سیدعلی خمینی: اگر انقلاب نبود نه از حماس خبری بود نه از حماسه‌اش

الف دوشنبه 15 بهمن 1403 - 12:28
نوه حضرت امام خمینی(ره) گفت:‌ این بی‌انصافی است که بگوییم رشد امیدها و امیدبخشی به این گروه‌ها در سایه سار اسلام امام و انقلاب ایران نبود. این انقلاب بود که توانست گفتمان خود را به دنیا عرضه کند و طرفداران خود را در دنیا پیدا کند. اگر انقلاب نبود، امروز نه از حماس خبری بود و نه از حماسه حماس!
به گزارش فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در نشست مسئولان نهادهای جمهوری اسلامی در کشور عراق که به مناسبت چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بیت امام خمینی در نجف اشرف برگزار شد، بیان کرد: بیش از هر تعبیری می‌توان انقلاب اسلامی ملت ایران را یک انقلاب فرهنگی دانست. یعنی قبل از آنکه خیابان‌های کشور توسط ملت فتح شود، این قلوب مردم بود که متحول شد و تغییر کرد.
وی افزود: تا وقتی که قلب‌ها دگرگون نشود و در مسیر قرار نگیرد، شما نمی‌توانید خیابان‌ها را فتح کنید. کار بزرگ امام (ره) هم همین بود. تاثیر در قلوب و تحولی که در قلوب میلیون‌ها نفر ایجاد کرد، این کار فرهنگی بزرگ و عمیق را رقم زد.
نوه حضرت امام(ره) ادامه داد: ما امروز وقتی در جامعه خودمان با وجود این همه امکانات فرهنگی، با انواع و اقسام مشکلات روبرو می‌شویم و نمی‌توانیم با جوانان امروز سخن گفته و آنها را قانع کنیم، تازه به اهمیت کار امام پی می‌بریم.
وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، باید به یاد بیاوریم که زمانی، پیری در این دنیا می‌زیست که توانست قلب میلیون‌ها نفر را مسخّر کند. صدها هزار نفر را به راه اسلام رهنمون کند. صدها هزار نفر را بی هیچ فشاری محجبه کند. صدها هزار جوان را به وادی نماز و روزه و عبادت بکشاند. اینکه یک فرد در خانه محقرش در نجف اشرف باشد و بتواند در تمام روستاها و شهرهای کشور اقدام فرهنگی خود را بگستراند و قلوب ملت را تسخیر کند حقیقتا کرامتی بزرگ است!
حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی گفت: یکی از نزدیکان امام نقل می‌کرد و می‌گفت امام (ره) شاید از همه اینهایی که داعیه داران عرفان هستند، بیشتر در مسیر عرفان زحمت کشیده بود ولی ما ۵۰ سال با امام بودیم و ندیدیم کفش جلوی پای او صاف شود. این کرامات برای او کوچک بود! اگر یک کرامت داشت، آن این بود که در خانه بود ولی قلب‌ها را کیمیا می‌کرد و قلب‌ها را تسخیر کرده بود.
وی ادامه داد: حرکتی که این پیر ایجاد کرد و تغییری که در جامعه بوجود آورد، الی الان قابل لمس است. شما ویژگی جوانان و نوجوانانی که در دوره انقلاب زیستند و رشد و نمو کردند را هنوز هم به چشم خود می‌بینید. کسانی که روح امام (ره) آنها را احیا کرد، پیش از آنکه دیگران به سن کار برسند؛ وارد وادی شدند. آنها ۱۵ تا ۱۶ ساله بودند که وارد وادی سختی‌ها و مشقات شدند. در جنوب کشور می‌جنگیدند و در غرب کشور دفاع می‌کردند.
نوه حضرت امام(ره) گفت: جوانانی که روح امام (ره) در آنها اثر گذاشته بود، بازنشستگی در آن‌ها معنا ندارد. در انقلابی‌های راستین آن دوران هیچ وقت اثر بازنشستگی نمی‌بینید. اثر خستگی، شکست و ناامیدی در این افراد دیده نمی‌شود.
وی افزود: انقلابی‌های راستین یکپارچه امید هستند. جوانانی که با روح امام بیدار شدند، یکپارچه امید و شور و یکپارچه آرمان هستند و هیچ وقت خسته نمی‌شوند؛ هیچ وقت شکست در آن‌ها راه نمی‌یابد. اصلا برای پیروان این مسیر، شکست معنی ندارد.
