به گزارش خبرگزاری مهر، پنل تخصصی « صنعت بازی؛ چالشها، فرصتها و آینده» در دهمین جشنواره ملی بازیهای رایانهای فجر، با حضور سید امیر آقایی نماینده مرکز ملی فضای مجازی، محمدمهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریک، محمد زهتابی مدیرعامل استودیو باریسازی پاییزان و علیرضا فرهانی مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد و بازیسازان در کنار نمایندگانی از دولت و حاکمیت به چالشها و مشکلات بازیسازی دیجیتال در کشور پرداختند.
در ابتدای این پنل سید امیر آقایی درباره دیدگاه مرکز ملی فضای مجازی نسبت به صنعت گیم، گفت: یکی از پیشبرندههای حوزه محتوا در فضای مجازی موضوع سرگرمی است که از این منظر کشور عقب است.
وی این عقب ماندگی را در دو بعد سیاست گذاری و برنامهریزی دانست و گفت: یکی از بحثها ساماندهی فضای دولتی و حاکمیتی است تا نسبت به ظرفیت فضای سرگرمی آگاه شوند که در قالب تدوین سندهای مختلف بخشی از این موضوع بررسی شده است. بخش دیگر نیز ایجاد کوریدورهایی با سایر کشورها، حداقل در حوزه فارسی زبانان است تا اتفاق جدی در حوزه نشر بازیها رخ دهد تا درآمدهای ارزی هم داشته باشیم. مرکز ملی فضای مجازی مجری نیست و کار عملیاتی نمیکند، اما مهم است ظرفیتی برای بهبود شرایط ایجاد کند.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی گفت: در سطح حاکمیت در توجه به گیم، ارزش افزوده و اقتصاد آن دچار چالش هستیم. میتوان به گیم تنها به چشم سرگرمی نگاه نکرد، اما مشکلات کلان اقتصادی بر این سطح هم اثرگذار است.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد از گیمرهای ایرانی جذب بازیهای خارجی شدهاند، گفت: باید ساز و کاری داشته باشیم که گیمر ایرانی درگیر بازی ایرانی شود، اما متاسفانه چنین ساختاری نداریم. باید ساز و کاری وجود داشته باشد که گیمهای ایرانی هم به خوبی معرفی شوند.
آقایی گفت: موضوع دیزاین در طراحی بازی را مهم توصیف کرد و افزود: به دلیل اینکه در بعد نیروی انسانی دچار چالش هستیم، ظرفیتهای تکنیکی و هنری در بازی سازی هم دچار مسئله شدت است و موضوعات تخصصی مانند دیزاین تحت تاثیر قرار گرفته است.
نماینده مرکز ملی فضای مجازی، ادامه داد: از طرفی باید حضور بازیهای ایرانی در بازارهای خارجی را تسهیل کنیم. البته در حوزه زیرساختهای ارتباطی این بخش چالشهایی وجود دارد که به دسترسی به درگاههای خارجی هم بازمیگردد مثلا آمازون اینجا کار نمیکند، باید چه کار کرد؟
گیم در ایران جدی گرفته نمیشود
همچنین محمدمهدی بهفر راد مدیرعامل استودیو بازیهایی مدریک، درباره مهمترین چالشهای صنعت گیم گفت: آنچه که واقعا اهمیت دارد این است که حوزه گیم در ایران جدی گرفته نمیشود و هر وقت هم جدی گرفته میشود با نگاه خاص است. این حوزه ابعاد مختلف دارد، اما همیشه فقط از جنبه امنیتی و فرهنگی به آن نگاه شده است و این منطقی نیست چون اگر تک بعدی نکته کنیم تک بعدی هم تصمیمگیری میکنیم. گیم در ایران جدی گرفته نمیشود و این چالش بزرگ ما است. اگر چیزی جدی گرفته شود و ظرفیتهای مختلف اقتصادی، کارآفرینی، امیدآفرینی و… آن مهم شمرده شود، جوانان شاغل در این زیست بوم هم انگیزه میگیرند و با خیال راحت تر کار میکنند.
