رپرتاژ آگهی: اگر میخواهید صفحات سایت شما مطابق با ارزیابیهای گوگل نمره خوبی دریافت کرده و در صفحه نتایج رتبه بالایی داشته باشد، سئو داخلی اقدام مهمی است که نباید از آن غافل شوید. بههمینمنظور چک لیست سئو داخلی به شما کمک میکند تا درک بهتری از اصول سئو داشته و پیش از انتشار هر مطلب در سایت خود، دقیقا بدانید که باید به چه مواردی توجه کنید. ما در این مقاله چک لیست کامل سئو داخلی را در اختیارتان گذاشتهایم تا با تکیه بر موارد ذکر شده در آن، به بهبود وضعیت وبسایت خود پرداخته و از رقبا پیشی بگیرید.
چک لیست سئو داخلی چیست و چرا اهمیت دارد؟
منظور از سئو داخلی تمامی اقداماتی است که برای بهینهسازی یک سایت روی آن انجام میشود. اما چرا عنوان داخلی را برای این قبیل بهینهسازیها درنظر گرفتهاند؛ چون کلیه این اقدامات داخل سایت شما انجام شده و قابل مشاهده است. از این رو چک لیست سئو داخلی لیستی از اقداماتی است که در این راستا انجام میشود.
اما چرا چک سئو داخلی اهمیت دارد؟ چون با رعایت موارد گفته شده در آن به موتورهای جستجو کمک میکنید تا محتوای سایت شما را بهتر درک کنند، رتبهبندی وبسایت شما و تجربه کاربر را بهبود بخشیده و ترافیک و نرخ تبدیل (Conversion Rate) های هدفمند سایت را افزایش دهند. اگر موتورهای جستجو نتوانند در صفحات سایت شما بخزند، نمیتوانند اطلاعات را ایندکس کنند. اگر سئو سایت خوبی دارید، موتورهای جستجو میتوانند بهراحتی بفهمند که یک کاربر در صورت بازدید از صفحه شما چه چیزی را میبیند.
کاربران بههنگام جستجو درباره موضوعی خاص از کلمات، عبارات یا جملاتی استفاده میکنند که به آنها کلمات کلیدی یا کیورد گفته میشود. زمان تولید محتوای متنی استفاده از کلمات کلیدی را فراموش نکنید تا شانس بیشتری برای نمایش در گوگل داشته باشید. اما چگونه باید کلمات کلیدی را پیدا کرد؟ باید گفت راههای مختلفی برای یافتن کلمات کلیدی وجود دارد. همچنین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بسیار متنوع و گاهی رایگان هستند که امکان انجام یک کیورد ریسرچ کامل را برای شما فراهم میکنند. اما پس از یافتن کیوردها به نکات زیر توجه کنید:
- در 100-150 کلمه اول مقاله خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. کلمات اولیه متن بسیار مهم و تعیینکننده است؛ چراکه به گوگل نشان میدهد محتوای شما درباره چه موضوعی است. مثلا اگر محتوایی درباره «کاهش وزن» نوشتهاید، منطقی است که باید از این عبارت در 150 کلمه اول محتوای خود استفاده کرده باشید.
- در هدینگ اصلی (H1) و هدینگهای داخل متن (H2 و H3 و...) حتما از کلمه کلیدی یا کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید.
- استفاده از کلمات کلیدی و کلمات کلیدی مرتبط داخل متن نیز اهمیت زیادی دارد. اما در انجام این کار زیادهروی نکنید تا محتوای شما از دید گوگل در رده محتواهای بیکیفیت و اسپم قرار نگیرد.
- فراوانی کلمات کلیدی تعداد دفعاتی است که کلمه کلیدی اصلی در محتوای شما ظاهر میشود.
شاید گوگل عدد دقیقی برای فراوانی کلمات کلیدی ارائه ندهد، اما اهمیت این موضوع قابلچشمپوشی نیست. تصور کنید محتوایی دارید که گوگل فکر میکند در مورد یک کلمه کلیدی خاص است اما این کلمه کلیدی فقط یک بار در متن ظاهر شده است!
رقبای شما وبسایتهایی هستند که برای بدست آوردن جایگاه در صفحه نتایج گوگل برای کلمه کلیدی مشخصی با شما رقابت میکنند. اگر میخواهید از رقیب خود پیشی بگیرید، ابتدا باید او را بشناسید و بهطور کامل تحلیل کنید. درواقع گوگل نیز برای اینکه سایت شما را به کاربران نمایش دهد و نه سایت رقیبتان را دلیل قانع کنندهای میخواهد. اما توجه داشته باشید که منظور از تحلیل رقبا کپی کردن کار آنها نیست، بلکه صرفا جمعآوری اطلاعات درباره روشهایی است که توسط رقبای شما بهکار گرفته شده و نتایج مثبت یا منفی داشته است. پس:
- رقبای اصلی خود را شناسایی کنید.
