به گزارش مشرق، زمانی که فردی دچار سکته مغزی یا قلبی یا هر نوع حادثه دیگری برای او رخ داده و در انتظار رسیدن اورژانس است گاهی باید منتظر برقراری تماس بماند زیرا اپراتور اورژانس در حال پاسخگویی به صدها مزاحم تلفنی است که هرگز به فکر زمان طلایی برای کمک به بیماران و حادثه دیدگان نیستند، افرادی که هفته گذشته رکورد تماس شان نیز در استان تهران شکسته شد و به رقم ۹ هزار و ۴۰۶ مورد مزاحمت تلفنی رسید.
اگر امروز رسیدن بر بالین بیماران با توجه به کمبود نیروهای اورژانس، پایگاهها، آمبولانسها و موتورلانسها در پایتخت به ۱۲ دقیقه رسیده است البته که تماس هر فرد مزاحم باعث میشود این مدت زمان نیز طولانیتر شود زیرا تا صحت تماس این افراد با شوخیهای غیرمنطقی آنها بررسی شود زمان زیادی از نیروهای اورژانس گرفته میشود.
اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران با اشاره به اینکه ۴۰۰ پایگاه جدید اورژانس برای ارائه خدمات اورژانسی به پایتختنشینان نیاز است، گفت: اورژانس اکنون فقط ۳۰۰ پایگاه در سطح استان دارد در حالیکه با توجه به شرایط جمعیتی باید ۷۰۰ پایگاه داشته باشیم.
کمبود پایگاههای اورژانس، وجود پایگاههای غیراستاندار به صورت کانکسی، کمبود آمبولانس و موتورلانس از معضلات جدی اورژانس استان تهران است که این کمبودها موجب تلاش مضاعف و افزایش چند برابری فشار کاری نیروهای اورژانس استان تهران و البته گاهی منجر به دیر رسیدن در محل حادثه میشود.
رکوردی باور نکردنی از مزاحمان تلفنی اورژانس
حال با توجه به این همه کمبود در بخش پایگاهها و آمبولانسها مزاحمان تلفنی باید بدانند که به هیچ عنوان چنین اقدامی شایسته مردم نیست زیرا دستگاه خدماترسانی همچون اورژانس به وظیفه قانونی و ذاتی خود برای کمک به مردم حادثهدیده و بیماران عمل میکند در حالیکه این اقدام مزاحمان تلفنی برخی از خدمات آنان را مختل میکنند.
رییس سازمان اورژانس استان تهران به تازگی اعلام کرد که از ۶ تا ۱۲ بهمن ماه در مجموع ۲۴ هزار و ۲۱ مورد ماموریت در مرکز ارتباطات ۱۱۵ اورژانس استان تهران (دیسپچ) ثبت شد که در پی این ماموریتها پنج هزار و ۶۴۴ مورد به مراکز درمانی انتقال یافت و ۱۱ هزار و ۴۶ مورد نیز در محل از خدمات اورژانس استفاده کردند.
محمداسماعیل توکلی اظهار کرد: در این مدت ۶۹ هزار و ۵۷۵ تماس با مرکز دیسپچ اورژانس استان تهران برقرار شد که از این تعداد ۹ هزار و ۴۰۶ تماس مزاحم معادل ۱۳.۵ درصد کل تماسها با این مرکز بوده است. از مجموع ماموریتهای ثبت شده طی هفته گذشته، سه هزار و ۴۴۹ مورد حوادث ترافیکی معادل ۱۴.۳ درصد از کل ماموریتها و ۲۰ هزار و ۵۷۲ معادل ۸۵.۷ درصد از کل ماموریتها مورد حوادث غیرترافیکی بوده است.
این آمارهای مزاحمان تلفنی نشان میدهد که برخی شوخی با اورژانس را به نوعی جدی گرفتهاند که هر ماه رکورد جدیدی از خود به ثبت میرسانند، شاید اگر برای این افراد جریمههای سنگینی اعمال شود دیگر از این شوخیهای غیرمنطقی خود دست بردارند البته بارها و بارها افراد مزاحم جریمه شدهاند ولی دوباره این کار را انجام میدهند.
هر هفته ۲ هزار تماس مزاحم، این بار ۹ هزار
آمارهای سازمان اورژانس استان تهران در هفتههای گذشته نشان میدهد که طبق دادههای موجود هر هفته بیش از ۲۳۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر به عنوان مزاحم با اورژانس تماس میگیرند اما این بار رکوردی جدید با بیش از ۹ هزار مزاحم تلفنی به ثبت رسید که باید به نوعی برخوردهای بازدارنده با این افراد صورت گیرد تا شاید از این اقدام دست بکشند.
