به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه دوره دانشافزایی ایرانشناسی با حضور دانشجویانی از کشورهای روسیه، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان، بهطور رسمی در بنیاد ایرانشناسی برگزار شد.
این دوره با هدف آشنایی بیشتر دانشجویان خارجی با تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران طراحی شده و شامل برنامههای آموزشی، کارگاههای تخصصی و بازدیدهای میدانی از اماکن تاریخی و فرهنگی خواهد بود.
در ابتدای این مراسم ایمان نظامزاده معاون اطلاعرسانی و همکاریهای علمی و بینالمللی بنیاد ایرانشناسی، بر جایگاه ویژه این دوره در معرفی فرهنگ و تمدن ایران تأکید کرد و گفت: امروز، در چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، افتخار داریم که میزبان شما عزیزان در بنیاد ایرانشناسی باشیم. ایران با تمدنی کهن و فرهنگی غنی، همواره مورد توجه اندیشمندان و پژوهشگران سراسر جهان بوده است. این دوره فرصتی ارزشمند است تا شما از نزدیک با ابعاد مختلف این تمدن آشنا شوید و شناختی عمیقتر از تاریخ و هویت ایرانی پیدا کنید.
وی با اشاره به نقش بنیاد ایرانشناسی در ترویج دانش ایرانشناسی، یاد و خاطره مرحوم حسن حبیبی، بنیانگذار این بنیاد، را گرامی داشت و افزود: دکتر حبیبی در طول حیات علمی و مدیریتی خود، همواره بر اهمیت معرفی صحیح ایران به جهانیان تأکید داشت. ما نیز در این بنیاد تلاش داریم تا با ارائه برنامههای علمی، زمینه شناخت بهتر ایران را برای دانشجویان و پژوهشگران خارجی فراهم کنیم. برگزاری این دوره نیز در راستای همین هدف صورت گرفته است.
تصویر ایران، از منظر تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن
معاون اطلاعرسانی و همکاریهای علمی و بینالمللی بنیاد ایرانشناسی در ادامه به تشریح برنامههای این دوره پرداخت و گفت: این دوره بهگونهای طراحی شده است که بتواند تصویری جامع از ایران، از منظر تاریخ، فرهنگ، هنر و تمدن ارائه دهد. در طی دو هفتهای که در ایران حضور دارید، علاوه بر شرکت در کلاسهای تئوری و کارگاههای آموزشی، از اماکن تاریخی و فرهنگی نیز بازدید خواهید کرد. این بازدیدها شامل شهرهای تهران، کاشان و اصفهان است، جایی که میتوانید از نزدیک با معماری باشکوه، هنر سنتی و آداب و رسوم ایرانیان آشنا شوید. ایرانشناسی تنها به مطالعه تاریخ و جغرافیا محدود نمیشود، بلکه حوزههای متنوعی همچون ادبیات، هنر، مردمشناسی و سیاست را نیز در بر میگیرد. از همین رو، برای این دوره اساتیدی از رشتههای گوناگون انتخاب شدهاند تا بتوانند ابعاد مختلف تمدن ایرانی را برای دانشجویان تبیین کنند.
نظامزاده در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت تبادل علمی و فرهنگی میان کشورها تأکید کرد و از دانشجویان خواست که از این فرصت برای تعامل و گفتوگو استفاده کنند. شما، بهعنوان دانشجویانی که از کشورهای مختلف در این دوره حضور دارید، میتوانید سفیران فرهنگی ایران در سرزمینهای خود باشید. از اینرو، توصیه میکنم که تمامی مشاهدات و تجربیات خود را ثبت کنید و پس از بازگشت، آن را با هممیهنان خود به اشتراک بگذارید. در همین راستا، بنیاد ایرانشناسی برنامهای را در نظر گرفته است که سفرنامههای شما را جمعآوری کرده و در قالب مجموعهای منتشر کند تا تجربیات این دوره برای دیگر پژوهشگران نیز قابل استفاده باشد.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد این برنامه بتواند در آینده گسترش یابد و به پلی برای تعامل علمی و فرهنگی میان ایران و کشورهای آسیای مرکزی و روسیه تبدیل شود.
