به گزارش خبرگزاری مهر، آیتالله سید احمد علمالهدی در مراسم اختتامیه مدرسه فجرانه که در دفتر نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی برگزار شد با بیان اینکه طرح مدرسه فجرانه ابتکار بسیار ارزشمندی است، اظهار کرد: مسئلهای که امروز بعد از ۴۶ سالی که از پیروزی انقلاب گذشته حائز اهمیت است، جایگاهی است که روحانیت چه در این کشور و چه در عرصههای مختلف اجتماعی و دینی پیدا کرده است.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به مراحل چهارگانه انقلاب از دیدگاه مقام معظم رهبری عنوان کرد: امروز ما در مرحله سوم این انقلاب یعنی تشکیل دولت اسلامی هستیم که برای رسیدن به آن نیازمند حکمرانی دینی هستیم؛ بنابراین باید میدانی برای فقه شکل بگیرد تا حکمرانی دینی در جامعه پیاده شود که متأسفانه تاکنون این امر پیاده نشده است.
وی با بیان اینکه فقه شیعه در مقابل فقه عامه پویاست، ابراز کرد: امام خمینی (ره) در فقه دو تعبیر پویا و جواهری را به کار میبردند که متأسفانه بر روی جمع بین این دو مطلب کار نشد و افرادی به عنوان نوگرایی روی پارادوکس این دو تعبیر کار کردند، درحالیکه منظور امام (ره) از استفاده از فقه جواهری این بود که ما بر سر سفره بزرگان خود نشستیم و مبانی ما همان مبانی فقهی گذشته است که از مرحوم شیخ مفید، شیخ صدوق و شیخ طوسی و … گرفته شده است.
علم الهدی تأکید کرد: بنابراین منظور امام (ره) از پویایی این بود که در برخورد با تنوع مسائل، موضوعات باید شرایط روز در نظر گرفته شود.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه موضوع موسیقی در طول زمان تغییر ماهیت داده است، عنوان کرد: بهطور مثال اسباب و لوازم موسیقی در دیدگاه قدما مصداق لهو و لعب شناخته میشد و حرام بود درحالیکه امروز بر ماهیت غنا بودن موسیقی تأکید میشود.
وی با تأکید بر موضوع شناسی در فقاهت ابراز کرد: اگر نتوانیم حکمرانی دینی را در جامعه پیاده کنیم به دولت دینی نیز دست پیدا نخواهیم کرد و از آنجا که تولید محتوا در خصوص حکمرانی دینی به حوزه برمیگردد، فعالیت فضلا و علمای حوزه مورد نیاز است.