نوه حضرت امام (ره) ادامه داد: این چه ایده، چه روحیه و چه روحی بود که دمیده شد و میلیون‌ها نفر را احیا کرد؟ میلیون‌ها نفر را به عرصه آورد و حتی در محدوده مرزهای ایران نماند. صدور طبیعت انقلاب بود که اتفاق افتاد. این روح در یک قفس نمی‌گنجید. این فکر و ایده روز به روز مرزهای کشورهای مختلف را درنوردید. همه دنیای استکبار در مقابلش ایستادند، اما تا وقتی که اصالت خود را داشت و تا وقتی اصالت خود را داشته باشد، گام به گام پیش رفت و خواهد رفت.
وی بیان کرد: تلاش فلسطینی‌ها برای مقاومت و حفظ سرزمین‌های خود از اشغال، پیش از انقلاب هم بود اما رویه اصلی آن رویه ملی گرایی، ناسیونالیسم و چپ گرایی بود. اما هویت اسلامی آن پس از پیروز انقلاب اسلامی ایران در ۱۹۷۹ پر رنگ و تقویت شد. جهاد اسلامی در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد. جزب الله لبنان ۱۹۸۲ و حماس در ۱۹۸۷ تاسیس شد. اینها همه از برکات کدام حرکت است؟یادگار امام (ره) یادآور شد: اینکه اسلام به‌عنوان یک عنصر حرکت و یک عنصری که برای دنیای امروز سخن دارد در مواجهه با ظلم و اشغال‌گری می‌تواند به‌عنوان یک عامل موثر و موثرترین عامل اقدام کند، از کجا بوجود آمد؟ اثر کدام اندیشه بود؟
وی افزود: نمی‌گویم در سال‌های قبل گروهای اسلام‌گرا نبودند، اما این بی‌انصافی است که بگوییم رشد امیدها و امیدبخشی به این گروه‌ها در سایه سار اسلام امام و انقلاب ایران نبود. این انقلاب بود که توانست گفتمان خود را به دنیا عرضه کند و طرفداران خود را در دنیا پیدا کند. اگر انقلاب نبود، امروز نه از حماس خبری بود و نه از حماسه حماس!
سیدعلی خمینی ادامه داد: گاهی تعجب می‌کنم از کسانی که فکر می‌کنند و بیان می‌کنند که در این جنگ اخیر و در این دفاع مقدس، حماس شکست خورده است. واقعا جای تعجب دارد. چگونه کسی می‌تواند صحنه تاریخ را ببیند و بگوید اسرائیل پیروز شده است؟ کدام تحلیل‌گر می‌تواند این‌گونه تحلیل کند؟ همین امروز که نظرسنجی جدیدی در سرزمین اشعالی منتشر شده است، تنها چهار درصد از جمعیت سرزمین‌های اشغالی معتقدند که در این جنگ پیروز شده‌اند. در این شرایط چگونه تحلیل کنیم که حماس شکست خورد و مقاومت تضعیف شد؟سیدعلی خمینی سپس به تحلیل طوفان الاقصی و بررسی ریشه ها و نتایج آن پردخت و گفت: شما حادثه طوفان الاقصی را نمی‌توانید از گذشته‌اش منفک کنید و بگویید یک حادثه بود، شروع شد و تمام شد! باید برای تحلیل درست طوفان الاقصی دو فاکتور «ریشه‌های این حرکت» و «نتایج این حرکت» را لحاظ کرد. اگر چشمتان را نسبت به این دو فاکتور ببندید، اصلا نمی‌توانید تحلیل کنید.
نوه حضرت امام(ره) در تشریح ریشه های طوفان الاقصی گفت: غربی‌ها در افکار عمومی شکست خوردند. دلشان می‌خواست شروع حوادث منطقه را از هفت اکتبر بدانند، این دروغ بود. هفت اکتبر از یکسری ریشه‌ها برآمده است. نمی‌شود ظلم تاریخی به یک ملت را ندید.
