جزییات برگزاری هفتمین دوره نمایشگاه ایران‌اکسپو اعلام شد

اقتصادنیوز چهارشنبه 17 بهمن 1403 - 11:50
رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو با بیان اینکه ایران‌اکسپو می‌تواند یک چراغ راه برای توسعه بازارهای هدف باشد،‌ گفت: هدف اصلی برگزاری هفتمین نمایشگاه ایران اکسپو که از هشتم اردیبهشت سال آینده به مدت پنج روز برگزاری می‌شود، نمایشِ شکوه و پیشرفتِ ایران امن‌ و زیبا به تجار و مردم دنیا است.

مجید تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو فرصتی ایجادکرده که ظرفیت‌ها، چالش‌ها و قوت‌های موجود به صورت شفاف به نمایش گذاشته شده و  صادرکنندگان ایرانی با تجار بین‌المللی مذاکره کنند اظهار کرد: این رویداد به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصی تبدیل شده است.

وی با اشاره به سخنان اخیر محمدرضا عارف ، معاون اول رئیس جمهوری و با بیان اینکه بازرگانی، ابزاری بهتر از سیاست ، برای توسعه دیپلماسی است و در دولت چهاردهم نیز ، دیپلماسی اقتصادی، راهنمای دیپلماسی سیاسی است، عنوان کرد:  با کمک سفارتخانه‌هایمان ، در سراسر دنیا تجار بزرگ و بازرگانان  صاحب نفوذ و مسوولان بلند پایه اقتصادی  کشورها را به ایران امن و زیبا دعوت میکنیم تا واقعیت‌های های ما را ببینند؛ در آخرین دوره ایران اکسپو ۲۴۰۰ تاجر از ۹۴ کشور مختلف حضور پیدا کردند که این نشان می‌دهد کالای ایرانی دارای مشتری و خواهان در سطح جهانی است.

آغاز هفتمین دوره ایران‌اکسپو از هشت اردیبهشت سال جاری

رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه  این رویداد  از هشتم اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۴ به مدت پنج روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی  تهران برگزار می شود گفت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران  با کاهش هزینه‌ها و تسهیل مذاکرات، نقش مهمی در توسعه صادرات غیرنفتی داشته و در دوره قبل،  با حضور تاجرانی از ۹۴ کشور، بیش از ۳میلیارد دلار قرارداد منعقد شده است.

تکبیری با بیان اینکه ایران اکسپو یا نمایشگاهتوانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه صادرات غیرنفتی متمرکز است، توضیح داد: هزینه‌های حضور صادرکنندگان ایرانی در نمایشگاه‌های خارجی  و بازارهای هدف با توجه به افزایش نرخ دلار،  به شدت افزایش یافته است، ازاین رو در ایران اکسپو تلاش کردیم صادرکنندگان را در داخل کشور گرد هم آوریم و از سراسر جهان  تجار و بازرگانان را دعوت کنیم تا فرآیند بازاریابی، تجارت و صادرات کالا در کشورمان انجام شود. 

وی افزود: این روش چند مزیت دارد؛ نخست اینکه هزینه نهایی برای بازاریابی صادرات  به حداقل می‌رسد، زیرا به‌جای آنکه بخواهند هزینه دلاری برای شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بپردازند، می‌توانند در ایران با تجار کشورهای مختلف مذاکره کنند. علاوه بر آن، از نظر زمانی نیز صرفه‌جویی می‌شود.  این فرآیند، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، موجب تسهیل ارتباطات و بهبود شرایط بازاریابی برای صادرکنندگان می‌شود. همچنین مشکلات حمل‌‌‌ونقل و هزینه‌های جانبی حضور در نمایشگاه‌هایخارجی از دوش صادرکنندگان برداشته می‌شود.

وی درباره دستاوردهای ایران اکسپو در دوره‌های اخیر گفت: در دوره پنجم و ششم این نمایشگاه، حمایت خوبی از سوی بخش دولتی صورت گرفت و سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهورشهید کشورمان  نیز از آن پشتیبانی کرد. این نمایشگاه به یکی از موفق‌ترین پروژه‌های همکاری دولت و بخش خصوصیتبدیل شده است  که طی آن بیش از ۲۴۰۰ تاجر و بازرگان از ۹۴ کشور جهان در اردیبهشت‌ماه امسال به ایران آمدند. ایندر حالی‌است که در آن دوره زمانی ، کشور درگیر مسائل امنیتی و تنش‌های بین‌المللی بود و بسیاری تصور نمی‌کردندکه در چنین فضایی، تجار و سرمایه‌گذاران خارجی به ایرانبیایند.

