بر اساس گزارشی از فوربس، در همین راستا ترامپ اعلام کرده است که از اول فوریه، ۲۵درصد تعرفه واردات بر کالاهایی که از کانادا و مکزیک وارد میشوند، اعمال خواهد شد. دولت او همچنین در حال بررسی تعرفههایی برای واردات از چین و کشورهای اتحادیه اروپاست.
زمان اجرای این تصمیم تنها چند روز دیگر است و فرصت اندکی برای خودروسازان باقی میگذارد تا برنامههای تولید خود را تنظیم کنند و نمایندگیهای فروش خودرو نیز بتوانند موجودی انبارهای خود را مدیریت کنند. به گفته کوین رابرتز، مدیر اطلاعات اقتصادی و بازار در پلتفرم آنلاین فروش خودرو CarGurus.com، این تغییرات میتواند چالشهای جدی و قابلتوجهی برای صنعت خودرو به همراه داشته باشد.
به گفته او، این وضعیت ممکن است به گونهای باشد که مصرفکنندگان با مدلهای وارداتی یکسانی روبهرو شوند که قیمتهای متفاوتی دارند، بسته به اینکه خودروها در چه زمانی به نمایندگیهای فروش تحویل داده شدهاند.
رابرتز در مصاحبهای تاکید کرد: «ممکن است یک خودرو با قیمت پیش از اعمال تعرفه و خودرویی دیگر با قیمت پس از اعمال تعرفه وجود داشته باشد که اختلاف قیمتی چشمگیری داشته باشند.»
تفاوت قیمت میتواند تاثیر قابلتوجهی بر تصمیمگیری مشتریان برای خرید داشته باشد، بهویژه در مورد پیکاپهای فولسایز که از پیش نیز قیمتهای بالایی دارند.
به گفته رابرتز، اگر بخواهید یک پیکاپ نیمتنی بخرید، قیمتی که میپردازید میتواند به این بستگی داشته باشد که این خودرو در کجا ساخته شده است. خودروهایی که در کانادا یا مکزیک تولید میشوند، معمولا ۲۵درصد گرانتر از خودروهای تولید آمریکا هستند.
با این حال، مطالعهای نشان میدهد که میانگین قیمت فهرست خودروهای تولید شده در ایالات متحده، به دلیل هزینههای بالاتر و ترکیب محصولات، ۵۳هزار و ۵۰۰ دلار است که از اکثر خودروهای وارداتی گرانتر است. بر اساس این گزارش، باید در نظر داشت که تعرفهها تنها بر خودروهای وارداتی تاثیر نمیگذارند، بلکه قطعات و اجزای وارداتی را نیز شامل میشوند و در نهایت هزینههای بیشتری را بر دوش مصرفکنندگان میگذارند.
بر اساس گزارش برایان فینکلمایر، کارشناس ارشد این حوزه، مکزیک و کانادا به ترتیب ۱۶ و ۷درصد از خودروهای فروختهشده در ایالات متحده را تولید میکنند. علاوه بر این، مکزیک سالانه ۲۰۰ میلیارد دلار قطعات خودرو به ایالات متحده صادر میکند. اعمال تعرفه ۲۵درصدی بر این قطعات، هزینههای واردات را به میزان ۵۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. این افزایش هزینه مستقیما بر جیب مصرفکنندگان آمریکایی تاثیر میگذارد و به افزایش قیمت خودروها منجر میشود. با این حال، همه برندها و مدلها به یک اندازه در معرض خطر اعمال تعرفه بر محصولات خود قرار ندارند. طبق گزارش CarGurus، برندهایی مانند جگوار-لندرور، میتسوبیشی و ولوو بیشتر خودروهای خود را در خارج از آمریکای شمالی تولید میکنند. در مقابل، شرکتهایی مثل استلانتیس، هوندا و فورد کمترین تعداد خودرو را در این مناطق میسازند.