سیدعلی خمینی بیان کرد: امروز تاکیدم بر ظلم تاریخی دهه های گذشته نیست، نمی خواهم بگویم چند دهه قبل، غصب کردید، کشتید، بیرون کردید، تجاوز و زورگویی کردید و توقع دارید یک ملت مسلمان و آزاده، ساکت بنشیند و زندگی در نکبت را انتخاب کند؟ نمی خواهم از این منظر به تحلیل طوفان الاقصی بپردازم، بلکه تاکید من بر اتفاقات جدیدی است که در سالهای اخیر رخ داده است.وی در تحلیل اولین ریشه طوفان الاقصی گفت: مردمی را تصور کنید که زمین شان غصب شده است، جوانانشان کشته شدند، خانه‌هایشان ویران شده است، بعد نگاه می‌کنند و می‌بینند مسلمانانی که باید پشت و پناه و یاور آنها باشند، روز به روز یکی بعد از دیگری به بهانه عادی سازی روابط با جنایتکاران می‌نشنید و سخن از تطبیع سر می‌دهند.
این یکی از منشاءها است. منشا خرابی‌های غزه نشست و برخواست سران عرب با اسرائیل است. نمی‌توانی با قاتل من دست بدهی و به من بگویی زندگی با نکبت را برگزین.نوه حضرت امام(ره) تاکید کرد: وقتی به سمت عادی سازی رفتید، نباید توقع داشته باشید که انسان آزاده که ظلم را هر روز می‌بیند؛ ساکت بنشیند. آنها فکر می‌کردند عادی سازی روابط صلح می‌آورد.
اما وقایع نشان داد که نشست و برخواست با اسرائیلی‌ها در هر دو طرف جنگ می‌آفریند. از منظر سید علی خمینی دوم ریشه طوفان الاقصی، فشار مضاعف سال‌های اخیر اسرائیلی‌ها بر کرانه باختری و تشدید حصر غزه بود.
وی افزود: اسراییل از از فقدان توجه مسلمان‌ها به قصه فلسطین سوءاستفاده کرد، ما غافل شدیم و آنها روز به روز بر فشار خود بر مردم مظلوم فلسطین افزودند.
سیدعلی خمینی افزود: آنها می‌خواستند نوار غزه را پاکسازی کنند و در فقدان توجه مسلمان‌ها و افکار عمومی جهان، در سالهای اخیر بیشترین فشار را بر این مردم مظلوم وارد کردند. توقع هم دارند که فلسطینی‌ها بنشینند، نگاه کنند و مرگ تدریجی خود را جشن بگیرند. دنیا نباید این فشار مضاعف را نادیده بگیرد. ظلم کردید و این ظلم آتش و فریاد در پی خواهد داشت.
وی رفتار اسرائیلی‌ها با اسرای فلسطینی را سومین منشأ طوفان الاقصی بر شمرد و گفت: روز به روز خانه فلسطینیان را تصرف می‌کردند، جوانانشان را اسیر می‌کردند، حکم‌های طولانی برای آنها صادر می‌کردند و چشم ما را بسته بودند. اسرائیلی‌ها در همین دهه‌های گذشته حکم ابد برای جوانانی که هیچ اقدام عملی علیه آنها نکرده بودند، صادر کردند. به بهانه واهی گرفتند و بردند، زندانی کردند و توقع هم دارند که فلسطینی‌ها ساکت باشند. بعد سئوال هم می‌کنند که چرا این مردم بلند شدند و اسلحه به دست گرفتند.
نوه حضرت امام(ره) چهارمین ریشه و منشاء جنگ غزه را تحریک عواطف میلیون‌ها فلسطینی دانست و افزود: چشمان دنیا این تحریک عواطف را نمی‌دید زیرا اسرائیلی‌ها با رسانه‌هایشان فلسطینی‌ها را در گوشه رینگ گذاشته بودند. در مسجد الاقصی روز به روز عواطف فلسطینی‌ها را تحریک می‌کردند. کار به جایی رسید که در مسجد الاقصی پیامبر را سبّ می‌کردند. اینها از حیث جامعه شناختی و فلسفه تاریخ بازتاب طبیعی دارد.
