خودرویی که 500 میلیون ارزان شد

دنیای اقتصاد دوشنبه 08 بهمن 1403 - 14:22
دنیای اقتصاد – کراس اوور ملی ایران خودرو طی یک ماه گذشته با افت قیمت 500 میلیون تومانی روبه‌رو بود .

به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، کراس اوور ملی ایران خودرو طی یک ماه گذشته با افت قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی روبه‌رو بود .

بازار خودروی کشور این روزها مسیر متفاوتی از نرخ ارز داشته به‌طوری‌که با وجود روند صعودی نرخ ارز، قیمت خودرو یا با ثبات همراه بوده یا روند نزولی داشته است .

در این بین اولین کراس اوور ملی ایران یعنی´ری را " ایران خودرو در یک ماه گذشته با کاهش ۵۰۰ میلیون تومانی قیمت روبه‌رو بوده است .آنچه مشخص است بازار خودروی کشور دیگر تابع نرخ ارز نیست و این مساله منجر به کاهش تقاضای کاذب خودرو شده است .

طی دو روز گذشته "دنیای اقتصاد" در دو گزارش، بازار حواله فروشی خودرو و همچنین تعداد متقاضیان طرح‌های فروش خودروسازان را مورد بررسی قرار داد . این دو گزارش به خوبی گویای این نکته بود که بازار خودرو همانند دو سال گذشته دیگر جذابیتی برای سرمایه گذاری ندارد و بسیاری از واسطه گران ، سرمایه خود را از بازار خودرو خارج کرده‌اند. کاهش خرید و فروش حواله های خودروها و به دنبال آن افت قیمت حواله ها، همچنین کاهش ۹۰ درصدی تعداد متقاضیان خرید خودرو از کارخانه از سال ۱۴۰۱ تاکنون گویای این نکته است که خودرو از لیست بازارهای " سودده برای سرمایه گذاری " خارج شده است .

مستندات این ادعا نیز افت  یا ثبات قیمتی بسیاری از محصولات خودروسازان در بازار است . با این حال اما به نظر می رسد که خودروی "ری را "شرایط متفاوتی داشته است، چرا که این خودروی تازه وارد ایران خودرو با افت قیمت ۵۰۰ میلیون تومانی در یک ماه گذشته همراه شده است .

محصول "ری را" که در تابستان ۱۴۰۱ رونمایی شد، اولین محصول  تولید شده بر روی  پلت‌فرم نسل اول پژو ۲۰۰۸ است،  یعنی کراس‌اووری که بین سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۹ در کشورمان مونتاژ ‌شد و امتیاز پلت‌فرم آن در دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. پلت‌فرمی که PF۱ نام دارد و ایران‌خودرو روی نسخهٔ بومی‌سازی شدهٔ آن، نام IKP۲ گذاشته است. ایران خودرو با عرضه این خودرو به نوعی نشان داد که از مسیر تولید خودرو بر روی پلت فرم های قدیمی همچون ۴۰۵ گذر کرده و حالا قصد دارد مسیری را که با ساخت سمند روی پلت‌فرم پژو ۴۰۵  طی کرده  با "ری‌را" تکرار کند.

اما "ری را" نیز همچون محصولات تازه وارد بازار خودرو ایران با جذابیت هایی همراه بود و از سقف دو میلیارد و حتی دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی عبور کردو سرمایه گذارانی که این خودرو را با هدف واسطه‌گری خریداری کردند با گمانه‌زنی سود چند صد میلیونی، این خودرو را با قیمت بالایی به بازار عرضه کردند.

روز تحویل "ری را" دلار حدودا در کانال ۶۷ هزار تومان قرار داشت و امروز دلار بالای ۸۴  هزار تومان است. با وجود افزایش قیمت دلار اما شاهد هستیم که قیمت ری را از کانال ۲ میلیارد اواخر آذرماه به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان امروز کاهش پیدا کرده است .

در حال حاضر قیمت کارخانه ای این خودرو در مدل ۶ سرعته اتوماتیک یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است حال آن‌که امروز این خودرو در بازار یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خورده است .سیر نزولی قیمت این خودرو از ۵ دی ماه آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.//

 

 

منبع خبر "دنیای اقتصاد" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.