اگر چه روابط عمومی سازمان اورژانس استان تهران در هفته جاری به صدور حکم قضایی برای مزاحمان تلفنی اورژانس استان اشاره کرد که برای ۲ مزاحم تلفنی اورژانس پس از پایان تحقیقات، شست وشو و نظافت چهار دستگاه آمبولانس در نظر گرفته شد اما مگر این افراد به این نوع مزاحمت خود پایان خواهند داد.
براساس اعلام اورژانس تهران، مزاحمتهای تلفنی مکرر این ۲ شهروند منجر به ۱۳ مورد ماموریت کاذب و ایجاد خلل در روند خدمترسانی اورژانس به شهروندان شده بود که جهت جلوگیری از تضییع حقوق بیتالمال، اداره حقوقی سازمان اورژانس استان تهران از این افراد به دستگاه قضایی شکایت کرد.
پس از پایان تحقیقات، متهمان پرونده توسط قاضی دادگاه ضمن الزام به پرداخت جزای نقدی به موجب ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی حکم به خدمات عمومی (شستوشو و نظافت چهار دستگاه آمبولانس) و پرداخت ۱۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شدند.
شاید اگر موارد بازدارنده این چنینی برای مزاحمان تلفنی اورژانس استان تهران از سوی دستگاه قضایی اعمال شود دیگر شاهد کاهش تعداد افراد مزاحم برای این دستگاه خدماترسان باشیم هر چند که طبق آمارهای این سازمان روزانه ۲۵۰ نفر به عنوان مزاحم با اورژانس تماس برقرار میکنند.
روزانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار مزاحمت برای اورژانس ایجاد میشود
شاید تصور اینکه برای خدمات اورژانسی که همه ما انسانها روزی به اورژانس و خدمات آن در هنگام وقوع حوادث نیاز داریم، مزاحمان تلفنی بر این موضوع هم غلبه کردهاند، سخت باشد اما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر مزاحم تلفنی که انگار با اورژانس هم شوخی دارند، تماس میگیرند. میتوانید برای دستیابی به برخی اطلاعات درباره میزان مزاحمتها با اورژانس را در گزارش عنوان چرا روزانه ۲۵۰ مزاحم با اورژانس تهران تماس میگیرند؟ مطالعه کنید.
زندگی زمانی برای همه ما آسان میشوند که بسیاری از موضوعات قابل فهم را به بهترین شیوه درک کنیم، زمانی که میدانیم مزاحمت تلفنی برای اورژانس به عنوان یک موضوع نسنجیده از سوی برخی افراد مزاحم به هیچ عنوان پذیرفته نیست همه باید بدانیم که این مساله موضوعی حیاتی و انسانی است زیرا هر زمان که افراد نیاز به خدمات اورژانسی داشته باشند به دلیل اینگونه مزاحمتها خللی در خدماترسانی به آنها ایجاد میشود.
شاید تصور این موضوع که در یک حادثه یکی از عزیزان ما به دلیل تصادف در حال مرگ یا در وضعیت بسیار نامناسبی قرار دارد آن زمان نیاز به خدمات اروژانسی دارد، اگر به این موضوع فکر کنیم که ممکن است ما که به عنوان مزاحم تلفنی بودهایم اکنون نیاز به خدمات اورژانسی داریم اما به دلیل مزاحمت تلفنی برای اورژانس زمان رسیدن نیروهای اورژانسی به بالین این فرد کمی با تاخیر انجام میشود در چنین شرایطی چه احساسی خواهید داشت؟
آیا اگر تصور اینگونه موضوعات برای چند لحظه هم در ذهن ما خطور کند، دیگر به عنوان مزاحم تلفنی عمل نخواهیم کرد یا شاید حتی دیگران را از این اقدام منع کنیم، اما آیا وجدان بیداری برای این موضوعات وجود دارد که هر نوع مزاحمت ممکن است جان یکی از عزیزان ما را بگیرد.
شاید اگر این ۹ هزار مزاحم تلفنی با خودشان فکر کنند که این کارشان اشتباه است دیگر به این اقدام دست نزنند و شاید اگر عوامل بازدارنده قانونی برای این موضوع لحاظ شود دیگر این افراد به این برنامههای مزاحمتی روی نخواهند آورد و زندگی برای همه ما شیرینتر میشود و نیروهای اورژانسی هم برای موارد واقعی و خدماترسانی به بیماران به محل اعزام میشوند.