خودرو‌های فرسوده و غیراستاندارد، منشأ اصلی آلودگی هوا

صدا و سیما شنبه 13 بهمن 1403 - 12:47
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با توجه به تعطیل شدن مراکز آموزشی تهران، گفت: خودرو‌های فرسوده، خودرو‌های غیراستاندارد و استفاده بیش از حد از خودروی شخصی یکی از دلایل اصلی آلودگی هوا است.

جان مردم همچنان ارزان‌ترین سرمایه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سید جعفر تشکری هاشمی در تذکر پیش از دستور سیصدمین جلسه شورای شهر تهران و با بیان اینکه امروز بار دیگر به دلیل آلودگی هوا، مراکز آموزشی تعطیل شدند، گفت: در طول سال چند روز باید تنها راهکار موجود، یعنی تعطیلی مدارس و ادارات را به کار ببریم؟ و سوال این است که  آیا ما تنها کشور در دنیا هستیم که با این پدیده مواجهیم، یا در این زمینه آخرین خواهیم بود؟

وی ادامه داد: منشأ این آلودگی‌ها مشخص است، اگر از شهر تهران بیرون برویم، حتی در فاصله‌ای نه‌چندان دور، این دود غالب بر هوای شهر مشاهده می‌شود. این دود ناشی از عملکرد ناصحیح خودرو‌های فرسوده، خودرو‌های غیراستاندارد و استفاده بیش از حد از خودروی شخصی است. این عوامل باعث شده سلامتی مردم در معرض خطر باشد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه طبق گفته وزیر بهداشت، سالانه ۵۰ هزار نفر در کشور به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، اظهار کرد: این رقم بیش از دو برابر کشته‌شدگان تصادفات رانندگی است؛ تصادفاتی که ما را جزو بدترین کشور‌ها به لحاظ تلفات قرار داده است.

تشکری هاشمی گفت: بودجه سال ۱۴۰۴ در شورای شهر تهران در حال بسته شدن است، این بهترین زمان است که همه همکارانم در شورای اسلامی شهر تهران به برنامه سال ۱۴۰۴ شهرداری توجه کنند و ببینند آیا این برنامه توان کاهش آلودگی هوا، عبور از بحران‌های سوخت و انرژی و حل مشکلات حمل‌ونقل را دارد یا خیر؟ اگر این برنامه پاسخگو نیست، باید از هر نقطه‌ای که ممکن است، جلوی انحراف آن را بگیریم.

وی گفت: برنامه سال ۱۴۰۴ یک آزمون بزرگ برای همه ماست. باید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که در نمایشگاه‌هایی که صنعتگران و شرکت‌های دانش‌بنیان توان داخلی را معرفی می‌کنند، بتوانیم پاسخگوی تأکیدات مقام معظم رهبری باشیم. مقام معظم رهبری بار‌ها بر واگذاری امور به مردم و استفاده از توان بخش خصوصی تأکید کرده‌اند.

تشکری هاشمی ادامه داد: باید بررسی کنیم که آیا به بخش خصوصی اجازه داده‌ایم در موضوعات مختلفی مثل مدیریت پسماند، حمل‌ونقل عمومی و بازسازی بافت‌های فرسوده مداخله داشته باشد یا خیر. همچنان باید پرسید آیا ما باید به دفن زباله و مدیریت ناصحیح پسماند ادامه دهیم، یا اجازه دهیم بخش خصوصی وارد میدان شود و سرمایه خود را در این حوزه به کار گیرد؟

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان کرد: در حوزه حمل‌ونقل عمومی، آیا همچنان باید خودمان اتوبوس و تاکسی بخریم و راننده استخدام کنیم، یا می‌توانیم از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم؟ این مسائل نیازمند دقت و توجه همه ما در برنامه سال ۱۴۰۴ است.

منبع خبر "صدا و سیما" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.