وی اضافه کرد: در مسجد الاقصی -محلی که مورد حساسیت میلیون‌ها مسلمان بوده و هست- به پیامبر آنها فحش دادید بعد توقع سکوت دارید؟ سید علی خمینی پنجمین ریشه از ریشه های طوفان الاقصی را بی فایده بودن مذاکرات صلح دانست و ادامه داد: نمی‌توان این مورد را ندیده گرفت که چندین سال فلسطینی‌ها با دوستان منطقه‌ای و کسانی که با اسرائیل ارتباط برقرار کرده بودند، پای میز مذاکره در ظاهر و خفا نشستند و از میز مذاکره هیچ فایده‌ای ندیدند. وقتی ملتی می‌بیند به‌عنوان بازی به مذاکره نگاه می‌کنید، چرا باید سکوت کند؟
وی ادامه داد: فسطینی‌ها مگر مذاکره نکردند؟ خودشان و کشورهای اسلامی با شما سر میز مذاکره ننشستند؟ در این مذاکره -به معنای بده و بستان- چه دادید که توقع آرامش و سکون در منطقه دارید؟وی ششمین منشأ طوفان الاقصی را برنامه ریزی ترور و ترور برنامه ریزی شده توسط اسراییلی ها دانست و گفت: توقع دارید فرماندهان جبهه مقاومت در خانه بنشینند و شما آنها را ترور کنید؟ یا اینکه به میدان بیایند و مثل مرد با شما بجنگد؟»وی افزود: همین محمد ضیف که اخیرا به طور رسمی شهادتش اعلام شد، ۶ مرتبه توسط رژیم صهیونیستی ترور شده بود.
شهید یحیی سنوار بارها ترور شده بود! دنیا توقع دارد، مجاهد در خانه بنشیند تا ترور شود! خیر! او طبیعتا به میدان خواهد آمد و مرد و مردانه می جنگد و کشته می شود؟وی آنگاه به بر شماری نتایج حاصل از طوفان الاقصی پرداخت و به عنوان اولین نتیجه این حرکت بزرگ گفت: مهمترین نتیجه این بود که توجه جهان اسلام به مسئله فلسطین برگشت. مهمترین خبرگزاری‌های دنیا اخبارشان درباره فلسطین است. این آگاهی کافی است برای اینکه کشور فلسطین را ایجاد کند و جلوی ظلم را بگیرد. یکی از نتایج این بود که مسئله فلسطین به سر خط خبرها و سر خط نگاه مسلمانان عالم برگشت.
وی بیان کرد: این خیلی مهم بود. ما اگر هزاران سخنرانی، صحبت و مذاکره می‌کردیم، گوشه‌ای از این وقایع را نمی‌توانستیم رقم بزنیم.
سیدعلی خمینی گفت: به برکت همین حرکت، شرایط به گونه‌ای شده است که آن مسئول آمریکایی گفت که یهودی ستیزی در آمریکا به بالاترین حد خود رسیده است؛ البته یهودی ستیزی دروغ است و جبهه استکبار، صهیونیست ستیزی را به عنوان یهودی ستیزی جا می‌زنند.
سیدعلی خمینی، شکستن امنیت پایدار اسرائیل را نتیجه مهم دیگر طوفان الاقصی اعلام کرد و ادامه داد: اسرائیلی‌ها به مردم خودشان می‌گفتند که ما برای شما امنیت پایدار فراهم کردیم. بیایید اینجا زندگی کنید. اینجا جای امن و جای رشد و نمو شماست. در جنگ هفت اکتبر این امنیت پایدار شکست. دنیا این را فهمید که نمی‌شود توقع داشت که یک وجب از خاک منطقه آرام باشد اما باقی منطقه در التهاب باشد. التهاب یک نقطه یعنی التهاب همه منطقه! اشغالگران قدس به چشم دیدند که این امنیت در چند ساعت فرو می ریزد!وی گفت: گرفتن بالغ بر ۲۵۰ اسیر برای حماس دستاورد بزرگی است که تصورش برای گروه‌های مقاومت تصور محالی بود. شما مقایسه کنید با عملیات پیش دستانه حزب الله در سال ۲۰۰۶ که دو سه نفر از اسرائیلی‌ها را گرفتند و با همان، بزرگترین شکست را بر اسرائیل تحمیل کردند.نوه حضرت امام (ره) بیان کرد: اینکه در یک سانتی متر از این نقشه دنیا که از زمین و هوا مورد رصد اطلاعاتی دشمن است، بتوانید یک عملیات را طراحی و اجرا کنید، اسیر بگیرید و برگردید، یک سال و اندی اسیرها را نگه دارید و در سلامت تحویل بدهید و اسیرهای خود را پس بگیرید، یک موفقیت است. دنیا از این سیطره اطلاعاتی حماس، مبهوت مانده است.
