این در حالی است که رشد درآمد در شرکت مادر گوگل در فصل تعطیلات کاهش یافته و دلیل آن رکود در کسبوکارهای تبلیغات و ابر رایانشی است. پس از آنکه دیپسیک مدل هوش مصنوعی ارزانی را روانه بازار کرد، آلفابت نیز مانند دیگر شرکتهای بزرگ فناوری آمریکایی با تحقیقات جدید درباره هزینههای سرمایهای آن روبهرو است. بر اساس این گزارش تخمین زده میشود هزینه سرمایهای آلفابت در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار بوده و برای ۲۰۲۵ نیز رقم بالاتری در نظر گرفته شده تا از گسترش ابررایانشی و ویژگیهای جستوجوی مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله خلاصهسازی که برای حفظ سهم این شرکت از بازار و جذب درآمد تبلیغاتی حیاتی است، پشتیبانی کند.
مدیران ارشد اجرایی مایکروسافت و متا پلتفرمها از طرحهای بودجه کلان هوش مصنوعی خود دفاع کردند و مدعی شدند این مبالغ برای پیشرو ماندن در این زمینه حیاتی است.
در این میان پیشبینی میشود رشد گوگل کلاد در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ کاهش یافته باشد. از سوی دیگر پیشبینی میشود درآمد جستوجوی گوگل و دیگر کسبوکارهای این شرکت در سهماهه چهارم ۲۰۲۴ میلادی ۱۱.۲ درصد رشد کرده باشد. حال آنکه این شاخص در سهماهه سوم ۲۰۲۴ میلادی ۱۲.۲درصد رشد کرده بود.