عصر ایران - روز پنجم جشنواره فیلم فجر دوره چهل و سوم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش 5 فیلم سینمایی اشک هور (مهدی جعفری)، دست تنها (امیرحسین ثقفی)، خاتی (فریدون نجفی) ، زیبا صدایم کن (رسول صدرعاملی) و فرشتهها نمیمیرند (محمدرضا ابوالحسنی) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسشهای خبرنگاران پاسخ دادند.
کارگردان: مهدی جعفری
ترکیب بازیگران: رویا افشار، رضا ثامری، میثم رازفر، تورج الوند، ساره رشیدی و شبنم گودرزی و ...
مهدی جعفری که با ۲ فیلم «۲۳ نفر» و «یدو»، اتفاقهای خوبی را در جشنواره رقم زد، حالا با «اشک هور»، سهگانه خود را به پایان رساند. جعفری غیر از سابقه کارگردانی، مدیر فیلمبرداری و مستندساز با سابقهای است. او در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم سینمایی «یدو» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی را برای فیلم «۲۳ نفر» از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد و امسال با این فیلم پرتره-جنگی در این دوره از جشنواره حضور دارد.
«اشک هور» در واقع نسخه سینمایی سریالی با عنوان «قرارگاه سری نصرت» است که سازمان سینمای سوره آن را تولید کرده است. این فیلم به مانند فیلم «اسفند» روایتگر مقطعی از زندگی شهید علی هاشمی است. امسال فیلم اسفند (دانش اقباشاوی) هم در جشنواره حضور داشت که آن هم درباره شهید غلی هاشمی است.
تفاوت فیلم اشک هور با اسفند در این است که در فیلم اشک هور بیشتر تمرکز بر زمان شهادت و بعد از آن است و در این روایت نگاهی بر داغ دل مادر این شهید و چند خرده داستان از زندگی و چگونگی به شهادت این شهید وجود دارد.
نکته مهم این است که فیلم اشک هور از دل سریالی تلویزیونی بیرون آمده است و به همین دلیل سعی شده است با تدوین و غیر خطی کردن داستان این قضیه به فرم جدیدی برسد.
به لحاظ کارگردانی و فضای خلق شده فیلم موفق است اما واقعیت این است که این ورژن سینمایی قصه چندان جذابی برای سینما ندارد و بهتر بود که سازندگان به همان سریال بسنده میکردند. از نکات جالب توجه بازی رویا افشار در نقش مادر شهید علی هاشمی است که به اختمال زیاد نامزذ سیمرغ هم خواهد شد.
کارگردان : امیرحسین ثقفی
ترکیب بازیگران: مجید مظفری، شکیب شجره، نرگس محمدی، علی اوجی، بهرام ابراهیمی، روناک پوریادگار و ...
قصه فیلم درباره آشنایی 2 شخصیت خیابانگرد است که با یک دختر خانم که از کردستان آمده است تا به آلمان نزد خواهرش برود. آنها تمام سعی خود را میکنند تا این اتفاق رخ دهد و ...
امیرحسین ثقفی حالا و پس از ساخت ۵ فیلم سینمایی، کارگردان باتجربهای در سینمای ایران محسوب میشود. او بیش از هر چیز به سبب نگاه متفاوتش به مدیوم سینما شناخته میشود. آثار او ارتباط چندانی با جریان فیلمهای اجتماعی و قصهگو در سینمای ایران ندارند.
ثقفی این موضوع را از همان نخستین فیلم خود یعنی «مرگ کسبوکار من است» تاکنون دنبال کرده. «همه چیز برای فروش»، «روسی» و «کوچه ژاپنیها» دیگر فیلمهای بلند سینمایی او به شمار میروند.
مهمترین اتفاق این است که ثقفی یک شکل خاص از فیلمسازی را برای خود انتخاب کرده است که در دست تنها هم همین رویه را ادامه میدهد اما واقعا عجیبترین نکته این است که فیلمهای او هیچکاه مخاطب چندانی نداشته ولی او همچنان میتواند سرمایه جور کند و فیلم بسازد.
در فیلم «دست تنها» موقعیتهای در فیلم وجود دارد که نه تنها قابل باور نیست بلکه به نوعی بی احترامی به تماشاگر محسوب میشود، چون هیچ سعی و تلاشی برای انجام و اجرا آن به شکل درست صورت نگرفته است. به عنوان یک مثال ساده یکی از شخصیتهای فیلم به برادرش 3 یا 4 عدد اسکناس 10 هزار تومانی میدهد و میگوید بیا این 200 هزار تومان را بگیر! یا قرار است زمین کنند تا چند سگ را دفن کنند ولی یک کمی خاک روی زمین ریختهاند و آن ذا کنار میزنند به جای زمین کندن و ...