وی اضافه کرد: اسرائیل شکست خورد به خاطر اینکه سه هدف تعیین کرد اما به هیچ کدام از آنها نزدیک هم نشد! رئیس جنایتکار رژیم صهیونیستی، «پایان حماس»، «آزادسازی قهری اسرا» و «اطمینان از اینکه نوار عزه تهدیدی برای اسرائیل نخواهد بود» را به عنوان سه هدف اصلی جنگ معرفی کرده بود.سیدعلی خمینی گفت: به نظر شما چند درصد از این اهداف برآورده شده است؟ آیا امروز حماس تمام شد؟ شما برای آزادی اسرا با چه کسی مذاکره کردید؟ با همان‌ها که می‌خواستید آنها را از بین ببرید!وی افزود: در منطقه ۵۰ هزار نفر که بیشترشان زن و کودک بودند را کشتید که در نهایت با حماس مذاکره کنید تا اسرا را آزاد کنند؟!
سید علی خمینی ادامه داد: چقدر لذت بخش بود که مسئول مذاکره کننده حماس بعد از به نتیجه رسیدن گفتگوها صحبت کرد و گفت ما عملیات اقصی را انجام دادیم، موفق شدیم و باز هم انجام خواهیم داد! این گفت و گوی مسئول حماس بعد از مذاکره با اسرائیلی‌ها است! امروز حماس از همیشه قویتر و در جذب نیرو موفقتر است.
وی با بیان اینکه پیروزی‌هایی زمینی که در غزه به دست آمد، کم حرفی نیست، یادآور شد: یک لشکر مجهز با کمک آمریکا بیش از ۱۴ ماه جنگید و از پس یک گروه بر نیامد. یک عمری می‌گفتند رهبرانشان زیر زمین هستند، وگرنه آنها را می‌زنیم؛ در حالی که هرچه فیلم از آنها می‌بینیم آن است که رهبران حماس روی زمین هستند. یحیی سنوار نه زیر زمین بلکه در طبقه اول به شهادت رسید!وی اضافه کرد: از موفقیت‌های مهم حماس این بود که رهبری جبهه مقاومت را به دست گرفت. امروز رهبر جبهه مقاومت حماس است. ما جبهه کمک و پشتیبانی آنها هستیم. هیچ اشکالی ندارد و رقابتی نداریم، بلکه رهبری مقاومت در مقابل تجاوز اسراییل باید در غزه باشد. ما جبهه مساعدت و مساندت هستیم. ما کمک می‌کنیم. آنها رهبران جبهه مقاومت و خط اول هستند. در قصه طوفان الاقصی حماس با هیچ کس هماهنگ نکرد. یک عملیات صد درصد فلسطینی طراحی شد و همه پشت آن قرار گرفتند. این برای حماس موفقیت کوچکی نیست. به دست گرفتن رهبری مقاومت آن هم در خط صفر، یک پیروزی بسیار بزرگ بود. سیدعلی خمینی گفت: همراه کردن افکار عمومی جهان برای پذیرش دنیای بدون اسرائیل مسئله کمی نیست.
وی ادامه داد: افکار عمومی باید قانع شوند. مسیر تاریخ را که نگاه کنید، آنچه به نظر می‌رسد این است که تا قبل از طوفان الاقصی اسرائیل به‌عنوان کشور حاکم و برنده و فلسطینی‌ها به‌عنوان قومی که باید هضم شود، لحاظ می‌شدند. حقی برای آنها حتی به عنوان کشور مستقل دوم قائل نبودند. امروز این گفتمان در دنیا غلبه پیدا کرده است که به این نحو نمی‌توان منطقه را مدیریت کرد و پرونده ی دوکشوری روی میزها آمده است! افکار عمومی می‌گوید نمی‌توان همه کشور دست کسی باشد که ۵۰ هزار نفر را می‌کشد و خم به ابرو نمی آورد!
نوه امام خمینی گفت: آنچه با نظر به صفحه منطقه به چشم می آید این است که در آینده نزدیک بنیامین نتانیاهو باید از منطقه ما برود. بعد دو کشوری در منطقه تصویب و تا حدودی اجرا می شود. این مسئله شاید سال‌ها طول بکشد و بعد اسرائیل از بین خواهد رفت!
