نرخ پایه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۴ گران شد

اقتصادنیوز شنبه 13 بهمن 1403 - 12:36
اقتصادنیوز: نرخ پایه طرح ترافیک در سال ۱۴۰۴ به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان رسید.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، همزمان با سیصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، نرخ عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک در پایتخت در سال ۱۴۰۴ با حداکثر آراء موافق، ۵۰ درصد افزایش یافت.

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در سیصدمین جلسه شورا در جریان تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک در سطح شهر برای سال آینده، اظهار کرد: نرخ عدد پایه ما در سال ۱۴۰۳ عدد ۷۵ هزار تومان بوده که با ۵۰ درصد افزایش به ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ رسیده است. پیشنهاد شهرداری ۴۵ درصد بود اما تأکید ما این بود که شرایط هسته مرکزی شهر، زیست را مختل کرده است.

وی افزود: برای اینکه تمایل به استفاده از طرح ترافیک را به حداقل برسانیم، نرخ ۱۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی در نظر گرفته شد. این نرخ به دلیل شرایط خاص محدوده مرکزی تهران است و شبکه حمل و نقل عمومی کاملی در این محدوده داریم و مردم مجبور نیستند با خودروی شخصی خود وارد محدوده مرکزی شوند.

تشکری هاشمی تأکید کرد: ما به دنبال نگاه درآمدی در این بخش نبودیم و نگاه ما صرفاً بازدارنده است. بر اساس پیگیری های شهرداری افزایش ۴۵ درصدی نرخ در فرمانداری مشکلی ندارد و به نظر می رسد برای ۵۰ درصد نیز می توان توافق کرد.

وی با اعلام اینکه بر اساس ماده یکم لایحه، ضریب محدوده طرح ترافیک در حلقه اول ۱.۵ درصد است، یادآور شد: ضریب محدوده کنترل آلودگی هوا در روزهای غیرمجاز به عنوان حلقه دوم ۰.۷۵ درصد و هر دو محدوده در مجموع ۱.۵ درصد است.

تشکری هاشمی همچنین تصریح کرد: برای اولین ورود یا تردد در ساعات اوج صبحگاهی از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۰ و خروج در ساعات اوج عصرگاهی از ۱۶ تا ۱۹ ضریب ۱.۶ درصد لحاظ شده است. برای اولین ورود در ساعات اوج صبحگاهی و آخرین خروج در ساعات غیر اوج یعنی قبل از ۱۶ و بعد از ۱۹ ضریب ۱.۲ درصد تعیین شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برای اولین ورود در ساعات غیراوج یعنی از ساعت ۱۰ صبح به بعد و آخرین خروج در ساعات اوج عصرگاهی ضریب  ۱.۲ درصد را تعیین کرده ایم، گفت: برای اولین ورود در ساعات اوج صبح گاهی و آخرین خروج در ساعات اوج صبح گاهی و اولین ورود در ساعات اوج عصرگاهی و آخرین خروج در ساعات اوج عصرگاهی نیز ضریب ۱.۲ درصد تعیین شده و برای اولین ورود در ساعات غیراوج و آخرین خروج در ساعات غیراوج ضریب یک درصد لحاظ شده است.

تشکری هاشمی به ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه نیز اشاره کرد و افزود: برای وسایل نقلیه هیبریدی ۰.۱ درصد، وسایل نقلیه برقی ۰.۱ درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران ۰.۸ درصد، وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر از مراکز معاینه فنی تهران ۰.۹ درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی معتبر یک درصد تعیین شده است.

وی با اشاره به تبصره های این لایحه نیز گفت: به خبرنگاران، عکاسان و سایر افراد ذیل ماده ۳ که از سهمیه طرح ترافیک استفاده نکرده اند و فاقد خودرو هستند، کارت بلیت یک ساله رایگان و نامحدود تخصیص خواهد یافت؛ چراکه اعتبار کارت بلیت های فعلی در نهایت طی سه ماه به پایان می رسد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در خصوص ضریب تردد ماهانه خودروهای دارای پلاک شهرستان خاطرنشان کرد: برای تردد یک تا دو روز ضریب یک درصد، ۴ تا ۷ روز ضریب ۱.۲ درصد و بیش از ۷ روز ضریب ۱.۵ درصد پیش بینی شده است.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه فروش مجوز تردد برای خودروهای با عمر بیش از ۲۰ سال ممنوع است، تصریح کرد: ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه برای خودروهای با عمر کمتر از ۵ سال، معادل یک درصد در نظر گرفته شده و از سال ششم، هر ساله پنج صدم (۰.۰۵) به این ضریب افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره دوم این لایحه، وسایل نقلیه مجاز خودروهایی خواهند بود که مطابق ضوابط و مقررات قانونی دارای معاینه فنی معتبر بوده و فاقد بدهی عوارض سالیانه خودرو باشند و نسبت به انجام ثبت نام در سامانه‌های معرفی شده از سوی شهرداری تهران اقدام کرده و در سقف مجوزهای ورودی روزانه مصوب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران نسبت به رزرو مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک اقدام کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: شهرداری تهران مکلف است در صورت رزرو مجوز روزانه ورود در طرح ترافیک و عدم ورود در محدوده‌ مذکور، نسبت به دریافت ۲۰ درصد نرخ پایه از متقاضیان اقدام کند.

تشکری هاشمی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور رعایت سقف ورود وسایل نقلیه در محدوده طرح ترافیک مطابق ضوابط مصوب شورای ترافیک شهر تهران، شهرداری مکلف است به محض تکمیل ظرفیت، نسبت به اطلاع‌رسانی به شهروندان از طریق سامانه و نرم‌افزار سامانه‌های معرفی شده از سوی شهرداری اقدام کرده و از پذیرش تقاضای مجوز روزانه مازاد خودداری کند. سازمان حمل و نقل و ترافیک مکلف است خودروی وارد شده غیرمجاز را جهت اعمال قانون به پلیس راهور تهران معرفی کند.

وی با اعلام اینکه سازمان تاکسیرانی مکلف است پلاک تاکسی‌های  فعال را در اختیار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران قرار دهد، یادآور شد: این اقدام انجام خواهد شد تا این تاکسی ها از پرداخت عوارض موضوع این مصوبه معاف شوند. سایر تاکسی های موجود، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه خواهند بود.

 

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.