تا دلتان بخواهد از این اتفاقات عجیب وغریب در فیلم زیاد است اما تنها نکته بسیار مثبت و شاخص فیلم بازی شکیب شجره در نقش یک شخصیت ولگرد، قمارباز است مه به تازگی از زندان هم آزاد شده است. شکیب شجره با مدل راه رفتن، شیوه بازی با بدن، دیالوگ گفتن و ... یک شخصیت بسیار زنده ساخته است که با وجود آنکه فیلم بسیار سرئد و بیروخاست اما این ضخصیت لات، آسمان جل میدرخشد. نقش شجره کاملا پتانسیل این را دارد که نامزد بازیگری مرد شود.
در نقطه مقابل نرگس محمدی بازیگر نقش زن به هیچ عنوان نمیتواند شخصیت دختر کُردی که قرار است باشد را به تصویر بکشد.
کارگردان: فریدون نجفی
ترکیب بازیگران: سارا بهرامی، آناهیتا افشار، سعید آقاخانی، فرید سجادی حسینی و ...
خاتی سومین فیلم فریدون نجفی است. او پیش از این اثر، ساخت دو فیلم «بچه گرگهای دره سیب» و «اسکیباز» را در کارنامهاش به ثبت رسانده، که هر دو متعلق به سینمای کودک و نوجوان بوده که در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان اصفهان هم با استقبال روبهرو شدند.
قصه خاتی درباره زن جوانی به نام خاتی است که شوهرش بر اساس اشتباه برادر شوهرش کشته شده است و او در دل طبیعت با دو فرزندش زندگی میکند، بابا خان (پدر شوهرش) تصمیم گرفته است که خاتی زن همان برادرشوهر شود و خاتی راضی به این کار نیست و ...
اگرچه قصه فیلم خاتی در دل طبیعت است و تصاویر و فضای بکر بسیار چشمنواز است اما مشکل اصلی این است که فیلمنامه بسیار آشقته است. در اصل دو مرگ وجود دارد که یکی از آنها قتل است و دیگری حاصل اشتباه. اما مخاطب به درستی نمیفهمد که دو مرگ رخ داده است و مدام آنها را با هم اشتباه میکند.
فیلمبرداری فیلم از نکات بارز آن است و البته بازی مجموعه بازیگران هم قابل قبول است. کارگردانی نجفی نموداری سینوسی دارد برخی اوقات بسیار خوب است و در پارهای مواقع هم افت میکند.
کارگردان: رسول صدرعاملی
ترکیب بازیگران: امین حیایی، مهران غفوریان، ستاره پسیانی، همراه ژولیت رضاعی (بازیگر نوجوانی که برای نخستین بار جلوی دوربین حاضر میشود) و ...
«زیبا صدایم کن» یک فیلم اقتباسی است که فیلمنامه آن براساس رمانی به همین نام نوشته فرهاد حسنزاده به نگارش درآمده است. فیلم اقتباسی از یک رمان موفق است که حول محور نوجوانان میگذرد و این همان دغدغهمندی همیشگی فیلمساز مولفی چون صدرعاملی است.
صدرعاملی که پیشتر هم فیلم های «من ترانه پانزده سال دارم»، «دختری با کفشهای کتانی» و «دیشب باباتو دیدم آیدا» را در باره دختران نوجوان ساخته بود، این فیلم بازگشنی به دوران اوج فیلمسازی اوست.
خسرو که در آسایشگاه روانی به اجبار بستریست، تمام این سالها را در فکر دخترش زیبا سپری کرده. امروز، روزِ تولد ۱۶ سالگی زیبا است و خسرو نمیخواهد از این روز ساده بگذرد به همین دلیل از آسایشگاه فرار کرده و خودش را به دخترش میرساند، همراهی آنها با همدیگر باعث میشود که بیشتر همدیگر را بشناسند و ...
فیلمنامه منسحم و جذاب «زیبا صدایم کن» پایه و اساس فیلمی را بنا مینهد که یکی از بهترین فیلمهای جشنواره تا به روز پنجم است. کارگردانی صدرعاملی کاملا نشان از پختگی و تجربه زیاد او دارد.
بازی امین حیایی در نقش پدری که مشکلات روانی دارد بسیار خوب از کار درآمده است و جدای از اینکه او را شاید برنده سیمرغ بهترین بازیگری کند، در کارنامه خود حیایی هم یکم نقطه عطف محسوب میشود. در کنار او انتخاب ژولیت رضاعی برای نقش دختر 16 ساله او هم یکی دیگر از برگهای برنده فیلم است.
