دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران از آرامش در بازار مرغ و تخم مرغ خبر داد و نسبت به مصرف تخم مرغهای بدون شناسنامه هشدار داد.
به گزارش اکوایران؛ با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۳ و همزمانی با ایام ماه رمضان و نوروز، بازار گوشت مرغ و تخممرغ در ایران در کانون توجه قرار گرفته است. در این خصوص، فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخمگذار ایران، در گفتوگو با «اکوایران» آخرین وضعیت این بازار را بررسی کرد و به تحلیل وضعیت صادرات، تولید و قیمت این محصولات پرداخت.
طلاکش در ابتدا به وضعیت تولید تخممرغ اشاره کرد و گفت که روند تولید از ابتدای سال ۱۴۰۳ کاملا برنامهریزیشده بوده است. تولید تخممرغ در کشور ماهانه حدود ۱۸ هزار تن است که از این میزان، حداقل ۱۰ هزار تن آن مازاد بر نیاز داخلی به شمار میرود. این بدان معناست که ایران در تولید تخممرغ نه تنها خودکفا است بلکه به میزان قابل توجهی تولید مازاد دارد که میتواند به کشورهای دیگر صادر شود.
در رابطه با تولید گوشت مرغ، طلاکش به آمار تولید سال گذشته اشاره کرد و گفت که ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوشت مرغ در سال گذشته تولید شده است. او افزود که پیشبینی میشود تولید امسال نیز مشابه سال گذشته باشد و میزان تولید ماهیانه بین ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزار تن باشد. این آمار نشاندهنده وضعیت پایدار تولید مرغ در کشور است.
او همچنین به مسائل مربوط به جوجهریزی در ماههای گذشته اشاره کرد و توضیح داد که با توجه به جوجهریزیهای انجام شده در ماههای دی و بهمن، مشکلی در تأمین گوشت مرغ برای ایام پایانی سال و ایام نوروز وجود نخواهد داشت. طلاکش همچنین گفت که میزان ذخایر پشتیبانی از جمله مرغ منجمد و مرغ تازه به حد کافی وجود دارد و بنابراین هیچ نگرانی از بابت تأمین این محصولات برای بازار داخلی نخواهیم داشت.
در زمینه صادرات، طلاکش از روند مثبت صادرات تخممرغ سخن گفت و اعلام کرد که ایران تا پایان سال جاری، به صادرات ۱۵۰ هزار تن تخممرغ خواهد رسید. او افزود که صادرات این محصول مطابق برنامهریزیهای اولیه پیش میرود و هیچگونه اختلالی در این زمینه مشاهده نمیشود.
طلاکش همچنین به وضعیت صادرات گوشت مرغ اشاره کرد و گفت که اگرچه صادرات گوشت مرغ در ایران در مقایسه با تخممرغ میزان کمتری دارد، اما با توجه به تولید داخلی و شرایط بازار، این امکان وجود دارد که گوشت مرغ به کشورهای هدف صادر شود. طلاکش تأکید کرد که صادرات گوشت مرغ به عوامل مختلفی از جمله سیاستهای داخلی و تأمین ذخایر بستگی دارد.
یکی از مسائل مهمی که طلاکش به آن پرداخت، وضعیت قیمتها در بازار داخلی بود. به گفته او، قیمت مرغ گرم در بازار تهران در محدوده ۸۵ هزار تومان برای هر کیلوگرم قرار دارد. این قیمت هم برای مصرفکنندگان مناسب به نظر میرسد. البته طلاکش تصریح کرد که برای تولیدکنندگان، این قیمت ممکن است به صرفه نباشد. او توضیح داد که تولیدکنندگان تحت فشار قیمتهای پایین قرار دارند و در نهایت، این موضوع ممکن است بر کیفیت و عرضه تأثیر بگذارد.
در مورد قیمت مرغ قطعهبندی، طلاکش گفت که قیمت قطعات مرغ مانند ران و سینه بسته به نوع و شرایط بازار متفاوت است و نمیتوان یک قیمت ثابت برای آن تعیین کرد. با این حال، چون قیمت مرغ زنده پایین است، قیمت قطعهبندی نیز به همین نسبت پایینتر است. او افزود که قیمت قطعات مرغ نزدیک به قیمت مصوب در بازار وجود دارد و این موضوع به نوعی تعادل در بازار را حفظ کرده است.
در رابطه با قیمت تخممرغ، طلاکش به قیمتهای مختلف این محصول در بازار اشاره کرد و گفت که قیمت هر شانه تخممرغ ۳۰ عددی بستهبندیشده شناسنامهدار در فروشگاههای زنجیرهای حداکثر ۱۳۵ هزار تومان است. در عین حال، تخممرغ فلهای بدون شناسنامه در بازار از ۱۳۵ تا ۱۵۰ هزار تومان به فروش میرسد و قیمت هر عدد تخممرغ فلهای بین ۵ تا ۶ هزار تومان است.
طلاکش به مصرفکنندگان توصیه کرد که از خرید تخممرغهای فلهای و فاقد شناسنامه پرهیز کنند و افزود که محصولاتی که بستهبندی و شناسنامه دارند، از نظارتهای بهداشتی برخوردار هستند و مصرفکنندگان میتوانند در صورتعدم رضایت از کیفیت، به تولیدکننده یا متولیان دولتی شکایت کنند. او این مسئله را بهعنوان حداقل حقوق مصرفکنندگان در نظر گرفت.
در ادامه، طلاکش به مشکلات بهداشتی و نظارتی بر بازار تخممرغ تاکید کرد کرد و گفت که تخممرغهای فاقد شناسنامه و بستهبندی ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشند. او توضیح داد که وقتی یک تخممرغ بدون شناسنامه در بازار به فروش میرسد، مصرفکنندگان نمیتوانند پیگیریهای لازم را انجام دهند و در صورت بروز مشکل، حق اعتراض ندارند. این در حالی است که تخممرغهای بستهبندیشده شناسنامهدار دارای ضمانت کیفیت هستند و مردم میتوانند در صورت بروز نارضایتی، شکایات خود را به مراجع مربوطه ارجاع دهند.
طلاکش افزود نظارت بر محصولات کشاورزی و دامی باید توسط سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و این نهاد باید بهطور جدیتر وظایف خود را در حوزه بهداشت و کیفیت محصولات پیگیری کند.