دهک‌های اقتصادی که از مصوبه کنکور بهره بردند کدامند؟

تابناک دوشنبه 08 بهمن 1403 - 11:36
براساس گفته رئیس سازمان سنجش، دهک‌های بالاتر از مصوبه کنکور نفع بیشتری بردند؛ این در حالی است که گزارش آماری مجلس نشان می‌دهد کم درآمدها از مصوبه کنکور بیشتر بهره‌مند شده‌اند.

دهک‌های اقتصادی که از مصوبه کنکور بهره بردند کدامند؟

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «شکاف بین سهم دهک‌های مختلف درآمدی از رتبه‌های برتر در حال کاهش است.»؛ این نتیجه گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به استناد داده‌های سازمان سنجش آموزش کشور است، در حالیکه رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در اظهارات اخیرش خلاف این آمار را بیان می‌کند.

«بررسی وضعیت عدالت آموزش عالی در ایران»؛ عنوان گزارش رسمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی است که در شهریورماه ۱۴۰۳ منتشر شد و بر اساس داده‌های سازمان سنجش، شواهدی از بهبود نسبی عدالت آموزشی در کنکور ارائه می‌دهد و اعلام می‌کند که «سهمیه‌بندی مناطق تا حدودی توانسته دسترسی خانوار‌های کم‌درآمد به صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها را بهبود دهد.»

رضا محمدی رئیس سازمان سنجش و رئیس سابق مرکز تحقیقات، ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی سازمان سنجش، اما در آخرین اظهاراتش مصوبه تأثیر معدل در آزمون سراسری را سبب تضییع حقوق دهک‌های پایین درآمدی دانسته است.

محمدی می‌گوید که داده‌های آزمون سراسری نشان می‌دهد تأثیر قطعی معدل در کنکور باعث شده دانش‌آموزان و متقاضیان مناطق برخوردار و دهک‌های درآمدی بالا نسبت به مناطق کمتر برخوردار و دهک‌های پایین درآمدی، بیشتر منتفع شوند.

البته آمار‌های ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با گفته‌های محمدی تناقض دارد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، برای گروه علوم تجربی، مقایسه نتایج بررسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص سهم دهک‌های درآمدی از رتبه‌های زیر ۳ هزار آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ با نتایج پژوهش پیش رو (رتبه‌های زیر ۳ هزار گروه تجربی) نشان می‌دهد که شکاف بین بهره مندی دهک‌های مختلف درآمدی از رتبه‌های زیر ۳ هزار در حال کاهش است.

دهک‌های اقتصادی که از مصوبه کنکور بهره بردند کدامند؟

همچنین در آماری که شورایعالی انقلاب فرهنگی منتشر کرد هم سهم دهک‌های کم درآمد (دهک‌های یک تا ۵) در رشته‌های پرطرفدار مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از ۱۴ درصد به ۴۶ درصد افزایش یافته است که این تغییر به نفع مناطق کم برخوردار است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی شورایعالی انقلاب فرهنگی، دهک‌های پایین‌تر با اعمال تأثیر قطعی سوابق تحصیلی، امکان رقابت بیشتری یافته‌اند که نمونه آماری پذیرفته شدگان رشته‌های باآزمون گروه علوم تجربی سال ۱۴۰۲ این موضوع را نشان می‌دهد.

نگاهی به آمار ارائه شده از سوی ۲ نهاد معتبر (مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و شورایعالی انقلاب فرهنگی) با تکیه بر داده‌های یک منبع مشترک (سازمان سنجش آموزش کشور)، سکوت سازمان سنجش در زمان انتشار گزارش مجلس و صحبت‌های اخیر رئیس سازمان سنجش که با این آمار متناقض است، داوطلبان کنکور و خانواده‌های آنان را دچار سردرگمی می‌کند که اگر مسؤولان این سازمان معتقد بودند مصوبه کنکوری باعث تضییع حقوق دهک‌های پایین‌تر شده، چرا همان زمان اعتراضی نکردند؟ آیا سازمان سنجش پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌ها، داده‌های جدیدی به‌دست آورده است که نتایج آن گزارش مجلس را نقض می‌کند؟ چرا مستندات این داده‌ها به همراه روش‌های تحلیل آنها منتشر نشده است؟ اگر داده‌ها تغییری نکرده‌اند، چگونه رئیس سازمان به این تحلیل متناقض با گزارش مرکز پژوهش‌ها رسیده است؟

منبع خبر "تابناک" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.