عنصر مخفی موفقیت در نتفلیکس

دنیای اقتصاد دوشنبه 08 بهمن 1403 - 00:05
در دو سال اخیر خبرهای ناامید‌کننده‌ای درباره نتفلیکس منتشر شده و آمارها از این حکایت می‌کردند که غول جهانی پخش فیلم و سریال با بحران جدی مخاطب روبه‌رو شده است. نتفلیکس در دو سال شیوع بیماری کرونا توانست موفق ظاهر شود اما پس از همه‌گیری در دوره‌ای از لحاظ جذب مشترک ناموفق بود و همین موضوع نگرانی‌های بسیاری را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرد. کارشناسان دلیل این اتفاق را ورود رقبایی همچون شبکه‌های آمازون، دیزنی‌پلاس و اچ بی او مکس به بازار ارزیابی می‌کردند.

در واقع از سال ۲۰۱۰ به بعد نخستین بار بود که این پلتفرم در سال ۲۰۲۲ با کاهش رشد مواجه شد و این در حالی بود که قبل از آن در سه‌ماهه اول هر سال تقریبا ۴ میلیون مشترک جدید جذب می‌کرد. در دوران شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ حدود ۳۶میلیون نفر به این پلتفرم اضافه شدند، اما این رقم در سال ۲۰۲۱ تقریبا نصف شد و در سال ۲۰۲۲ نیز با کاهش شدیدی روبه‌رو شد.

دو سال پیش یکی از مسوولان نتفلیکس به گاردین گفته بود با وجود اینکه افزایش رقابت در این فضا رشد ما را تحت‌تاثیر قرار داده اما همچنان در حال توسعه و پیشروی در کشورهای مختلف هستیم. سال گذشته و بعد از ماه‌های ناموفق به‌یکباره اعلام شد که در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ مجموع مشتریان این پلتفرم به ۲۷۰میلیون نفر رسیده است. همان موقع نتفلیکس اعلام کرد دیگر از سال ۲۰۲۵ آماری در این زمینه اعلام نخواهد کرد. حالا در حالی که زمان زیادی از سال جدید میلادی نگذشته، ورایتی در گزارشی اعلام کرد تمام پیش‌بینی‌ها برعکس از آب در آمده و نتفلیکس فاصله‌ بسیار زیادی با رقبا پیدا کرده و قوی‌تر از انتظار ظاهر شده است.

یکی از شیوه‌هایی که این رسانه برای مهار بحران در پیش گرفت این بود که هزینه اشتراک در آمریکا و کانادا را افزایش و در کشورهایی مثل هندوستان کاهش داد تا این‌طور بتواند تعادل ایجاد کند و در برخی نقاط دنیا مشترکانش را افزایش دهد. این اما تنها شگرد این رسانه نبود. آنها جلوتر از رقبایشان به صنعت بازی‌های ویدئویی ورود کردند و همین موضوع جهش بزرگی را برایشان رقم زد. در وضعیتی که منتقدان بر این باور بودند که دوران افول نتفلیکس آغاز شده این شبکه اعلام کرد که مدیر ارشد سابق شرکت Electronic Art و Oculus را استخدام کرده تا نشر بازی‌های ویدئویی را رهبری کند. این مدیر باتجربه مایک وِردو نام داشت که از اوایل دهه‌ ۹۰ میلادی در صنعت بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کرد. تنها بعد از مدتی نشانه‌های موفقیت در این زمینه ظاهر شد و این شرکت توانست با طراحی بازی‌های جذاب توجه مخاطبان فراوانی را جلب کند. حالا در نخستین ماه سال ۲۰۲۵ گزارش جدیدی منتشر شده که احتمالا بنا بر وعده مدیران نتفلیکس آخرین گزارش آنها در این رابطه خواهد بود که در آن آمده در سه‌ماهه پایانی ۲۰۲۴ مشترکان این پلتفرم از مرز ۳۰۰میلیون نفر عبور کرده و توانسته‌اند رکوردی تاریخی ثبت کنند.

از سوی دیگر برخی این رشد چشمگیر را به پخش زنده رویدادهای ورزشی مهم مانند مسابقه بوکس بین جیک پال و مایک تایسون و دو بازی فوتبال آمریکایی در روز کریسمس نسبت داده‌اند و گفته‌اند این رویکرد جدید نیز توانست کاربران بیشتری را به سمت این پلتفرم سوق بدهد.

هم‌زمان با این موفقیت، نتفلیکس اعلام کرده هزینه اشتراک‌ در آمریکا، کانادا، پرتغال و آرژانتین را دوباره افزایش داده است. بر این اساس در آمریکا اشتراک استاندارد با تبلیغات از ۶.۹۹ دلار به ۷.۹۹ دلار، اشتراک استاندارد بدون تبلیغات از ۱۵.۴۹ دلار به ۱۷.۹۹دلار و اشتراک پریمیوم از ۱۹.۹۹دلار به ۲۲.۹۹دلار افزایش یافته است. قیمت اشتراک‌ها در بریتانیا تغییری نکرده و اشتراک استاندارد با تبلیغات همچنان ۴.۹۹پوند، استاندارد بدون تبلیغات ۱۰.۹۹پوند و اشتراک پریمیوم ۱۷.۹۹پوند است.

بر اساس این گزارش نتفلیکس در سه‌ماهه آخر سال ۲۰۲۴، سودی معادل ۱.۹میلیارد دلار کسب کرده که تقریبا دو برابر سود این شرکت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ بوده است. همچنین این عملکرد موجب افزایش ۱۴درصدی سهامش شد. مایک پرولو، تحلیلگر موسسه Forrester Research، اعلام کرده پخش زنده برنامه‌ها و رویدادهای مهم به عنصر مخفی موفقیت نتفلیکس تبدیل شده است. او تاکید کرد که حس ترس از دست دادن ابزاری قوی برای جذب و حفظ کاربران است.

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.