- پیش از انتشار هر مطلب در سایت خود سری به رقبایتان بزنید و بررسی کنید که برای کلمه کلیدی مشخص چه نوع محتوایی انتخاب کردهاند (پست وبلاگ، پادکست، اینفوگرافیک و...) و سرنخی پیدا کنید که کاربران چه نوع محتوایی را ترجیح میدهند. مثلا اگر در حوزه گردشگری فعالیت میکنید و بعد از طراحی سایت هواپیمایی به سراغ تولید محتوا رفتید ابتدا به رقبای خود سری بزنید. اگر رقیب شما در جستجو کلمه کلیدی «بهترین هتلهای آنتالیا» از محتوای لیستی استفاده کرده و توانسته جایگاه یک گوگل را کسب کند احتمالا یعنی مخاطبان در این موضوع خاص خواندن محتوای لیستی را به دیگر انواع محتوا ترجیح میدهند.
- دقت کنید که آنها در یک محتوای مشخص از چه کلمات کلیدی، هدینگها، متاتایتل، تصاویر و... استفاده کردهاند.
- سعی کنید مطلب کاملتری درمقایسه با رقبای خود منتشر کنید تا گوگل سایت شما را در رده بالاتری قرار دهد.
- کیورد گپ (Keyword Gap) ها کلمات کلیدی هستند که رقبای شما در آنها رتبه خوبی داشته و ترافیک جذب میکنند اما شما یا اصلا محتوایی با آن کلمات کلیدی در سایت خود ندارید یا محتوای شما از کیفیت کافی برخوردار نیست. پس کیورد گپها را شناسایی کرده و آنها را نیز پوشش دهید.
- هدف کاربر از جستجو را شناسایی کرده و در محتوا خود اعمال کنید؛ کاربری که جستجو کرده «طرز پخت فوری کیک شکلاتی» اگر روی سایت شما کلیک کند و پس از چند دقیقه متوجه شود که برای پخت این کیک بیش از یک ساعت زمان لازم است، بهسرعت از سایت شما خارج شده و این بار احتمالا روی سایت رقیبتان کلیک میکند. پس دقیقا همان مطلبی را برای کاربر فراهم کنید که به دنبال آن است.
محتوا در سئو داخلی
وقتی صحبت از چک لیست سئو داخلی است مهمترین اقدام بهینهسازی محتوا و انتشار مطالب باکیفیت است. محتوای باکیفیت، مطلبی است که اطلاعاتی کامل، دستهبندیشده، بروز و صحیح در اختیار خواننده قرار دهد تا وی پس از مراجعه به سایت و خواندن مطلب، نیازی به مراجعه به سایتهای دیگر نداشته باشد و پاسخ تمامی سوالات خود را بیابد. به علاوه برای اینکه این مطلب بینقص توسط گوگل یا دیگر موتورهای جستجو به کاربران نمایش داده شود اصطلاحا باید سئو شود. مطلب بینقصی که کاربران حتی نتوانستهاند آن را در فضای بیکران اینترنت پیدا کنند نه برای آنها و نه برای سایت شما فایدهای ندارد.
اگرچه عدهای بر این باورند که دوران محتوای متنی به سر رسیده و مخاطبان امروزه علاقه بیشتری به تماشای ویدئوها یا گوش دادن به پادکستها دارند، با این حال نقش کلمات در انتقال مفاهیم را نمیتوان نادیده گرفت. اما برای اینکه مخاطب بیحوصله امروزی را در سایت خود نگه داشته و او را به خواندن متنی تشویق کنید، محتوای شما باید چارچوببندی مناسب، نثر ساده و روانی داشته باشد و به اجزای کوچکتر تقسیمبندی شود. در همین راستا پیش از انتشار هر مطلب در سایت خود نکات زیر را درنظر بگیرید:
محتوای بصری شامل عکس، ویدئو، اینفوگرافیک، جدول و نمودار و... است. شاید خواندن یک متن وقت زیادی از کاربران بگیرد یا عدهای اصولا علاقهای به خواندن محتوای متنی نداشته باشند، اما محتوای بصری سادهترین راه برای درگیر کردن کاربر و نگه داشتن او در سایت است. پس در انتخاب آن دقت و وسواس زیادی داشته باشید. در همین راستا به نکات زیر توجه کنید:
- از تصاویر منحصربهفرد و باکیفیت استفاده کنید.