  تکبیری با بیان‌اینکه هدف‌گذاری این بود که در این نمایشگاه بین۳ تا ۴ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شود گفت:  بر اساس داده‌های معاونت اقتصادی وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت،کارشناسان ستاد برگزاری نمایشگاه و ...، برآورد ما این است که این هدف محقق شده و بیش از ۳ میلیارددلار قرارداد قطعی در این نمایشگاه به امضا رسیده‌است.

وی ادامه داد: در دوره گذشته هیئت‌های زیادی از کشورهای مختلف قاره آفریقا، از جمله شرق و مرکز آفریقا، به نمایشگاه آمدند و توانستیم قراردادهایی با آن‌ها منعقد کنیم.همچنین هیات‌هایی از آمریکای لاتین، شرق آسیا، غرب آسیا و شرق اروپا نیز حضور داشتند. به طور کلی، تجاری از ۹۴ کشور در نمایشگاه حضور داشتند و بسیاری از آن‌ها قراردادهایی امضا کردند.

پیش‌بینی حضور تجار ۹۰ تا ۱۰۰ کشور در ایران اکسپو

وی درباره پیش‌بینی خود برای نمایشگاه ایران اکسپویپیش رو  گفت: در دوره جدید برآورد ما این است که تُجاری از  ۹۰ تا ۱۰۰ کشور داشته باشیم و تعداد تاجران نیز بین۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ نفر باشند. با وجود این، هدف ما افزایشکیفیت تاجران است. به این معنی که تاجران سطح یک رابیشتر دعوت کنیم و تعداد آن‌ها را افزایش دهیم.

رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو با تاکید بر اینکه زمانی‌که مسیرهای تجاری خود را باز نکرده‌ایم، نمی‌توانیم انتظار توسعه تجارت را داشته باشیم گفت: ایران اکسپو نشان داد که  ظرفیت و بستر مناسبی برای رشد تجارت خارجی برای کشور  وجود دارد و همه باید تلاش کنیم تا از این فرصت‌ها به‌درستی استفاده کنیم.

تکبیری در مورد سیاست‌ هدف‌گذاری بازارهای صادراتی  نیزتوضیح داد: در این زمینه اولویت بازارهای هدف با  کشورهای همسایه، کشورهای عضو بریکس، شانگهای و اوراسیا   است.

تشریح روند انتخاب و پذیرش هیات‌های تجاری

وی درمورد روند انتخاب  و پذیرش هیئت‌های تجاری توضیح داد: رایزن‌های بازرگانی سازمان توسعه تجارت یکی از گروه‌هایی  هستند که تُجار را انتخاب کرده و پیشنهادمی‌دهند که  این پیشنهادها در معاونت مربوطه در سازمان توسعه تجارت ارزیابی می‌شود و در نهایت در معاونت بین‌المللی ستاد برگزاری ایران اکسپو تایید و نهایی می‌شود. گروه دیگر ، وابسته‌های اقتصادی و سفرای ما در کشورهای هدف هستند که پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند. این پیشنهادها پس از ارزیابی در معاونت اقتصادی وزارت خارجه به ستاد برگزارینمایشگاه معرفی می‌شود.

گروه دیگر نیز ، اتاق‌های بازرگانی و اتاق‌های مشترک هستند که افراد خود را به  معاونت بین‌الملل اتاق معرفی می کنند و پس از ارزیابی این معاونت ، نتیجه به  ستاد اعلام می شود.

رئیس ستاد برگزاری ایران اکسپو ادامه داد: بخش دیگری از تُجار نیز از فعالان اقتصادی  که در ادوار گذشته حضور داشته و با ما همکاری کرده‌اند، انتخاب می‌شوند که این افراد به‌عنوان تُجار قطعی معرفی می شوند . همچنین، انجمن‌های دوستی و برخی شرکت‌های صادرکننده حاضر در نمایشگاه نیز می‌توانند طرف‌های تجاری خود را معرفی کنند  که تمامی این فرآیندها از جمله گزینش‌های  جذب و معرفی تجار هستند.

وی اضافه کرد: پس از این که تُجار انتخاب  شدند، دعوت‌نامه‌ها به آنها ارسال می‌شود و ایران اکسپو نیز در این روند دخیل است. در نهایت، ارزیابیِ نهایی بر اساس اطلاعات موجود و گزارش‌های مختلف انجام می‌شود.

تکبیری  تاکید کرد:  اگر توصیه و تدابیر رهبر معظم‌انقلاب اسلامی بر امر صادرات نبود اکنون چنین رویدادی وجود نداشت و با برگزاری رویداد ایران اکسپو که با حمایت همه جانبه دولت و بخش‌های مرتبط برگزار شد به دنیا ثابت کردیم، کشور عزیزمان تحریم پذیر نیست و بازار تجاری ایران برای کشورهای خارجی بسیار جذاب است.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.