دود خروجی از اگزوز خودرو اطلاعات زیادی در مورد وضعیت فعلی وسیله نقلیه ارائه می دهد. ممکن است همه چیز ظاهراً خوب باشد، اما دود سیاه از اگزوز نشان دهنده وضعیت نامناسب موتور است. برای اطلاع از دلایل اصلی ایجاد دود سیاه از اگزوز خودرو، به موارد زیر که توسط کارشناسان ما بیان شده اند، توجه کنید تا بتوانید نکات نگهداری مرتبط را نیز رعایت نمایید.
قبل از بررسی دلایل این مشکل، ابتدا بهتر است بدانیم دقیقاً دود سیاه چیست. به طور کلی، این دود شامل ذرات کثیفی است که از سیستم اگزوز خودرو خارج می شود. بنابراین، اگر بخارهای ضخیم و سیاه رنگ مشاهده شود، به این معناست که سوخت با مقدار هوای کمتر در موتور می سوزد.
حالا این سؤال پیش می آید که چه عواملی باعث ایجاد دود سیاه از اگزوز می شوند؟ پاسخ این سؤال به قطعات معیوب خودرو مانند فیلتر هوا و انژکتورها مرتبط است.
زمانی که گردوغبار فیلتر هوا را مسدود می کند، ممکن است هوای کافی به سیلندر نرسد. نتیجه آن، سوختن بیشتر سوخت است. در نهایت، این مشکل باعث ایجاد دود سیاه از اگزوز می شود، حتی اگر انژکتورها به درستی کار کنند.
علاوه بر این، هنگام وارد کردن بار سنگین یا در زمان شتاب گیری شدید نیز ممکن است دود سیاه دیده شود، زیرا سوخت در زمان مناسبی تزریق نمی شود.
در صورت عملکرد مناسب انژکتور سوخت، سوخت به طور یکنواخت در سیلندر پخش می شود (به صورت قطرات ریز). اما اگر انژکتورها به موقع بسته نشوند یا مسدود باشند، احتمال دارد سوخت بیشتری در ناحیه ای خاص، که به آن مخلوط غنی سوخت گفته می شود، تزریق شود.
در این شرایط، حتی مقدار هوای موجود نیز برای احتراق سوخت کافی نیست، زیرا انژکتورهای مسدود شده جریان هوا را محدود می کنند و فقط سوخت تزریق می شود.
دود سیاه خروجی از اگزوز نشان دهنده وجود کربن جامد ناشی از سوخت ناقص است که از لوله اگزوز خودرو خارج می شود. در ادامه، به دلایل اصلی این مشکل می پردازیم:
وظیفه سنسور جریان هوای جرمی (Mass Airflow - MAF) اندازه گیری حجم هوای ورودی به موتور است. این اطلاعات کمک می کند میزان سوخت موردنیاز برای تزریق به سیلندر تعیین شود. این فرآیند برای احتراق کامل سوخت در موتور حیاتی است. در غیر این صورت، عملکرد موتور دچار مشکل می شود و ممکن است دود سیاه تولید شود.
شیر گردش مجدد گازهای خروجی (Exhaust Gas Recirculation - EGR) میزان انتشار اکسیدهای نیتروژن را با بازگرداندن بخشی از گازهای خروجی موتور به داخل موتور کاهش می دهد. اگر این شیر آسیب دیده باشد، تمام دود سیاه ناشی از احتراق ناقص از اگزوز خارج می شود.
یکی دیگر از دلایل احتمالی دود سیاه از اگزوز، آسیب دیدن رینگ های پیستون است. این رینگ ها مانع ورود روغن موتور به محفظه احتراق می شوند. در صورت وجود مشکل در رینگ ها، روغن موتور به داخل محفظه احتراق نشت می کند. احتراق مخلوط روغن موتور و سوخت باعث تولید دود سیاه می شود.
رسوبات در موتور یکی دیگر از دلایل دود سیاه از اگزوز است. زمانی که موتور جدید است، به طور روان و بدون مشکل کار می کند. اما پس از گذشت مدت زمان طولانی، وضعیت موتور بدتر شده و رسوبات ناشی از احتراق در بخش های مهمی مانند محفظه های احتراق و انژکتورها جمع می شوند. این رسوبات مانع از عملکرد بهینه موتور می شوند و باعث تولید دود سیاه می شوند.
