افشای بده بستان پشت بیلبوردهای شهری

اقتصادنیوز پنج شنبه 25 بهمن 1403 - 07:38
اقتصادنیوز: اولین‌بار نیست که فضای بصری شهر ناگهان در تسخیر تصویر افراد ناشناس قرار می‌گیرد؛ تصویری که با شیوه اقناع و تبلیغ سعی می‌کند این ذهنیت را در مخاطب ایجاد کند که برای شناخت این شخص در اینترنت نام او را جست‌و‌جو کنند.

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه ایران نوشت:  این موضوع باعث می‌شود کلیک‌خور نام این شخص ناشناس بالا رفته و به این ترتیب در ذهن مردم جا باز کند، نمونه آن نیز کم نیست. 

به طور مثال چندی قبل استرابورد عجیبی از یک خواننده ناشناس و برگزاری کنسرت او در بزرگراه‌های اصلی شهر نمایان شد. خواننده‌ای که خیلی از مردم شناختی از او نداشتند و با جست‌و‌جو دراینترنت تلاش می‌کردند درباره‌اش اطلاعاتی به دست آورند. طراحی پوستر و محتوای تبلیغاتی این کنسرت نیز به طرز عجیبی یادآور تبلیغات کلاس‌های آموزش تست‌زنی و تقویت مهارت‌های کنکور و… بود. همزمانی این تبلیغ با اعلام نتایج کنکور، سبب شد بسیاری از شهروندان تصور کنند با این پوستر قرار است یک کلاس آموزشی برای کنکوری‌های سال آینده تبلیغ شود.

تبلیغاتی فاقد مفهوم

تبلیغات محیطی، تبلیغاتی هستند که برای دسترسی به مشتریان، زمانی که در خانه نیستند طراحی می‌شود. به گفته کارشناسان ارتباطات، تبلیغات در فضای باز با ارائه آزادی‌های خلاقانه‌تر و امکانات بی‌پایان، هنوز هم بخش پررونقی از دنیای بازاریابی است. در بسیاری از کشورها برای انتقال مفاهیم اخلاقی یا مواردی که نیاز به هشدار به شهروندان دارد، از بیلبوردهای شهری استفاده می‌شود. طرحی خلاقانه روی این بیلبوردها نقش می‌بندد تا رهگذران با اولین نگاه، پیام آن رادریافت کنند، اما وقتی پای درآمدزایی از بیلبوردها و استرابوردها به میان می‌آید، هر تصویر یا تبلیغی می‌تواند به نمایش درآید.

 بزرگراه صدر یکی از پررفت و آمدترین بزرگراه‌های شمال پایتخت است؛ بزرگراه دو طبقه‌ای که برای تردد از غرب به شرق یا برعکس پایتخت، باید از آن گذر کنید. پایه‌ها و ستون‌های وسط این بزرگراه چند سالی است به تسخیر بیلبورد‌ها و استرابوردهای تبلیغاتی درآمده است.

تا اینجای کار به نظر مشکلی نیست؛ مشکل از زمانی آغاز می‌شود که این بیلبوردها با تصاویر بی‌محتوا که حتی اصول اولیه تبلیغات نیز در آن رعایت نشده است مقابل دیدگان راننده‌ها و رهگذرانی قرار می‌گیرد که  باید برای ساعت‌های طولانی در ترافیک این تصاویر را تحمل کنند. اولین سؤالی که در ذهن برخی از مردم شکل می‌گیرد این است که آیا به صرف پرداخت اجاره‌های میلیونی می‌توان هر محتوا یا تصویری را در بیلبوردها و استرابوردهای شهری به نمایش درآورد.

منبع خبر "اقتصادنیوز" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.