وی افزود: حتی در حاکمیت هم اگر کسانی بخواهد گام مثبتی بردارند از ترس هجمهها کاری نمیکنند یا خیلی محطات پیش میروند و این آسیبهایی در پی دارد.
بهفرراد به مقایسه ادوار جشنواره پرداخت و گفت: به اتفاقات سالیان قبل نگاه کنید و ببینید از کجا به کجا رسیدهایم.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که راهکار وجود دارد اما ارادهای برای استفاده از آن نیست، تصریح کرد: متاسفانه همگرایی دچار اختلال است. میخواهیم در بعد جهانی برای صنعت گیم کاری انجام دهیم درحالی که هنوز یک سری افراد موثر باید درباره بازی توجیه شوند که آن را یکسان با واژه «لَعِب» نبینند. باید از اساس موضوع اصلاح شود.
بهفرراد گفت: این حوزه به پول نیاز دارد. ۵۰ درصد این موضوع سرمایه گذاری است. خوب است که در رویداد سرمایهگذاری موفق به جذب ۵ میلیارد تومان سرمایه شدیم، اما این ارقام در صنعت بازیسازی مزاح است.
وی افزود: چرا وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید به این نمایشگاه بیاید؟ باید برای خودشان مهم باشد که حضور داشته باشند چون صنعت گیم پر اهمیت است.
برای صنعت بازی توقعی ندارم
محمد زهتابی مدیرعامل استودیو بارزیسازی پاییزان نیز درباره چالشهای صنعت بازی در ایران، گفت: همواره شخصا برای برند ایران ارزش قائل بودم و فکر میکردم باید بازیسازی ایرانی را تقویت کنم و حتی تلاش کردم مشابه آنچه که درباره فرش ایرانی رخ داده است، بازی ایرانی را هم به سایر کشورها معرفی کنم، اما نا امید شدم و دیدم این کار فراتر از ظرفیت من است.
وی با بیان اینکه به طور کلی صنعت گیم در جهان نیز دچار رکود شده است، گفت: اما در بعد داخلی نه توقعی از حاکمیت دارم و نه حتی این امیدواری را دارم که اتفاق خاصی رخ دهد، شاید ۱۰ سال قبل که با بنیاد جلسه داشتم خوشحال بودم، اما الان دیگر خبری از آن انگیزه نیست. تصور میکنم ظرفیتی برای ایجاد تغییر وجود ندارد با اینکه دوستان زحمت زیادی هم کشیدند.
زهتابی ادامه داد: چالشهای جهانی گیم فراتر از چالشهای صنعت گیم در ایران است. حدود ۴ سال است صنعت گیم در دنیا در حال رکود است و علت آن هم این است که چیز جدیدی اختراع نشده است. دو اتفاق میتواند این رکود را تمام کند؛ اول هوش مصنوعی و دوم دیزاین بازی است؛ دو موضوعی که دقیقا ما کمتر به آن توجه میکنیم.
وی مسئله اصلی در بازیسازی ایران را موضوع دیزاین دانست و اظهار کرد: حاکمیت میتواند در این بخش آموزش را تقویت کند و برای جذب مخاطب به بازی های ایرانی کمک کند.
این بازیساز با اشاره به اینکه حاکمیت بودجههای بزرگی به صنایعی همچون فیلمسازی به عنوان صنعت فرهنگی اختصاص میدهد، گفت: اما حاکمیت چقدر به بازی اهمیت میدهد و اصلا چند درصد بازار در اختیار بازیهای ایرانی است؟ فکر نمیکنم بیش از ۱۰ درصد بازار را د اختیار داشته باشیم. حاکمیت باید از شوآف فاصله بگیرد.