- حجم تصاویر را کاهش دهید. بهتر است حجم عکسها کمتر از 70 کیلوبایت باشد.
- در صورت امکان تصاویر را در فرمت Webp منتشر کنید. این فرمت از JPEG و PNG سبکتر بوده در نتیجه صفحه با سرعت بالاتری برای کاربر بارگذاری میشود.
- استفاده از انواع دیگر محتوای متنی مانند جدول، اینفوگرافیک یا ویدئو را نیز فراموش نکنید.
متن جایگزین یعنی متنی که در صورت باز نشدن عکس به هر دلیلی به کاربر نمایش داده میشود. بسیاری از کاربران از طریق جستجوی تصاویر وارد سایت شده و به محتوای شما دسترسی پیدا میکنند پس کار را برای آنها سادهتر کنید:
- از کلمات کلیدی در متن جایگزین استفاده کنید.
- متن جایگزین را کوتاه بنویسید. (حداکثر تا 125 کاراکتر)
- در نوشتن متن جایگزین نیازی نیست از کلماتی مانند « عکسی از ...» یا «تصویری از...» استفاده کنید.
لینکسازی داخلی یکی از موارد مهم در چک لیست سئو داخلی است. از طریق لینکسازی داخلی خزندههای گوگل ارتباط میان صفحات مختلف سایت را پیدا کرده و محتوای سایت شما را درک و ایندکس میکنند. اما هنگام لینکسازی داخلی توجه به چند نکته ضروری است:
- از کلمات کلیدی در انکر تکست خود استفاده کنید.
- به صفحات مهم سایت خود لینک بدهید.
- با یک انکر تکست به دو صفحه مختلف لینک ندهید؛ چراکه در این صورت گوگل تصور میکند شما دو پیج متفاوت با موضوعی یکسان در سایت خود دارید و گمراه میشود. فراموش نکنید گمراه کردن گوگل اصلا بهنفع سایت شما نیست.
- لینکسازی را بهشکل کاملا طبیعی انجام دهید و از لینک دادن به مقالات و صفحات نامرتبط با مطلب خود دوری کنید.
- برای دیده شدن سریعتر مطالب تازه منتشر شده، از مقالات قدیمیتر به آنها لینکسازی انجام دهید.
- لینکهایی که ارزشی برای سئو سایت شما ندارند را نوفالو کنید؛ مثلا اگر یک لینک «ورود به سیستم» برای مشتریان خود در صفحه اصلی دارید، به احتمال زیاد نمیخواهید اعتبار صفحه اصلی (Homepage) سایت خود را به آن منتقل کنید چراکه نیازی نیست این صفحه رتبه بالایی در گوگل داشته باشد، پس از لینک نوفالو استفاده کنید.
- در بیشتر وبسایتها صفحه اصلی بالاترین اعتبار (Authority) را دارد. پس لینکسازی از صفحه اصلی به دیگر صفحات سایت را بهصورت هدفمند انجام دهید تا این اعتبار را بهدرستی و به صفحات مهم سایت خود منتقل کنید.
استفاده از لینکهای خارجی اعتبار مطلب شما را افزایش میدهد. این کار درواقع هم به گوگل و هم به بازدیدکنندگان نشان میدهد که شما برای مطالبی که ارائه کردهاید پشتوانه محکمی دارید. علاوه بر این، لینکسازی به صفحات خارجی مرتبط، به گوگل کمک میکند تا موضوع صفحه شما را بهتر درک کند. همچنین به گوگل نشان میدهد که مطلب شما از کیفیت بالایی برخوردار است. اما توجه کنید که:
- هرگز به سایتهای با اعتبار دامنه پایین، نامرتبط و اسپم لینک ندهید.
- به سایت رقبای خود لینک ندهید.
- از انکر تکست درست استفاده کنید.
- اطمینان حاصل کنید که میان محتوای شما و سایت خارجی که به آن لینک میدهید ارتباط وجود دارد.
چک لیست کامل سئو داخلی
URL زیر را در نظر بگیرید:
https://blog.hubspot.com/marketing/url-best-practices-for-seo
این URL دارای بخشهای:
پروتکل: HTTPS://
زیردامنه: وبلاگ
Hubspot: SLD
Com: TLD
زیرشاخه: / marketing
اسلاگ: /url-best-practices-for-seo
است.
