود: از مجموع نظرات و دیدگاههای مختلف، سه دیدگاه نهایی مطرح شده بود. ما این سه دیدگاه را آوردهایم یک دیدگاه این بود که این مصوبه برای تاثیر پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم کماکان باقی بماند و تغییر نکند. دیدگاه و نظر دیگر این بود که پایه دهم حذف شود و تاثیر قطعی پایههای یازدهم و دوازدهم باقی بماند. نظر سوم این بود که پایه دهم حذف شود و پایه یازدهم تاثیر مثبت و پایه دوازدهم تاثیر قطعی داشته باشد. پس همه دستگاهها نظرشان بر این بود که پایه دوازدهم تاثیر قطعی داشته باشد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:وزیر علوم در جلسه هیچ سخنی مطرح نکردند و حتی وقت صحبت هم نگرفتند
وی همچنین اضافه کرد: وزیر علوم نه در جلسه قبلی و نه در این جلسه هیچ سخنی مطرح نکردند، و وقت صحبت هم نگرفتند. در نهایت، رأیگیری شد و تقریباً جمع کثیری، به این مصوبه رای دادند. یعنی در واقع کسانی که رأی ندادند به این مصوبه، کسانی بودند که معتقد بودند پایههای دهم، یازدهم و دوازدهم باید تاثیر قطعی داشته باشد که خب تعدادی از اعضا بودند. ولی اکثر اعضا، که تقریباً شامل بخشی از اعضای حقیقی و فکر میکنم همه اعضای حقوقی از جمله وزیر علوم هم به همین رأی دادند که پایههای یازدهم و دوازدهم تاثیر قطعی داشته باشند.
دبیر شورای انقلاب فرهنگی در ادامه تاکید کرد: این پیشنهاد که پایه دوازدهم تاثیر مثبت باشد، این پیشنهاد در زمان رئیس قبلی سازمان سنجش مطرح نشده بود. وقتی ایشان رفت، از سوی جانشین سازمان سنجش یک نامه آمد که چنین پیشنهادی مطرح شده است. نه رئیس فعلی سازمان سنجش و نه رئیس قبلی سازمان سنجش چنین پیشنهادی به ما ندادند.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور:پیشنهادمان مبنی بر تأثیر مثبت پایه دوازدهم به میزان ۳۵ درصد در صحن شورا مطرح نشد
صبح روز شنبه ۷ بهمن، رضا محمدی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، آنچه را خسروپناه نامهی جانشین سازمان سنجش و نه پیشنهاد رئیس سازمان سنجش، توصیف کرده بود، پیشنهاد رسمی سازمان سنجش دانست و گفت: سازمان سنجش در اواخر آبان ماه نیز پیشنهاد مبنی بر تأثیر مثبت با اولویت پایه دوازدهم را در قالب گزارش کارشناسی ارائه کرده است و در واقع این پیشنهاد با دو مکاتبه رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شده است. با توجه بهعدم تغییر سیاست سازمان در این خصوص نیازی به مکاتبه مجدد برای تأکید موارد بالا احساس نشد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور در جلسه اخیر ستادهای علم و فناوری و تعلیم و تربیت، گفت: در این جلسه به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کردیم که علاوه بر سه طرحی که همواره در شورا مطرح میشود طرح کارشناسی چهارم نیز در دستور کار قرار گیرد که اگرچه با واکنش منفی اولیه مواجه شد، ولی بعد از توضیحات تکمیلی عنوان شد که سازمان سنجش در این زمینه نگران نباشد و نظرات و طرح پیشنهادی این سازمان نیز در صحن شورا مطرح میشود. علیرغم ارائه این گزارش و پیشنهاد شفاف سازمان سنجش به نمایندگی از وزارت علوم مبنی بر تأثیر سوابق تحصیلی به صورت تأثیر مثبت پایه دوازدهم به میزان حداکثر ۳۵ درصد، این پیشنهاد در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشد.
رئیس سازمان سنجش در پایان با اشاره به مطالعات انجام شده و دادهها و اطلاعات آزمون سراسری، گفت: با توجه به تنوع مدارس و نابرابری آموزشی در کشور که قابل مشاهده است پیشنهاد مشخص این است که تا زمان برقراری عدالت نسبی، تأثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت لحاظ شود زیرا دادهها و اطلاعات آزمون سراسری نشان میدهد که تأثیر قطعی سوابق تحصیلی باعث شده است که مناطق برخوردار و دهکهای درآمدی بالا از این تأثیر منتفع شوند. به عنوان یک کارشناس نظام آموزشی تأکید میکنم که تا زمانی که حداقل دسترسی یکسان به امکانات آموزشی در سراسر کشور فراهم نشود تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری موجب افزایش شکاف و نابرابری و کاهش دسترسی دانش آموزان مناطق کمتر برخوردار به فرصتهای تحصیلی در آموزش عالی میشود.
رئیسجمهور ۵ ماه پیش:دربارهی تاثیر قطعی معدل در کنکور باید بازنگری اساسی داشته باشیم
همهی این بحثها در حالی است که پنج ماه پیش رئیس جمهور در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود دربارهی تاثیر قطعی معدل در کنکور گفته بود: اینکه من در یک روستایی درس میخوانم با کسی که در شمال تهران با پول آنچنانی و با امکانات بسیار درس میخواند، با هم رقابت کنیم آیا این عادلانه است؟ یعنی کسی که ندارد با کسی که دارد مسابقه بدهد، انصاف است؟ من خودم یک آدمی بودم که در یک شهر کوچک بزرگ شدم. به هیچکدام از این مدارس نرفتم. در هیچیک از کلاسهای ویژه نبودم. اکنون به عنوان رئیسجمهور این مملکت هستم. یعنی اجازه دادند که رشد بکنم. اگر این قانون الان بود، من هیچوقت آن دانشگاه و آن رشته را نمیتوانستم به دست بیاورم، از همین رو باید یک بازنگری اساسی در این باره داشته باشیم.
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.