ریشه ترافیک‌زایی حمل‌ونقل عمومی

خبرآنلاین سه شنبه 23 بهمن 1403 - 09:03
این حمل و نقل عمومی فقط اسم دارد چون بویی از آن حمل و نقل عمومی قابل برنامه ریزی نبرده است.این بصورت شماتیک یک خطی است که اتوبوس در آن حرکت می کند.حمل و نقل عمومی باید قابل برنامه ریزی باشد و زمان ثابت داشته باشد و به صورت هوشمند مدیریت شود

اینکه ترافیک روز به روز بیشتر می شود بر می گردد به اینکه اقدامات زیر بنایی که برای حمل و نقل و جابجایی و دسترسی های مردم به اماکن مختلف شهری می بایست صورت بگیرد کم اثر یا متوقف است و تبعات آن روز به روز بیشتر می شود.

ما در بحث مدیریت تقاضای سفر،توسعه حمل‌ونقل‌عمومی ،مدیریت سیستم ها وهوشمند کردن معابر که سفرهای مردم را پوشش دهد و سفرها قابل برنامه ریزی باشد عقب هستیم و این انباشت عقب ماندگی و این کم کاری و قصورروز به روز تبعات خود را به صورت تصاعدی در بستر عبور نشان می دهد و یک عامل اصلی ترافیک است.

مطلب مهم دیگر اینکه حمل و نقل عمومی پاسخگوی جابجایی های مردم نیست و بیشتر مردم به لحاظ سرمای هوا سعی می کنند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند که این تراکم ترافیک امری طبیعی است .

از جهت دیگر پایان سال است و مردم برای ساماندهی بخش های اقتصاد و تجارت میزان فعالیت ها حجم سفرها کمی بالا رفته است و از طرفی ماه مبارک رمضان در پیش است ومتاسفانه برخی سفرهای نوروزی خود را خیلی زودتر آغاز کرده اند و همه اینها دست به دست هم داده تا شاهد حجم بالای ترافیک باشیم.

درمعضل حل ترافیک شهر تهران وکلان شهرها همانطور که گفته شد عقب هستیم و نتیجه آن اختلالات تصاعدی روزانه است .شهر تهران از بُعد حمل و نقل و ترافیک تعطیل است. وقتی صحبت ها و کارهای دوستان را نگاه می کنیم می بینیم که بیشتر دارند معرکه می گیرند و با معرکه مشکل ترافیک حل نمی شود.

به صورت مصداقی اولین نشانه این معرکه مدیریت تقاضای سفر است یعنی می بایست سفرهای مبدا مقصدی ،سفرهای کاری،سفرهای آموزشی ،سفرهای اداری و حتی سفرهای تفریحی و درمانی شناسایی شود.

مراکز درمانی ،مراکز آموزشی و اداری ما مشخص هستند و می بایست مدیریت شهری مطالعه کند و ببیند این سفرها چقدر است و از کجا شروع می شود و مردم روزانه چند سفر انجام می دهند ومیزان سفر را به دست بیاورند و بر اساس میزان سفر و خطوط سفر حمل و نقل عمومی به مقدار نیاز ایجاد شود که پاسخگوی نیازهای حمل و نقلی باشد.

بعد از اینکه خطوط سفر مشخص شد و وسیله نقلیه عمومی انبوه تر برای جابجایی مردم در نظر گرفته شد می بایست خطوط مسیر های سفر ساماندهی و هوشمند شود و از لاین دیگر خطوط جدا و به صورت هوشمند مدیریت شود تا سفرهای مردم  قابل برنامه ریزی باشد.یعنی کسی که از منزل خود حرکت می کند بداند پنج دقیقه دیگر به ایستگاه اتوبوس می رسد و از آن ایستگاهی که بنا است در آن تبادل نفر صورت بگیرد و وارد یک مسیر دیگری شود تا به مقصد برسد چقدر در راه خواهد بود و در چه بازه زمانی به مقصد می رسد.

این باید به صورت تثبیت شده باشد،تلورانس زمان این سفرها یک تا دو دقیقه است در حالی که الان برای یک سفر پنج دقیقه ای بیش از یک ساعت مردم در راه هستند.

این حمل و نقل عمومی فقط اسم دارد چون بویی از  حمل و نقل عمومی قابل برنامه‌ریزی نبرده است.این بصورت شماتیک یک خطی است که اتوبوس در آن حرکت می کند.حمل و نقل عمومی باید قابل برنامه ریزی باشد و زمان ثابت داشته باشد و به صورت هوشمند مدیریت شود.این سیستم ها عبارتند از هوشمندی مسیر حمل و نقل ،ایستگاه های اتوبوس ،اتوبوس ها،ته خط و سر خط تا بتوانند زمان را مدیریت کنند .

اگر زمان سفر مدیریت شود هزینه سفر نیز برای مدیریت شهری مدیریت می شود.از مظاهر عدالت اجتماعی که می تواند مدیریت شهری به واقع در سطح وسیع انجام دهد حمل و نقل عمومی است ،چون برابری در زمان ،هزینه و ایمنی سفر است .همه آنهایی که سوار مترو یا اتوبوس می شوند بهای یکسان پرداخت می کنند و این مظهر عدالت اجتماعی است که مدیریت شهری می تواند برای همه افراد یک شهر به انجام برساند .

رئیس پیشین راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ

212

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.