در ادامه این مراسم محمدعلی ربانی مدیرکل همکاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به جایگاه تمدن ایرانی در تاریخ بشری گفت: تمدن ایرانی ریشه در کهنترین لایههای تمدن بشری دارد و مطالعه تمدن اسلامی بدون شناخت سهم ایران، ناقص خواهد بود. پژوهشگران حوزه تمدن اسلامی ناگزیرند سهم ایران را بهعنوان بخش جداییناپذیر این حوزه مورد مطالعه قرار دهند.
وی همچنین از رشد روزافزون ایرانشناسی بهعنوان یک رشته علمی در دانشگاههای بینالمللی یاد کرد و با اشاره به نقش دانشمندان ایرانی در پیشبرد علوم جهانی گفت: در حوزههایی مانند پزشکی، ریاضیات، نجوم و ادبیات، دانشمندانی همچون ابوعلی سینا، خیام و حافظ، بخشی از میراثی هستند که جهان امروز به آنها مدیون است.
مدیرکل همکاریهای علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، انتقاداتی را نسبت به تصویر رسانههای بینالمللی از ایران مطرح کرد و افزود: تصویری که امروز در رسانههای بینالمللی از ایران ارائه میشود، اغلب تحریفشده و دور از واقعیت است. درک درست تحولات ایران معاصر نیازمند مشاهده مستقیم و مطالعات میدانی است.
در بخش دیگر این مراسم، حمید قمری مشاور طرح و برنامه و امور فرهنگی رئیس بنیاد ایرانشناسی، و مهرداد کریمی مسئول اجرایی دوره، ضمن خوشامدگویی به دانشجویان، برگزاری این دوره را فرصتی ارزشمند برای تقویت تعاملات علمی و فرهنگی بینالمللی دانستند و از همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در اجرای این برنامه قدردانی کردند و افزودند این دوره دو هفتهای در بنیاد ایرانشناسی ادامه خواهد داشت و در کنار برنامههای آموزشی، شامل بازدیدهای فرهنگی و علمی از اماکن مهم تاریخی ایران نیز خواهد بود.
حمید افشار مدیر تحصیلات تکمیلی بنیاد ایرانشناسی نیز با بیان سخنانی ایرانشناسی را مقولهای برشمرد که از اواخر قرن هجدهم متداول شد و گفت بحث شناخت شرق و شناخت ایران در طول تاریخ از دوره هخامنشیان که یونانیها ارتباط با ایرانیها را آغاز کردند همواره این حرکت شناخت و درک از جهان شرق به ویژه ایران در سایر کشورها وجود داشته است و در داخل ایران نیز بعد از انقلاب مشروطه حرکتهای ایران شناسان داخلی و تعاریف علمی از این فرایند آغاز میشود.
وی دهه ۵۰ شمسی را اوج فعالیتهای ایرانشناسی معرفی کرد و وقوع جنگ تحمیلی را مانع ادامه این فرایند دانست. یکی از دلایل تأسیس بنیاد ایرانشناسی در اواخر دهه هفتاد شمسی نیز ادامه همین شناخت و ارائه تعریف مجددی از ایران از دیدگاه علمی و پژوهشی است.
در پایان این نشست دانشجویان خارجی شرکت کننده در دوره دانش افزایی ضمن معرفی خود به دلایل حضور در ایران و شرکت در این دوره اشاره و از مجموعه نمایشگاههای بنیاد ایرانشناسی بازدید کردند و با فعالیتها و دستاوردهای این مجموعه آشنا شدند.
برنامه آموزشی دو هفتهای با حضور دانشجویان چهار کشور آسیایی شامل بازدیدهای میدانی از مراکز تاریخی، نشستهای تخصصی با اساتید برجسته و آشنایی با دستاوردهای علمی و فرهنگی ایران معاصر است. این دوره با هدف تقویت شناخت عمیق از ایران و ایجاد پلهای ارتباطی فرهنگی با کشورهای اوراسیا توسط بنیاد ایرانشناسی با مشارکت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طراحی شده است.