به گزارش رکنا، نمایشگاه خودرو تهران با حضور گسترده افراد روبهرو شد که قطعاً گشوده شدن درهای واردات و حضور برندهای مطرح آسیایی و اروپایی در این استقبال گسترده بیتأثیر نبوده است.
اما سوالی که در حین بازدید از نمایشگاه برای بسیاری از افراد ایجاد میشد، این بود که چرا در میان مدلهای مختلف خودروهای وارداتی امکان خرید خودرو با قیمت یک میلیارد تومان که با توجه به متوسط درآمدی ایرانیها رقم کمی هم محسوب نمیشود، ممکن نیست؟
در رابطه با این موضوع، علی فتوحی؛ کارشناس صنعت خودرو میگوید: متأسفانه، در بخش واردات خودرو ، بیشتر تمرکز بر روی دهکهای بالای درآمدی است، چرا که برای واردکنندگان، معامله با این گروهها اطمینانبخشتر و سودآورتر است. این در حالی است که به قشر ضعیفتر توجه کمتری میشود.
وی یادآور شد: به یاد دارم که حدود 10 سال پیش که واردات خودرو به راحتی انجام میشد و بحث تخصیص ارز و محدودیتهای کنونی وجود نداشت، زمانی که قصد داشتم ارزش گمرکی «خودروی رنو داستر» را تعیین کنم جلسهای با رییس اداره ارزش داشتم. قیمت خرید داستر در آن زمان 9500 یورو بود اما در حین چانهزنی با رییس اداره ارزش، آنها قیمت این خودرو را به 12500 یورو افزایش دادند. من به آنها گفتم که قیمت این خودرو مشخص است و حتی در سایت رنو نیز قابل مشاهده است و من برای این مبلغ فاکتور رسمی دارم و زیربهای گمرکی هم نیست اما همین رییس اداره ارزش به من گفت: «اگر قیمت خودرو شما را پایین بزنم چگونه باید سوزوکی ایران خودرو را بفروشم؟»
این کارشناس بیان کرد: چنین دیدگاهی از آن زمان بوده و اکنون نیز وجود دارد. درحال حاضر میشود خودرو وارداتی آورد و با قیمت نزدیک به یک میلیاردتومان هم فروخت اما تا زمانی که در ارزشگذاری چنین اتفاقاتی بیفتد، قشر ضعیف ما مجبور به خرید خودرو بیکیفیت داخلی هستند و دستشان به خودروهای وارداتی نمیرسد.
فتوحی درباره معیار انتخاب خودرو برای حضور در بازار ایران نیز گفت: معیار و پارامترهایی که موجب میشود مدیران واردکننده خودرو تصمیم بگیرند خودرویی از یک برند خاص وارد کنند، به طور عمده به بازار هدف و سلیقه مشتریان وابسته است. سلیقه موجود در بازار، مانند تمایل به خودروی سدان، کراساور یا شاسیبلند، بخش مهمی از این تصمیمات را شکل میدهد.
وی افزود: در حقیقت، این سلیقهها هستند که تعیینکننده هستند و تا حد زیادی نحوه قیمتگذاری، روشهای خرید و قدرت برند انتخابی نیز در این تصمیم تأثیرگذار است. البته این نکات بهصورت المانهای کوچکتری میتوانند بر تصمیمات اثر بگذارند.
این کارشناس در پاسخ به اینکه عموماً ایرانیها چه خودرویی را میپسندند، گفت: برای پاسخ به این سولات ابتدای باید مشخص کنیم که آیا قصد داریم درباره خودروهای اقتصادی صحبت کنیم یا پریمیوم؟ اگر قصد داریم درباره بخش اقتصادی صحبت کنیم، خودروهایی که عموم مردم قادر به خرید آنها هستند، معمولاً باید قابلیت خرید برای قشر ضعیفتر را هم داشته باشند. برای این گروه، خودروهایی مانند پراید و کوییک مناسبتر هستند و نمیتوانیم روی خودرو وارداتی مانور بدهیم. اما اگر به سراغ قشر متوسط جامعه برویم، معمولاً سلیقه افراد به سمت خودروهای شاسیبلند میرود.
فتوحی گفت: این مسئله به قیمتهای جهانی خودرو و محدودیتهای وارداتی که در کشور داریم، نیز بستگی دارد و محدودیتهایی که هم از نظر سقف قیمتی و هم از نظر حجم موتوری مطرح هستند، در انتخاب خودرو تأثیرگذارند. مجموع این عوامل بازار را به سمتی برده است که خودروهای کراساور به گزینههایی مناسبتری تبدیل شوند.