سیدعلی خمینی در ادامه سخنان خود به تفوق غرب بر دنیا اشاره کرد و گفت: تفوق غرب در همه کشورها دو حیطه داشت: سخت و نرم. گاهی می آمدند و می کشتند و تفوق می یافتند و امروزه بیشتر گفتمان خود را تبلیغ می کنند! می‌گویند ما حقوق بشر برای شما آوردیم، از انتخابات آزاد سخن می‌گوییم، همه جا را می‌خواهیم درست کنیم. آدمیزاد باید با یکدیگر حرف بزند و بخندد. با این گفتمان و ظاهر آراسته‌شان و به پشتوانه ی اقتصاد موفقشان می‌خواستند بر کشورهای مختلف تفوق فرهنگی پیدا کنند، اما امروز در بسیاری از زمینه ها زبانشان بسته است. و لذا می بینید که در چند ماه گذشته دیگر در مورد عدم رعایت حقوق بشر در ایران صحبت نمی کنند!
سید علی خمینی ادامه داد: وقتی کشوری را تشویق می‌کنید که ۵۰ هزار نفر را با بمب می‌کشد و خم به ابرو نمی‌آورد، افکار عمومی به شما اجازه نمی‌دهد درباره حقوق بشر صحبت کنید، زیرا شما صلاحیت اینکه از حقوق بشر صحبت کنید را ندارید و خنده دار است. وگرنه حقوق بشر جمهوری اسلامی که تغییر نکرده است! ما قائل به حقوق بشر هستیم اما این خنده‌دار است که شما درباره حقوق بشر حرف بزنید.
وی افزود: این صحنه منطقه است. ما با این مسیر شروع کردیم، پیش رفتیم و انقلاب ما پیروز شد. انقلاب ما بر پایه ایمان به خدا، آرمان‌های اصیل انقلاب و وحدت کلمه شکل گرفت. رمز بقای ما هم ایمان و وحدت کلمه خواهد بود. باید در داخل کشور این انقلاب شکوهمند برای مردم آزادی، استقلال و یک معیشت متعالی بسازد؛ لذا شک نکنید هر اقدامی که مسئولان جمهوری اسلامی برای بهبود معیشت مردم انجام دهند، بالاترین مصادیق جهاد است.
نوه حضرت امام (ره) توضیح داد: امروز در این شرایط سخت و برهه دشوار، باید تلاش کنیم رضایت مردم خودمان را حفظ کنیم. با مردم حرف بزنیم، آنها را قانع کنیم، مشکلات را صادقانه با مردم در میان بگذاریم. راه بقای نظام غیر از این نیست. حماس چرا از بین نرفت؟ زیرا در سرزمین غزه مردم با او همراه بودند. اگر مردم با شما همراه باشند، شرق و غرب عالم نمی‌توانند شما را از بین ببرند کما اینکه نبردند. ما هشت سال سخت‌ترین جنگ را تحمل کردیم و نظام از بین نرفت.
وی با اشاره به تحلیل یکی از کارشناسان عرب افزود: این کارشناس ایران را - و نه جمهوری اسلامی را - به یک مرد تشبیه کرده بود که اگر ۱۰ دقیقه بخوابد و چشم‌هایش را بر هم بگذارد، می‌میرد. اگر ۱۰ دقیقه چشم‌ها را بر هم بگذاریم دشمنان ما بیدارند. باید عامل موفقیت خود را حفظ کنیم. گفتمانمان استقلال، آزادی، جمهوریت، و اسلام باشد. ما باید تمام تلاشمان این باشد. تا وقتی مردم را داریم از هیچ چیز نباید بترسیم و هیچ چیز نباید ما را نگران کند.
سید علی خمینی ادامه داد: امام وقتی گروهی می‌خواستند در کشور کودتا کنند، گفتند که فرض کنید از آسمان چند جا را هم زدید، روی زمین چه می‌خواستید بکنید؟ تا وقتی مردم را داشته باشیم و مسئولان ما دنبال کسب رضایت مردم باشند، هیچ چیز ما را شکست نمی‌دهد. اگر روز به روز با فساد و دنیا طلبی مردم را از خود دور کردیم، ضربه می‌خوریم و عامل شکست ما همین خواهد بود.وی افزود: امام تحلیل کردند که همان که شما را ایجاد کرد و موفق کرد، عامل بقای شماست. ما نباید از عوامل بقای خود کوتاه بیاییم. روز به روز تلاش کنیم تا آرمان‌ها: استقلال، آزادی، جمهوریت و اسلامیت را با تمام لوازم در جامعه پیاده کنیم و رضایت مردم را کسب کنیم. اگر رضایت مردم را کسب کردیم، بدانیم که شکست‌ناپذیر خواهیم شد.

منبع خبر "الف" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.