عصر ایران - نسل دوم اسکورپیو وظیفه سنگینی بر عهده داشت. نسل اول این خودرو در بازار اروپا موفق بود، اما فورد میخواست با نسل دوم، "انقلابی" به پا کند. تیم طراحی فورد با ایدههای "آیندهنگرانه" خود، اسکورپیو II را با خطوط نرم، سطوح صاف و بدون هیچگونه زاویه تند طراحی کرد. نتیجه، خودرویی شد که در نگاه اول، یا عاشقش میشدید یا از آن متنفر!
شاید جنجالیترین بخش طراحی، قسمت جلوی خودرو بود. چراغهای جلوی بزرگ و بهاصطلاح "چشمقورباغهای" آن، بسیاری را به یاد حشرات میانداخت. در حالی که بخش عقبی خودرو تا حدودی از طراحی آمریکایی الهام گرفته بود، بخش جلویی آن هیچ شباهتی به هیچ خودروی دیگری نداشت!
اما اسکورپیو II فقط ظاهر عجیب و غریب نبود. این خودرو از نظر فنی حرفهای زیادی برای گفتن داشت. موتور 2.9 لیتری V6 بسیار نرم و موتور 2.5 لیتری توربودیزل از VM Motori، از جمله موتورهای ارائه شده برای این خودرو بودند. علاوه بر این، فورد اسکورپیو II را به تجهیزات مدرنی مانند صندلیهای گرمشونده و داشبورد دیجیتال (به عنوان آپشن) مجهز کرده بود. در دهه 90، این تجهیزات برای یک خودروی مدیریتی بسیار لوکس و پیشرفته به حساب میآمد.
به هر ترتیب، طراحی "نا متعارف" اسکورپیو II مانع از موفقیت آن در بازار شد. این خودرو نتوانست با رقیبانی مانند بامو سری 5 و مرسدس ای-کلاس رقابت کند. همچنین، با افزایش محبوبیت خودروهای شاسیبلند، فروش اسکورپیو به شدت کاهش یافت و در نهایت، تولید آن در سال 1998 متوقف شد.
امروزه، اسکورپیو II به یک خودروی "کلاسیک خاص" تبدیل شده است. افرادی هستند که به دلیل همین طراحی "عجیب و غریب"، آن را دوست دارند و به دنبال خرید آن هستند. شاید بتوان گفت که اسکورپیو II قربانی "مد" و "سلیقه عمومی" شد، اما در نهایت، به تاریخ پیوست و به عنوان خودرویی "متفاوت" در یادها ماندگار شد.