وی با بیان اینکه برای حاکمیت پیشنهادی ندارم، گفت: فکر نمیکنم پیشنهاد من خیلی اهمیتی داشته باشد. اما به بازیسازان تاکید میکنم بر مبحث دیزاین جدیتر فکر کنند تا بازی قابلیت جهانی شدن پیدا کند.
زهتابی گفت: بیشتر افراد فعال در حوزه بازیسازی درآمدهای خارجی دارند چون رشد در ایران کمتر است. بازی سوم و چهارم در کافه بازار ماهی ۵۰۰ میلیون تومان درآمد دارد. اما یک بازی ایرانی در بازارهای خارجی میتواند ماهی ۲۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشد.
زبان بازیسازی را یاد بگیریم
ابوالفضل صادق مدیرعامل استودیو تترا پازل و رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای گفت: معتقدم بازیسازی فراتر از سرگرمی است. نگاه دنیا به صنعت بازیسازی به عنوان یک صنعت استراتژیک است و ما هم باید نگاهمان را به این سمت ببریم. گروههای زیادی در جهان به واسطه داستان سرایی تاثیرگذار میشوند. فکر میکنم قدرت کشورها تنها به تجهیزات سختافزاری نیست و به قدرت داستانگویی هم مرتبط است تا مردم دنیا را تحت تاثیر قرار دهند اما ما چقدر در انتقال اسطورههایمان به دنیا موفق بودهایم؟
وی افزود: بازیهای جشنواره را دیدم و ناراحت شدم که چرا سطح بازیسازی ما پایین آمده است؟ و این موضوع به نگاه حاکمیت به بازیسازی برمیگردد. وقتی سرمایهگذاریها در حد ۵ میلیارد تومان و ۱۰ میلیارد تومان است، نمیتوان انتظار جدی هم از بازیسازی داشت. حاکمیت حداقل میتواند به بازیسازی به عنوان سفیر فرهنگی نگاه کند. متاسفانه نگاه به بازیسازی پیش پا افتاده است. حاکمیت باید خیلی کار کند تا زبان بازی سازی را بیاموزد.
صادق خطاب به بازیسازان نوپا گفت: اگر عاشق بازی نیستید وارد این حوزه نشوید چون اگر دنبال درآمدزایی هستید این کار منطقی نیست. اما از سمت دیگر با یک شکست هم ناامید نشوید و کار را رها نکنید.
از صنعت بازیسازی دنیا عقب هستیم
در ادامه علیرضا فراهانی مدیر بهبود کسب و کار بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز درباره مهمترین چالشهای این صنعت، گفت: موافق نکات دوستان هستم اما ما از صنعت بازیسازی دنیا عقب هستیم چون به طور کلی دیر به این حوزه ورود کردیم. این صنعت در کشور ما هنوز یک نهال نوپا است.
وی با بیان اینکه جذب سرمایه در صنعت بازیسازی مهم است، افزود: از این رو رویداد سرمایه گذاری را به جشنواره اضافه کردیم و از حاکمیت خواستیم اگر بودجه نمیدهد، حداقل یک سرمایه گذاری برگشت پذیر انجام دهد.
فراهانی ادامه داد: سعی کردیم این نگاه را به مجموعه دولت و حاکمیت نیز منتقل کنیم. احساس میکنم حاکمیت اصلا اطلاعی از روند بازی سازی کشور و تاثیرگذاری آن در سایر کشورها ندارند. اگر وعدهای داده میشود باید عملی هم بشود. در رویداد سرمایه گذاری توانستیم افراد و مجموعههایی را جذب کنیم و این نتیجه آگاهی رسانی به افراد و نهادها است. به زعم بنده این صنعت حداقل نیازمند ۳۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه است.
چالشهای مالیاتی، عدمحمایتهای اقتصادی، ضرورت طراحی مدلهای جذب سرمایهگذاری و… از دیگر مباحث مهمی بود که در این پنل مورد بحث و ارزیابی قرار گرفتند.