به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه سیصد و یکمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تصویب نرخ طرح ترافیک در جلسه شورا، اظهار کرد: ورود به محدوده مرکزی شهر تهران و طرح ترافیک بحثی است که هر ساله در شورای شهر در مورد آن تصمیمگیری میشود.
وی افزود: بسیاری از شهروندان امور خود را در مرکز شهر تنظیم کردهاند و ما در مورد محدوده تصمیم نگرفتیم اما بحث در خصوص بهایی است که باید برای ورود به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک پرداخته شود. میزانی که تعیین میشود برای ایجاد بازدارندگی در ورود به مرکز شهر است چراکه ترافیک و آلودگی هوای شدیدتری دارد.
چمران با اعلام اینکه درآمد مطرح نیست و بازدارندگی مدنظر بوده و اگر رقم افزایش یافته به دلیل همین موضوع است که حضور شهروندان در محدوده کاهش یابد، تصریح کرد: نرخ پایه ورود به طرح ترافیک از ۷۵ هزار تومان به ۱۱۲ هزار تومان افزایش یافت که البته اقشار خاص از جمله معلولین، جانبازان و بیماران خاص از تخفیف استفاده میکنند.
وی ادامه داد: خودروهای پلاک شهرستان گروهی به تهران مراجعه میکنند و بیش از ۱۰ روز در تهران میمانند و جای اسکان هم ندارند. در مواردی میبینیم که پس از مسافرکشی در خودروی خود استراحت میکنند. صحبت یک تاکسیران را هم باید شنید که با رقم بالایی امتیاز تاکسی خریداری کرده و مشخصات فنی ثبت شده دارد و از سویی دیگر فردی با خودروی پلاک شهرستان و بدون مشخصات ثبت شده مسافرکشی میکند و پس از چند روز به شهر خود بازمیگردد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه خودروی پلاک شهرستانی که میخواهد وارد محدوده طرح ترافیک شود با خودروهای پلاک تهران متفاوت است، یادآور شد: نرخ طرح ترافیک خودروهای پلاک شهرستان برای ۵، ۷ و ۱۰ روز به بالا متفاوت است. اگر این خلاف قانون باشد باید بگویند که کدام بخش آن خلاف است. برخی هراس دارند که این موضوع به تمام شهر تسری پیدا کند اما در خصوص آن هنوز تصمیم نگرفتهایم. در مورد اظهارات وزیر کشور چون اطلاع دقیقی ندارم، فعلاً اظهار نظر نمیکنم و اگر نیاز بود موضوع را برای ایشان روشن خواهیم کرد.
وی با اعلام اینکه اگر تراموا آزمایش خوبی داشت و توانست حمل و نقل روان را انجام دهد و قیمت و نگهداری آن شرایط مناسبی داشت در شهر مورد استفاده قرار خواهد گرفت، خاطرنشان کرد: اگر هم تأیید نشد، مدتی میهمان شهر خواهد بود و بازخواهد گشت.
چمران با بیان اینکه کمترین حد تورم برای نرخگذاریها و افزایش نرخ مدنظر است، تصریح کرد: باید نرخ پارک حاشیهای با نرخ پارکینگ عمومی سرپوشیده متفاوت باشد؛ چراکه در غیر این صورت همه در خیابان پارک خواهند کرد و برای سایرین مزاحمت ایجاد خواهند کرد. شهرداری و کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا مطالعات خوبی در این صورت انجام دادند و نرخ به تصویب شورا رسید که البته باید در نهایت در فرمانداری نیز به تأیید برسد.