این مجمع که برخی آن را تاریخیترین مجمع خودروسازان بعد از انقلاب مینامند تکلیف انتقال مالکیت این شرکت و همچنین وضعیت یکی از نمادهای مهم بازار سرمایه را مشخص خواهد کرد. اما پرسش اصلی این است که آیا این تغییر مدیریتی میتواند تاثیر مثبتی بر ارزش سهام خودرو و روند کلی بازار سرمایه بگذارد یا تنها یک جابهجایی بدون تغییرات بنیادین خواهدبود؟
محسن بهرامی ارضاقدس، عضو شورایرقابت، روز گذشته اعلام کرد؛ هیچ مانعی برای خرید سهام ایرانخودرو توسط سهامداران خصوصی این شرکت وجود ندارد. وی تاکید کرد؛ مطابق قانون تجارت، سهامداران فعلی در اولویت خرید سهام عرضهشده قرار دارند. این رای که پیشتر نیز دوبار در دیوان عدالت اداری تایید شده بود، بار دیگر مشروعیت خود را اثبات کرد. انتشار این خبر موجب افزایش تقاضا برای نماد خودرو شد و گمانهزنیها درباره تغییرات مدیریتی، روند معاملات این سهم را تحتتاثیر قرار دادهاست. ایرانخودرو همواره یکی از پرتراکنشترین نمادهای بازار سرمایه بوده و بیشترین تعداد سهامدار حقیقی را در اختیار دارد. از سوی دیگر، نقش پررنگ دولت در مدیریت این شرکت همواره یکی از چالشهای آن بودهاست. بسیاری از تحلیلگران معتقدند؛ واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، در صورت اجرای اصولی، میتواند به اصلاح سیاستهای قیمتگذاری و فروش، بهبود سودآوری و در نهایت، رشد ارزش سهام این شرکت منجر شود. این امر میتواند بر کل صنعت خودرو در بورس اثرگذار باشد و منجر به افزایش P/E گروه خودرویی شود.
کارشناسان بازار سرمایه درباره این واگذاری نظرات متفاوتی دارند. برخی تحلیلگران بر این باورند که خصوصیسازی ایرانخودرو میتواند به بهبود عملکرد عملیاتی، کاهش هزینههای مالی، افزایش شفافیت و در نهایت بهبود روند معاملاتی سهام این شرکت در بورس منجر شود. به اعتقاد این گروه، مدیریت خصوصی با حذف مداخلات دولتی و ایجاد یک مدل اقتصادی رقابتی، میتواند مسیر سودسازی را برای این شرکت بازکند و منجر به افزایش بازدهی سهامداران شود. با اینحال، برخی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند؛ این تغییر مدیریتی، بدون اصلاحات کلان اقتصادی، نمیتواند تحول جدی در ارزش سهام ایرانخودرو ایجاد کند. آنها هشدار میدهند که اگرچه واگذاری مدیریت یک گام رو به جلو محسوب میشود، اما اگر دولت همچنان در سیاستگذاریهای کلان صنعت خودرو نقش مداخلهگر خود را حفظ کند، خصوصیسازی واقعی محقق نخواهد شد. در این سناریو، همچنان احتمال تداوم زیاندهی و محدودشدن رشد قیمت سهم خودرو وجود دارد.
ورود بخشخصوصی به مدیریت ایرانخودرو میتواند یک نقطهعطف برای بازار سرمایه باشد، اما تنها در صورتیکه همراه با اصلاح ساختارهای کلان اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی باشد؛ در غیراینصورت، این تغییر ممکن است صرفا یک جابهجایی مدیریتی باشد که اثرات کوتاهمدت در روند سهام داشتهباشد، اما نتواند روند زیاندهی را بهطور پایدار متوقف کند. اکنون سهامداران ایرانخودرو در انتظار نتایج عملی این تغییر مدیریتی هستند. اگر این واگذاری منجر به شفافیت، افزایش بهرهوری و اصلاح قیمتگذاری شود، میتوان آن را یک تحول مثبت برای بازار سرمایه و بهخصوص گروه خودرویی دانست، اما در صورتیکه مشکلات ساختاری همچنان باقیبمانند، امید به رشد پایدار این نماد در بازار کمرنگ خواهدشد.