با دیدن این URL، میفهمید که در کدام قسمت از سایت قرار گرفتهاید؛ مثلا در مورد بالا در یک وبلاگ با موضوع مرتبط با اصول URL هستید که توسط HubSpot منتشر شده و از یک پروتکل امن (HTTPS) برای انتقال دادهها استفاده میکند.
درنتیجه با کمک یک URL شما به کاربران و موتورهای جستجو نشان میدهید که در کدام بخش از وبسایت شما قرار دارند و ارتباط میان یک کلمه کلیدی و صفحه را برای آنها مشخص میکنید. در چک لیست سئو داخلی حتما به موارد زیر هنگام انتخاب URL صفحه خود دقت کنید:
- URL باید کوتاه باشد. (حدود 50-60 کاراکتر انگلیسی)
- استفاده از کلمه کلیدی در URL را فراموش نکنید تا موتورهای جستجو و کاربران بدانند بهسمت چه محتوایی هدایت میشوند.
- از وارد کردن علائم نگارشی(علامت سوال، نقطه و...) و تاریخ دوری کنید.
- از وارد کردن کلمات غیرضروری (فعل، کلمات پرسشی، حروف اضافه و...) دوری کنید و URL خود را ساده بنویسید.
- از یک اسلاگ برای دو صفحه متفاوت استفاده نکنید.
- کلمات را به کمک خط تیره(-) از هم جدا کنید.
- اگر اسلاگ خود را انگلیسی مینویسید از حروف کوچک (Lower Case) استفاده کنید.
- سعی کنید اسلاگ شما با هدینگ اصلی سایت تطابق داشته باشد؛ مثلا اگر محتوای شما درباره «چک لیست سئو داخلی» میتوانید از همین عبارت در اسلاگ و هدینگ اصلی استفاده کنید.
متا تایتل اولین جایی است که در صفحه نتایج گوگل نظر مخاطب را به سایت و محتوای شما جلب میکند. شاید درباره تاثیر اولین برخورد (First Impression) در علم روانشناسی چیزهایی شنیده باشید. باید گفت که عنوان سئو نیز اهمیتی برابر با اولین برخورد ما با افراد در علم روانشناسی را دارد، پس لازم است در نوشتن آن دقت کافی داشته باشید.
- متا تایتل خود را کوتاه و 60- 70 کاراکتر بنویسید و با برخی ابزارها پیشنمایش آن در صفحه نتایج گوگل را بررسی کنید. اگر متا تایتل شما طولانی باشد گوگل آن را بهطور کامل نمایش نداده و حتی ممکن است عنوان اصلی صفحه (H1) را بهجای آن نشان دهد. این امر از نظر گوگل امتیاز منفی بهشمار میآید؛ زیرا نشاندهنده این است که شما نتوانستهاید عنوان سئو مناسبی را ارائه دهید.
- از کلمه کلیدی در ابتدای عنوان خود استفاده کنید؛ تحقیقات نشان داده که هرچه کلمه کلیدی به ابتدای عنوان سئو نزدیکتر باشد، عنوان انتخابی کیفیت بالاتری خواهد داشت؛ چراکه هم گوگل و هم کاربران بهسرعت با نگاه به تایتل میتوانند موضوع صفحه را تشخیص دهند.
- استفاده از برخی عبارات و کلمات میتواند باعث افزایش نرخ کلیک (Click Through Rate) شده و کاربر را به کلیک کردن تشویق کند. استفاده از سال، عدد، کلماتی نظیر «بهترین»، «کاملترین»، «بهروزترین»، «راهنما»، «چک لیست»، «قیمت» و... را فراموش نکنید.
- میتوانید از یک سوال در متا تایتل خود استفاده کنید؛ در سالهای اخیر سایت معتبر بک لینکو تحقیقی انجام داد تا دریابد که چرا برخی از صفحات کلیک بیشتری میگیرند. آنها 5 میلیون سایت را بررسی کردند. یافتهها نشان داده است، سایتهایی که در متاتایتل خود از سوال استفاده میکنند از نرخ تبدیل بالاتری بهرهمندند.
به متا دیسکریپشن بهعنوان دعوتنامهای برای بازدید از سایت خود نگاه کنید. متن نوشته شده داخل دعوتنامهها عموما کوتاه بوده، شامل خلاصهای از آن چیزی است که قرار است اتفاق بیفتد و لحنی تشویقکننده دارد تا شما را برای حضور در مهمانی مصمم کند.