ژولیت رضاعی هم میتواند مانند ترانه علیدوستی و پگاه آهنگرانی کشف جدید یک بازیگر جدید جوان برای سینمای ایران باشد، چون در نقی که ایفا کرده است بسیار توانا و باورپذیر است. عناصر مختلف روایی فیلم مانند فیلمبرداری، موسیقی، تدوین، صداگذاری، جلوههای ویژه و ... هرکدام درحد استاندارد و قابل قبول و کاملا در خدمت فیلم است.
به قول فوتبالیها «زیبا صدایم کن» یک کامبک برای رسول صدرعاملی حساب میشود.
کارگردان: محمدرضا ابوالحسنی
سانس پایانی جدول نمایش برج میلاد در ساعت ۲۲ اختصاص به نمایش ویژه دارد که در پنجمین روز جشنواره فیلم فجر، مستند سینمایی «فرشتهها نمیمیرند» به تهیهکنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی محمدرضا ابوالحسنی به نمایش در آمد.
این فیلم به سفارش بنیاد سینمایی فارابی توسط گروه تولیدی مشترک ایرانی - فلسطینی در ایام جنگ غزه به صورت اختصاصی تصویربرداری شده و با صدای متن از مریلا زارعی در بخش ویژه و جنبی جشنواره فجر روی پرده رفت. (به فیلمهای نمایش ویژه بعد از جشنواره خواهیم پرداخت)
*بزرگترین حاشیه روز پنجم تشکیل پرونده قضایی برای دو هنرمند به دلیل «اقدام خلاف عرف و شرع» بود. قوه قضاییه اعلام کرد که در پی انجام اقدام خلاف عرف در افتتاحیه جشنواره فجر از سوی دو هنرمند مرد و زن (رضا بابک و مرضیه برومند)، در همان روز علیه این افراد پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده است.
قوه قضاییه اعلام کرد: «افتتاحیه چهل و سومین دوره جنشواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که با حاشیههایی همراه بود. در جریان برگزاری این مراسم، دو هنرمند مرد و زن اقدام خلاف عرف و شرعی انجام دادند که واکنشهای زیادی را به همراه داشت. در پی انجام این اقدام خلاف عرف، در همان روز علیه این افراد پرونده قضایی در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و روند دادرسی این پرونده طی روزهای گذشته انجام شده است.»
محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر درباره تشکیل پرونده برای دو هنرمند گفت: ای کاش برخی اتفاقهای جزئی رخ ندهد اما با این حال دولت تلاش میکند برای رفع مشکل پیگیری کند.
فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت هم که امروز در سینما رسانه حضور داشت در واکنش به تشکیل پرونده قضایی برای دو هنرمند گفت: حتما در دولت برای حل این مشکل اقداماتی خواهیم داشت. امیدوارم با رویکرد مثبتی که ما در قوه قضاییه میشناسیم و رویکرد پدرانه در این قوه این موضوع حل و فصل شود. حتما در دولت برای حل این مشکل اقداماتی خواهیم داشت.
طبیعتا دولت برعهدی که بسته است پاییند خواهد بود و با وفاقی که قرار است با بدنه جامعه داشته باشد و مشخصا با هنرمندان، باقی میماند و کار بر همین موال انجام میشود.
مرضیه برومند پس از انتشار خبری مبنی بر تشکیل پرونده قضایی برای خودش و رضا بابک بابت حاشیهای در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر متنی را منتشر کرد. این کارگردان با انتشار عکسی از پشت صحنه سریال آرایشگاه زیبا که در آن حمید جبلی، رضا بابک و زنده یاد مرتضی احمدی هم دیده میشوند در صفحه مجازی خود نوشته است:
«شاید بهتر بود برای نشان دادن محبتم به دوست و همکار عزیزم رضا بابک از واژه مناسبتری استفاده میکردم؛ همانطور که بهتر بود در مراسم تشییع زنده یاد مهرجویی (و حاشیههای عجیبش) حواسم را جمع میکردم تا ناخواسته عبارت جنگ را به جای محکوم کردن آنچه بر مردم شریف و مظلوم فلسطین رفت به کار نبرم.
اکنون ضمن تاکید بر مواضع پیشینم، صراحتاً اعلام میکنم که با افتخار دست همه همکارانم را اعم از خانم یا آقا بابت یک عمر همکاری شرافتمندانه، سالم و به دور از هرگونه شائبه جنسیتزدگی همچنان میفشارم و از صمیم قلب دوستشان دارم.»