قیمت یکی از مهمترین عوامل برای افرادی است که میخواهند خودروی برقی بخرند. با توجه به تخفیفهای مالیاتی تا ۷هزارو ۵۰۰ دلاری که دولت ارائه میدهد، خرید خودروهای برقی برای بسیاری از مردم مقرونبهصرفهتر شده است. در میان سایر اقداماتی که به منظور به تعویق انداختن روند انتقال به خودروهای برقی انجام میشود، ترامپ در نظر دارد اعتبار مالیاتی خودروهای برقی را لغو کند. در صورت تحقق این امر، فروشندگان احتمالا مجبور خواهند شد با ارائه روشهای خلاقانه، قیمت خودروهای برقی را به حدی کاهش دهند که بتوانند مشتریان مردد را جذب کنند.
تِروکار که یکی از بزرگترین پلتفرمهای خرید خودرو در دنیاست، در حال حاضر به دنبال راههایی برای حمایت از خودروهای برقی است.
این شرکت که با شرکتهای بزرگی مثل اوبر همکاری میکند، میخواهد حتی بدون تخفیفهای مالیاتی هم، خرید خودروهای برقی را برای مردم جذاب کند. جِی کو، یکی از مدیران ارشد تِروکار، گفته است که این شرکت در حال پیدا کردن راههایی جدید برای تشویق مردم به خرید خودروهای برقی است.
او میگوید: ما با شرکتهای خودروسازی و نمایندگیهای فروش صحبت میکنیم تا تخفیفهای ویژه و پاداشهایی برای خریداران خودروهای برقی در نظر بگیرند. به این ترتیب، حتی اگر دولتها دیگر تخفیفهای مالیاتی ندهند، مردم همچنان تشویق میشوند که خودروهای برقی بخرند. تروکار برنامهای تشویقی برای رانندگان اوبر در نظر گرفته است که به آنها برای خرید خودروهای برقی کمک میکند. جِی کو، یکی از مدیران این شرکت، میگوید: «ما به رانندگانی که از طریق پلتفرم ما یک خودروی برقی بخرند و ۱۰۰ سفر انجام دهند، هزار دلار پاداش میدهیم.»
با این حال، با وجود چنین برنامههایی، آمار کلی فروش خودروهای برقی هنوز به اندازه کافی رشد نکرده است. طبق گزارش جیدی پاور، سهم بازار خودروهای برقی در ماه دسامبر به ۱۰.۵درصد رسید که یک رکورد جدید است. اما در کل، فروش این خودروها در سال گذشته تنها ۰.۷درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل این افزایش ناگهانی در پایان سال، نگرانی مردم از حذف احتمالی تخفیفهای مالیاتی برای خودروهای برقی بوده است.
الیزابت کریر، معاون بخش خودروهای برقی جیدی پاور، در گزارشی که به تازگی منتشر شده است، نوشت: نکته قابلتوجه این است که میانگین قیمت معامله خودروهای برقی با باتری در ماه دسامبر ۴۵هزار و۷۰۰ دلار بوده است، در حالی که میانگین قیمت معامله خودروهای هیبریدی و بنزینی ۴۶هزار و ۵۰۰ دلار بوده است.
او افزود: «خودروهای برقی، با احتساب مشوقهای مالیاتی فدرال، در ماه دسامبر ۸۰۰ دلار کمتر از خودروهای غیربرقی معامله شدند. این پویایی نشان میدهد که خریداران بیشتری تصمیم خود را در مورد خودروهای برقی بر اساس دسترسی و قیمت آنها اتخاذ میکنند، چراکه آنها میدانند که این صنعت ممکن است مشوقهای فدرال را از دست بدهد.» اما کو از تروکار با این نظر مخالف است و ادعا میکند که خرید یک خودروی برقی تصمیم بسیار مهمی است و بر اساس انگیزههای آنی انجام نمیشود. او گفت: «من فکر نمیکنم این امر لزوما افراد جدیدی را به این دسته وارد کند. به نظر میرسد فقط افرادی که در هر صورت قصد خرید یک خودروی برقی را داشتند، اکنون ترجیح میدهند هرچه زودتر اقدام کنند تا مشوقها از بین نرود. فکر میکنم این موضوع فقط مردم را به سمت نقطه عطفی هدایت کرده است و بر سرعت تصمیمگیریشان افزوده است.»