به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد، در حالی که تیراژ خودروسازان بزرگ کشور تقریبا ۴.۵ برابر مونتاژکاران است اما به دلیل تفاوت در شیوه قیمتگذاری و البته افت و خیز تولید، طی این سالها رابطه ارزش قیمت محصولات خودروسازان و مونتاژکاران تغییر کرده است. حتی اگر فقط ارزش قیمت شرکتی خودروسازان و مونتاژکاران را بررسی کنیم، به این نتیجه میرسیم که مونتاژیها از داخلیها پیش افتادهاند. این در شرایطی است که اگر خودروسازان بزرگ کشور نیز مانند مونتاژکاران آزادی عمل در قیمتگذاری داشتند، حالا فاصله زیادی میان ارزش بازار این شرکتها –به نفع خودروسازان- بود.
طبق محاسباتی که «دنیایاقتصاد» با توجه به در دسترس بودن جزئیات تولید و قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی انجام داده، مجموع ارزش قیمت بازار دو خودروساز بزرگ کشور –ایران خودرو و سایپا- از رقبای مونتاژی بیشتر است. با این حال، مجموع ارزش قیمت شرکتی ایران خودرو و سایپا کمتر از مونتاژکاران است (این آمارها البته مربوط به سال ۱۴۰۲ است).
بر این اساس، جمع ارزش فروش شرکتی ایران خودرو و سایپا در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۳۱۳هزار میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین جمع فروش بازار دو خودروساز بزرگ در پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۵۲۱هزار میلیارد تومان بوده است.
محاسبات نشان میدهد، ارزش قیمت شرکتی ایران خودرو از تک تک مونتاژکاران –به تنهایی نه در مجموع- بالاتر است، اما سایپا از این ویژگی برخوردار نیست. طبق محاسبات انجام شده، ارزش قیمت محصولات سایپا چه شرکتی، چه بازاری، از بزرگترین مونتاژکار داخلی کمتر و از دیگر مونتاژکاران بالاتر است.