محمدرضا نجفی منش، اظهار داشت: امیدواریم اتفاقی که در ایران خودرو افتاده و به خصوصی شدن این شرکت انجامیده در سایپا هم بیفتد.
به گزارش ایلنا، وی در نشست خبری این انجمن گفت: ما الان در نقطه عطفی در صنعت خودرو قرار گرفتیم، یکی از مطالبات ما در سالهای اخیر یکی این بود که دولت از مدیریت کنار بکشد و دوم اینکه دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. اکنون خواسته اول محقق شده و هر چند مطلوب کسانی نیست، اما امیدواریم این مسایل هم بگذرد.
وی افزود: در سالهای دهه ۵۰ کرهایها آرزو میکردند ایران ناسیونال ما را داشتند، اما به هر حال صنعت خودروسازی ایران عقب افتاد با این حال امیدواریم اتفاقی که در ایران خودرو افتاده در سایپا هم بیفتد و دولت تنها نظارتگر و سیاستگذار باشد.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن نیز در این نشست اظهار کرد: زیان انباشته دو خودروساز دولتی کشور ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ ۴۵۰ میلیارد و بدهی کل صنعت خودروسازی به قطعه سازان ۴۵ هزار میلیارد تومان (بدهی کل معوق تعیین تکلیف نشده) است.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران خاطرنشان کرد: مردم سالی ۷ میلیون خودرو معامله میکنند که یک میلیون آن از طریق قرعه کشی شرکتهای خودروساز انجام میشود و سوبسید سیاه توزیع شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را در سال ایجاد میکند. ما در جایگاه قطعه سازان کشور نمیدانیم متولی صنعت خودروی کشور کیست و وزارت صمت هیچگاه مسیولیت این صنعت را به طور کامل قبول نکرده است.
محبی نژاد تصریح کرد: مخالف ممنوعیت واردات هر گونه کالای مجاز هستیم این در حالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو پنج درصد است و معیار این تعرفه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است و این خود از ارزش تعرفه کم میکند.
وی تصریح کرد: با توجه به نوسانات نرخ دلار، ۴۰ درصد ارزش مطالبات کنونی قطعه سازان نسبت به شش ماه اول سال کاهش یافته است. توان خرید مردم به شدت پایین آمده و ما باید سازوکاری داشته باشیم که شکاف بازار را از بین ببریم.
دبیر انجمن یادآور شد: خصوصی سازی کار درستی است و ما هم محکم پشت آن ایستادهایم.