*نتیجه شمارش آرای فیلمهای نمایش داده شده در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر اعلام شد.فهرست فیلمها بدون اولویت و رتبهبندی است و با حذف دو فیلم نسبت به روز قبل، اسامی ۱۳ فیلم که دارای بیشترین رأی تماشاگران هستند اعلام شده است.
بر این اساس فیلمهای زیبا صدایم کن، پیشمرگ، سونسوز، بازی را بکش، ناتور دشت، فریاد، خدای جنگ, موسی کلیم الله، بچه مردم، رها، صیاد، اسفند و اشک هور در ادامه این رقابت حضور دارند. از این فهرست دو فیلم شمال از جنوب غربی و مرد آرام براساس رأی مردم حذف شدهاند.
*نقش مادر شهید علی هاشمی را در این فیلم رویا افشار بازی میکرد که در نشست پرسش و پاسخ فیلم گفت: سالهاست که مادران شهدا را دیدهایم و از آنجا که این خانوادهها خیلی برای من مسئله هستند طبیعی است که آنها را دیده باشیم. شما جوان هستید و ندیدهاید. خیلی از اینها را دیدیم که چگونه رفتند، شهید شدند، در قبر گذاشتیم و حتی این را هم دیدیم که چه برخوردی با بازماندهها قرار است انجام شود.
همچنان اینها را دنبال میکنم و همچنان متوقع هستم که نتیجه این فجایع و رنجهای دلخراش به کجا میانجامد. در این فیلم سعی من بر این بود که چون نمیتوانم آینده را ببینم و خیلی دل خوشی هم از آینده ندارم اما سعی میکنم بیشترین و حقیقیترین تلاشم را بکنم تا تصویر گذشته را درست نشان دهم.
*علی اوجی تهیه کننده فیلم «دست تنها» با اشاره به بخش خصوصی در فیلمسازی تصریح کرد: در ۸۰درصد مواقع فیلمهای مستقل به جایی نمیرسد و اکران خوبی نخواهد داشت، من امسال در جشنواره فیلم فجر «شوهر ستاره» و «دست تنها» را به عنوان سرمایهگذار و تهیهکننده دارم و با صراحت میگویم واقعا سینما مستقل کار کردن یک ریسک بزرگ است.
وی با گلایه از برخی بازیگران خاطرنشان کرد: برای حفظ سینمای مستقل هنرمندان ما موظف هستند که به ساخت یک فیلم کمک کنند. اما متاسفانه برخی بازیگران با رقمهای بالا یک فیلم خوب را به راحتی کنار میزنند و حاضر نیستند برای حفظ سینمای خصوصی کمک کنند. اوجی در پایان سخن تصریح کرد: اگر فیلمهای اجتماعی را از کمدی جدا کنیم در سالی که گذشت مجموعا ۱۲۰میلیارد فروش برای فیلمهای اجتماعی نداریم.
*شکیب شجره بازیگر فیلم «دست تنها» گفت: برای ساختن این نقش ۲۰ روز تمام زحمت کشیدم، ابتدا یک گاری خریدم و رفتم پشت مسجد سید اسماعیل بازار ،کارگری کردم، داخل بازار بابت کارم پول گرفتم ساندویچ خریدم و دقیقا کارگری زندکی کردم و با اینکه فرصت کم بود سعی کردم هر روز ۵صبح تا ۱۷عصر در بازار کار کنم تا با این فضا آشنا شوم.
در بخش دیگری از این نشست مجید مظفری بازیگر فیلم «دستتنها» درمورد همکاریش با این گروه گفت: ما همیشه عادت داریم آن طرف میز بنشینیم و این طرف همیشه جای مسئولین باشد. خانواده ثقفی را از ۳۰سال پیش میشناختم و بارها با آنها کار کردم، این فیلم هم نقش متفاوتی داشت و من هم همیشه سعی کردم نقشهای متفاوت بازی کنم.
این بازیگر افزود: یک سال مو و ریش خود را نزدم و ۱۲کیلو اضافه وزن آوردم و با عشق خیلی از کارها را رد کردم تا «دست تنها» ساخته شود.
کریستف رضاعی آهنگساز فیلم «زیبا صدایم کن» هم درباره ساخت موسیقی فیلم و حضور دخترش در فیلم گفت: داستان خیلی خوب بود ولی حضور ژولیت برای من به شکلی دیگر الهام بخش بود. از همان ابتدا که با آقای صدرعاملی صحبت کردیم میدانستم موسیقی ظریف با ترکیب پیانو و سه تار خواهم داشت تا شکنندگی شخصیت ژولیت نمایانتر شود و این درباره شخصیت خسرو با بازی امین حیایی هم بود.