به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود علویان صدر در نشست معاونان خدمات مشترکین و درآمد شرکتهای آب و فاضلاب کشور در بوشهر اظهار کرد: در برنامه هفتم پیشرفت صنعت آب و فاضلاب پنج هدف اصلی را دنبال خواهد کرد تا رشد ۸ درصد تکلیف شده در برنامه محقق شود.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: یکی از این اهداف پنجگانه تحول اقتصادی شرکتها و کاهش زیان آنها به میزان ۸ درصد است که با ارتقا درآمدهای پایدار صورت خواهد گرفت و نقش کلیدی معاونان خدمات مشترکین در این هدف بسیار برجسته است.
علویان صدر گفت: توسعه فرایندهای دانش پایه و استفاده از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان، جلب مشارکت مردم هم از منظر سرمایه گذاری بخش غیردولتی و هم از جنبه اعتمادسازی در میان مشترکین و بالاخره توسعه عدالت محور و توجه ویژه به مناطق محروم رویکردهای سه گانه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای تحقق اهداف پنجگانه برنامه هفتم پیشرفت را تشکیل میدهند.
وی گفت: میزان جذب سرمایه از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه پساب که در سال جاری به بیش از ۱۹ همت بالغ شد، نشان میدهد که ظرفیتهای درآمدی مناسبی در صنعت فراهم است و باید در رویکردهای اقتصادی به آن توجه ویژه کرد.
وی اضافه کرد: مجموعه معاونت مشترکین با خلاقیت و هوشمندی خود میتوانند موتور محرک شرکتهای آبفا باشند و تحقق این موضوع نیازمند برنامه ریزی و حرکت در مسیر برنامه هفتم توسعه و تأمین منابع از ظرفیتهای پنهان صنعت است.
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به برنامههای این معاونت برای تحقق اهداف اقتصادی از جمله نهایی سازی، تصویب و ابلاغ آئین نامه عملیاتی، پیاده سازی سامانه یکپارچه خدمات مشترکین، هوشمندسازی و اصلاح سیستم قرائت، شناسایی انشعابات غیرمجاز، هوشمندسازی و بهبود ابزار اندازه گیری، وصول مطالبات و آموزش نیروی انسانی پرداخت.
ضرورت مدیریت بهینه حوزه خدمات مشترکین و درآمد شرکتهای آبفا
مشاور مدیرعامل و رئیس دفتر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این نشست با تأکید بر اهمیت آب بهعنوان یکی از حیاتیترین منابع طبیعی و محور توسعه پایدار کشور، اظهار داشت: خدمات ارائهشده در این حوزه فراتر از یک وظیفه روزمره بوده و پایهای برای رفاه اجتماعی، سلامت عمومی و توسعه اقتصادی محسوب میشود.
مجید عبدالهی لاشکی افزود: در حوزه خدمات مشترکین و درآمد شرکتهای آبفا، چالشها و فرصتهایی وجود دارد که مدیریت بهینه و مطلوب در این بخش امری ضروری است. تحول دیجیتال، استفاده از ابزارهای هوشمند و همکاری با جامعه برای ارتقای سطح آگاهی نسبت به ارزش آب از جمله فرصتهایی است که باید به آن پرداخته شود.
وی ادامه داد: کیفیت خدمات، نحوه ارتباط با مشترکان و چگونگی پاسخگویی، تصویر ذهنی جامعه از شرکتهای آبفا را شکل میدهد ازاینرو، سرعت در پاسخگویی، بهرهگیری از دانش روز و مهارتهای ارتباطی نقش مهمی در جلب رضایت مشترکان ایفا میکند.
مشاور مدیرعامل و رئیس دفتر شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بر اهمیت پیادهسازی سیستمهای هوشمند مدیریت مشترکان و بهرهگیری از هوش مصنوعی و دادهکاوی برای تحلیل رفتار مشترکان و پیشبینی نیازهای آنها تأکید کرد و افزود: معاونت خدمات مشترکین مهمترین بخش در ساختار شرکتهای آبفا است و اهمیت آن با هیچیک از معاونتهای دیگر قابل مقایسه نیست.
وی تصریح کرد: نقش معاونت مشترکین در ارزشآفرینی سایر معاونتهای شرکت آب و فاضلاب کشور بسیار حائز اهمیت است و باید بهطور جدی به این موضوع پرداخته شود.
وی یادآور شد: طبق قانون تجارت، بقای شرکتهای آبفا وابسته به مدیریت کارآمد درآمد و هزینه است که لازمه آن افزایش بهرهوری، کاهش هزینهها و افزایش درآمد است.
نایبرئیس هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر نیز گفت: این افتخار را داریم که میزبان فرهیختگان حوزه معاونت خدمات مشترکین و درآمد شرکتهای آب و فاضلاب کشور باشیم و از نقطهنظرات و تجربیات ارزشمند آنان در جهت دستیابی به اهداف شرکت بهرهمند شویم.
مرجان پناهی افزود: بدون تردید این نشست میتواند نقطه عطفی در شرکتهای آب و فاضلاب کشور باشد و بوشهر مفتخر است که چنین گردهمایی مهم و ارزشمندی را میزبانی میکند.
نشست دو روزه معاونان خدمات مشترکین و درآمد شرکتهای آب و فاضلاب کشور در طی روزهای ۷ و ۸ بهمن ماه ۱۴۰۳ با اجرای ۴ کارگاه مشورتی در موضوعات مختلف این حوزه، به ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در اجرای قوانین و مقررات ابلاغی، تبادل دانش و تجربه همکاران سراسر کشور، دستیابی به نیازها و چالشها و راهکارهای پیشنهادی و تعیین اولویتهای پیش روی خدمات مشترکین پرداخت.