به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه ایران نوشت: دراین باره چندی پیش محمد زهتابی، رئیس کمیسیون نرمافزارهای سرگرمی و بازیهای رایانهای، از حل بخشی از مشکلات بازیسازان به دنبال رفع فیلتر گوگلپلی خبر داد و گفت: فیلترینگ و اختلالات اینترنتی، موانع بزرگی بر سر راه رشد بازیهای ویدیویی در کشور بود و رفع محدودیتهای گوگلپلی، کمک شایانتوجهی به رشد این صنعت در ایران خواهد کرد.
ابوالفضل صادق، دبیر کمیسیون نرمافزار بازی سازمان نصر تهران نیز رفع فیلتر گوگلپلی را امید تازهای برای فعالان صنعت بازی دانست و به «ایران» گفت: تصمیم نادرستی که از سالها قبل درباره این پلتفرم گرفته شد، صنعت بازی کشور را تا مرز نابودی برد و باعث شد تعداد زیادی از بازیسازان به خارج از کشور مهاجرت کنند.
وی افزود: با اعمال این محدودیتها، نهتنها امکان استفاده از مهمترین ابزار صنعت بازی از بین رفت، بلکه با فیلتر گوگل پلی، عملاً امکان نمایش تبلیغات در پلتفرمهایی مانند گوگل و گوگل ادز نیز برای بازیسازان وجود نداشت. همچنین در دوران فیلتر گوگلپلی، بازیسازان مجبور بودند هزینههای بالایی برای تبلیغات در فروشگاههای اپلیکیشن داخلی بپردازند که البته بخش زیادی از آنها نتیجه مطلوبی نداشت.
این کارشناس، کاهش درآمد بازیسازان، توسعه نیافتن بازیها و مهاجرت متخصصان این صنعت را از پیامدهای منفی فیلترینگ دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت از پتانسیلهای داخلی، این صنعت دوباره رونق بگیرد.
دبیر کمیسیون نرمافزار بازی سازمان نصر تهران با تأکید بر اینکه این نرمافزار منبع مطمئنی برای دانلود نرمافزار و بازی است، گفت: در دوران فیلتر گوگلپلی، کاربران مجبور بودند برای دانلود بازیها و نرمافزارهای خود به سایتهای نامعتبر مراجعه کنند و این موضوع، گاه باعث از بین رفتن اطلاعات، قرار گرفتن در معرض خطر فیشینگ یا هک شدن حسابهای آنها میشد. میتوان گفت رفع فیلتر گوگلپلی، هم به امنیت کاربران کمک کرد و هم توانست تعداد زیادی کاربر را جذب بازیهای ایرانی کند.
وی البته یادآور شد: در حال حاضر به دلیل تحریم، امکان قراردادن بازیها بهعنوان یک توسعهدهنده بازی ایرانی وجود ندارد، اما این مشکل را از طرق مختلف از جمله ثبت شرکت در خارج از ایران حل کردهایم. البته امیدواریم این مشکل نیز در آینده نزدیک با تعامل و گفتوگو حل شود.
صادق ابراز امیدواری کرد، در گام بعدی، شاهد رفع همه محدودیتها بویژه پلتفرم آموزشی یوتیوب باشیم. وی افزود: این پلتفرم، ابزار بسیار مفید و کاربردی است و بهنوعی میتوان آن را یک دانشگاه رایگان برای مهارتآموزی دانست. بنابراین هیچ دلیلی برای فیلتر وجود ندارد.
حسین اثنیعشری، مدیر یکی از شرکتهای تولید بازیهای ویدیویی هم با اشاره به افزایش دانلود بازیهای ایرانی به دنبال رفع فیلتر گوگلپلی، به «ایران» گفت: گوگلپلی بهخاطر آمار بالای کاربران خود، مورد توجه بازیسازان ایران و جهان است و به دنبال رفع محدودیتهای این شبکه، موفق شدیم کاربران زیادی را در مدت کوتاهی جذب کنیم.
این کارشناس، فیلترینگ و تحریم را عامل کاهش درآمد بازیسازان و تعطیلی بسیاری از استودیوهای بازی دانست و ادامه داد: فیلترینگ باعث شد تا بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را از دست بدهیم، اما با رفع محدودیتها در تلاش هستیم تا آن را جبران کنیم.
اثنیعشری یادآور شد: یکی از مهمترین اتفاقات مثبت به دنبال رفع فیلتر گوگل پلی، استفاده از خدمات و ابزارهای آن است که میتواند باعث کاهش هزینه تبلیغات، بررسی دقیق کاربران، شناخت مخاطب و در نهایت، ارتقای بازیهای تولیدی شود.
وی این برنامه را پل ارتباطی میان بازیهای ایرانی و شرکتهای بینالمللی دانست و افزود: حضور بازیسازان ایرانی در این پلتفرم میتواند فرصت مناسبی برای افزایش درآمد و جذب سرمایهگذار خارجی باشد. این صنعت در کنار اشتغالزایی میتواند با افزایش صادرات کشور، ارزآوری قابلتوجهی داشته باشد. متأسفانه شناخت درستی از صنعت بازی در داخل کشور وجود ندارد و تاکنون حمایت جدی از آن نشده است اما امیدواریم این مسأله نیز مورد توجه قرار گیرد.