طبق تحقیقاتی که سایت بک لینکو انجام داده است صفحات دارای متا دیسکریپشن در مقایسه با صفحات بدون توضیحات متا 6% شانس کلیک بیشتری دارند. اما صرف نوشتن متا دیسکریپشن کافی نیست بلکه شما باید از نکاتی بههنگام نوشتن آن پیروی کنید که عبارتند از:
- متا دیسکریپشن خود را بین 120- 160 کاراکتر بنویسید و اطمینان حاصل کنید که در صفحه نتایج گوگل بهشکل کاملی نمایش داده میشود.
- استفاده از کلمه کلیدی را فراموش نکنید تا به موتورهای جستجو و کاربران نشان دهید که صفحه شما با هدف جستجوی آنها مطابقت دارد. کلمات کلیدی بهکاررفته در متا دیسکریپشن در نتایج جستجو نیز بهصورت بولد ظاهر میشوند.
- هنگام نگارش متا دیسکریپشن به نقاط برجسته سایت خود و خدمات ارائهشده، اشاره کنید. در این صورت صفحه شما از رقبا متمایز میشود و کاربران شانس بیشتری به شما میدهند. مثلا عباراتی نظیر «مشاوره رایگان»، «تحویل رایگان»، «پشتیبانی 24 ساعته» و... بسیار تعیینکننده است.
- از کال تو اکشن در متا دیسکریپشن خود استفاده کنید و کاربران را تشویق کنید تا عملی انجام دهند؛ مثلا عباراتی نظیر «با ما تماس بگیرید»، «روی این مطلب کلیک کنید»، «این صفحه را بخوانید» و... درواقع کاربر را تشویق میکند تا وارد صفحه شما شود.
ابزار گوگل سرچ کنسول
آیا سئو داخلی سایت خود را بهدرستی انجام میدهید؟ برای یافتن پاسخ این سوال یکی از موثرترین راهکارها نصب گوگل سرچ کنسول است. بهکمک این ابزار رایگان گوگل شما امکان تحلیل و بررسی عملکرد سایت خود را دارید. در نتیجه اطمینان از نصب آن اقدامی مهم در چک لیست سئو داخلی بهشمار میآید. از جمله موارد مرتبط با سئو داخلی که پس از فعالسازی این ابزار باید به آنها توجه کنید عبارتند از:
- ترافیک ارگانیک، رتبهبندی کلمات کلیدی، نرخ تبدیل، میانگین موقعیت صفحات سایت و... را بررسی کنید.
- برای ایندکس شدن صفحات خود درخواست دهید و بررسی کنید که آیا صفحات وبسایت بهدرستی توسط خزندههای گوگل ایندکس شده اند یا خیر.
- بک لینکهای بیکیفیت را شناسایی و حذف کنید.
- لینکسازی داخلی و خارجی سایت خود را بررسی کنید.
- صفحات و کلمات کلیدی که بیشترین کلیک را برای سایت شما بهارمغان میآورند شناسایی کنید.
- از خزندههای گوگل درخواست کنید تا دوباره به سایت شما سری بزنند.
یکی دیگر از ابزارهای رایگان گوگل که به تحلیل سایت شما کمک میکند. گوگل آنالیتیکس است. با کمک دادههای جمعآوری شده توسط این ابزار شما میتوانید به درک عمیقی از الگوهای رفتاری مخاطبان خود رسیده و بهینهسازی مطالب سایت خود را با آنها همراستا کنید. علاوه بر این:
- میزان کلیک دریافتی و جایگاه یک صفحه در گوگل همیشه ثابت نیست. با کمک آنالیتیکس صفحاتی که دچار افت شدهاند را شناسایی کرده و بروز کنید.
- صفحات بلاگ و لندینگ را که ورودی بالایی برای سایت شما میآورند شناسایی کرده و اقدام به بهبود محتوای آنها کنید.
- به بررسی وضعیت بک لینکهای سایت خود بپردازید.
در این مقاله سعی کردیم بهصورت کامل همه اقدامات لازم برای بهینهسازی داخلی سایت را بهصورت چک لیست در اختیار شما قرار دهیم تا دیگر دغدغهای از سئو داخلی سایت خود نداشته باشید. در زمینه سئو سایت و تبلیغ در گوگل شرکت دیجیتال مارکتینگ پیام آوران پارسیان با بیش از 126 پروژه موفق در حوزه کسب و کار آنلاین از طراحی وبسایت تا گرفتن رتبه برتر در گوگل در کنار شماست. اگر برای کسب کار خود نیاز به یک تیم حرفهای دارید به شما توصیه میکنیم همین حالا به وبسایت پیام آوران پارسیان papgroup سری بزنید و یا با کارشناسان این شرکت به شماره 02149296 تماس بگیرید.