به گزارش رکنا به نقل از روابطعمومی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران؛ مهدی بختیاریزاده در برنامه تهران 20 درباره بحران سیب زمینی گفت: قیمتی که محصول سیبزمینی را تا به امروز در سازمان میادین عرضه میشد؛ هر کیلوی این محصول 36 هزار تومان است. اما با توجه به همکاری وزارت جهاد کشاورزی؛ سیبزمینی از دو کشور پاکستان و ترکیه وارد کشور شده و از امروز با عرضه این محصولات در تمامی میادین و بازارهای میوه و ترهبار قیمت هر کیلو سیبزمینی 29 هزار و 500 تومان تعیین شده است.
وی با بیان اینکه دلیل به وجود آمدن بحران افزود: طبق صحبتهایی که وزیر جهاد کشاورزی با رسانهها داشتند؛ صادرات بیرویه سیبزمینی دلیل به وجود آمدن بحران و کمبود این محصول کشاورزی در بازارهای داخلی بودهاست.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران درباره افزایش قیمت گوشت در 10 روز اخیر نیز ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو لاشه گوسفندی درب کشتارگاه 620 هزار تومان است. درباره گوشت گوساله نیز باید به این مساله اشاره کرد که به دلیل انباشت دام پروار شده گوساله در داخل کشور، قیمت آن ثابت مانده و تغییری در قیمت این محصول ایجاد نشده است.
وی بیان کرد: در حال حاضر در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران هر کیلوگرم گوشت بدون استخوان گوساله (پاک شده) 480 هزار تومان، هر کیلوگرم سردست (پاک شده) گوساله 470 هزار تومان، هر کیلوگرم ران گوسفندی 670 هزار تومان، هر کیلوگرم نیم شقه ران و نیم شقه دست گوسفندی 650 هزار تومان دست به دست مصرف کننده میرسد.
مهدی بختیاریزاده با اشاره به دلایل پایین بودن قیمت گوشت در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران یادآور شد: اکثر بهرهبردارانی که در سازمان فعالیت میکنند؛ خود دامدار و تولید کننده محصولات پروتئینی هستند به همین دلیل اختلاف قیمت عمده فروشی و خرده فروشی در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران بسیار کمتر از عرضه این محصولات در سطح شهر است.
وی با بیان اینکه در تمامی میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران گوشت کافی برای مصرف شهروندان بدون هیچ محدودیتی عرضه میشود؛ تاکید کرد: البته گوشت قیمت تنظیم بازاری نیز در میادین و بازارهای میوه و ترهبار تحت عنوان مخلوط گوشت گوسفندی و گوساله عرضه میشود که قیمت هر کیلوگرم آن 615 هزار تومان است. همچنین هر کیلوگرم مرغ گرم نیز 84 هزار تومان در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران عرضه میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در بخش دیگر از گفتوگوی خود با برنامه تهران 20 به تامین و ذخیره اقلام پر مصرف ماه مبارک رمضان و عید نوروز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در ماه مبارک رمضان و همچنین ایام پایانی سال میزان مراجعه شهروندان به بازارها و میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران بیشتر شده و آنها اقلام مصرفی خود را از این مجموعهها تهیه میکنند؛ تامین این اقلام در سازمان مدیریت میادین انجام شده است.
وی افزود: به عنوان مثال خرمای ماه رمضان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار توسط سازمان مدیریت میادین خریداری و ذخیره سازی شده است که چند روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان در بازار توزیع میشود.
مهدی بختیاریزاده ادامه داد: همچنین میوه آخر سال که شامل سیب و پرتقال میشود نیز خریداری و ذخیرهسازی شده است و در حال بستهبندی آن برای توزیع در بازار هستیم. امیدواریم که در ایام پایانی سال مردم در تامین میوه دغدغهای نداشته باشند.
وی درباره قیمت میوه پایان سال نیز توضیح داد: قیمت این محصولات طبق ابلاغیه ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی که در ایام پایانی سال اعلام میشود، مشخص خواهد شد.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران در بخش دیگر صحبتهای خود درباره قیمت برنج نیز بیان کرد: در حال حاضر در تمامی میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران برنج ایرانی طارم به قیمت 150 هزار تومان عرضه میشود.
وی درباره دلایل پایین بودن قیمت برنج در میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران یادآور شد: دلیل عرضه برنج با این قیمت نیز این است که بهرهبرداران غرف توزیع این محصول خود تولید کننده هستند و حتی در برخی از غرف تک محصولی که تولید کنندگان برنج از دو استان گیلان و مازندران حضور دارند، برنج با کیفیت ایرانی هر کیلو 145 هزار تومان به شهروندان عرضه میشود.
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و ترهبار شهرداری تهران درباره تعداد بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران تاکید کرد: با توجه به آخرین افتتاحی که ما در روز 20 بهمن ماه انجام و 10 بازار جدید میوه و ترهبار افتتاح شد؛ در حال حاضر 315 بازار فعال میوه و ترهبار در شهر تهران وجود دارد.
وی در ادامه گفت: به طور کلی از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب شهر تهران در تمام میادین و بازارهای میوه و ترهبار قیمت محصولات یکی است و اگر شهروندان با موردی مواجه شدند که قیمت محصولی به غیر از آنچه اعلام شده است؛ بود با مراجعه به مدیران میادین و روسای بازارهای میوه و ترهبار و یا در سامانههای نظارت مردمی میتوانند این تخلفات را اعلام کرده تا به سرعت به این مضوعات از سوی کارشناسان بازرسی رسیدگی شود.
مهدی بختیاریزاده درباره تامین زیرساختهای مورد نیاز در بازارها و میادین میوه و ترهبار شهر تهران مانند پارکینگ نیز افزود: با توجه به اینکه میزان مراجعه شهروندان به میادین و بازارهای میوه و ترهبار شهرداری تهران هر سال بیشتر میشود کما اینکه طبق آمار میزان مراجعه شهروندان در سال 1402 به نسبت سال 1401 حدود 29 درصد و در سال 1403 به نسبت سال قبل 30 درصد افزایش داشته است، زیرساختهای ایجاد شده در میادین و بازارهای میوه و ترهبار کفاف این میزان مراجعه را نمیدهد به همین دلیل در نظر داریم تا از نظر کمی بازارهای محلی را گسترش دهیم. همچنین در بازارهای جدید فضای پارکینگ بیشتری در نظر گرفته شده و در بازسازی بازارها و میادین قدیمی نیز امکان ایجاد پارکینگهای مکانیزه در نظر گرفته شده است.
وی در پایان درباره سامانه فروش آنلاین (شهرزاد) بیان کرد: شهروندانی که تمایل به خرید مایحتاج روزانه خود به صورت آنلاین دارند، میتوانند از طریق اپلیکیشن شهرزاد تمامی اجناس مورد نیاز را با همان کیفیت و قیمتی که در بازارها و میادین میوه و ترهبار عرضه میشود؛ خریداری کرده و تنها هزینه پیک را پرداخت کنند.