برای جلوگیری از بروز این مشکل، نگهداری منظم از خودرو، تعویض به موقع قطعات معیوب، و سرویس های دوره ای توصیه می شود.
اگر مشاهده کردید که دود سیاه از اگزوز خودرو خارج می شود، می توانید با روش های زیر این مشکل را برطرف کنید.
فرآیند احتراق داخلی نیاز به مقدار مناسب هوای ورودی دارد تا سوخت به طور کامل بسوزد. اگر هوای کافی وارد موتور نشود، سوخت به طور ناقص می سوزد و در نتیجه، دود سیاه از لوله اگزوز خارج می شود. سوخت زمانی که کاملاً بسوزد، فقط دی اکسید کربن (CO2) و بخار آب تولید می کند، که دود سیاه ایجاد نمی کنند. به همین دلیل، ترکیب صحیح سوخت و هوا برای جلوگیری از دود سیاه بسیار مهم است.
سیستم تمیزکننده هوای خودرو را بررسی کنید تا مطمئن شوید که کثیف یا مسدود نشده است. اگر این سیستم کثیف یا مسدود باشد، باید آن را تمیز کنید یا در صورت لزوم تعویض کنید.
تمام خودروهای دیزلی جدید از سیستم تزریق سوخت مشترک استفاده می کنند. این سیستم تزریق فشار بالا، سوخت را مستقیماً به دریچه های سلونوئیدی ارسال می کند. با استفاده از این سیستم پیشرفته، احتمال انتشار دود سیاه یا هر گونه آلایندگی بسیار کاهش می یابد. بنابراین، اگر قصد خرید خودرو دیزلی دارید، مدلی را انتخاب کنید که از سیستم تزریق سوخت مشترک بهره مند باشد. این کار نگرانی شما را از بابت دود سیاه اگزوز برطرف می کند.
افزودن مواد شوینده به سوخت دیزل می تواند به پاک سازی رسوبات موتور کمک کند.
رسوبات و بقایای احتراق به مرور زمان در انژکتورها و محفظه های سیلندر جمع می شوند. ترکیب سوخت با این رسوبات باعث کاهش بهره وری سوخت و افت عملکرد موتور می شود و در نتیجه، دود سیاه از اگزوز خارج می گردد. خوشبختانه، با ترکیب سوخت دیزل با یک افزودنی شوینده می توانید این رسوبات مضر را از بین ببرید. پس از چند روز، دود سیاه به کلی از بین خواهد رفت.
رینگ های خراب پیستون می توانند هنگام شتاب گیری باعث تولید دود سیاه شوند. بنابراین، باید آن ها را بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض کنید تا از تولید دود سیاه اگزوز جلوگیری شود.
• بهتر است به طور منظم خودرو خود را سرویس کنید.
• هنگام رانندگی طولانی، به خودرو استراحت دهید. وقتی موتور خنک شد، به سفر خود ادامه دهید.
رفع مشکل دود سیاه از اگزوز نه تنها به بهبود عملکرد و کارایی موتور کمک می کند، بلکه از افزایش آلایندگی محیط زیست نیز جلوگیری می نماید. با سرویس منظم خودرو و توجه به علائم هشداردهنده، می توانید عمر مفید موتور را افزایش داده و از رانندگی ایمن و بدون دغدغه لذت ببرید.
توجه :
محتوای موجود در این مقاله فقط برای کسب اطلاعات است و نباید به جای یک تکنسین یا مکانیک معتبر استفاده شود. اگر سؤال یا نگرانی خاصی در مورد هر یک از موضوعات مطرح شده در اینجا دارید، توصیه می کنیم با یک تکنسین یا مکانیک خبره مشورت کنید. تحت هیچ شرایطی مسئولیتی در قبال ضرر و زیان ناشی از اتکای شما به محتوایی نخواهیم داشت.
گردآوری: بخش خودرو بیتوته