در کوچه باد می‌آید و این ابتدای ویرانیست

خبرآنلاین دوشنبه 29 بهمن 1403 - 20:28
خبر کوتاه بود. ساختمان شرکت فرهنگی هنری دل آواز که به همت استاد محمدرضا شجریان در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۵۶ پایه‌گذاری شد - و طی این سال‌ها تا پیش از بیماری و در نهایت «باز ایستادن »* ایشان - و محلی برای تولید و توزیع آثار استاد شجریان و همچنین دیدارهای مردمی استاد، محل تمرین کنسرت‌ها، نشست‌های خبری و در نهایت محل برپایی کارگاه تخصصی آواز؛ تخریب شد.

جایی که می‌توانست بعد تبدیل‌شدن به بنیاد فرهنگی استاد شجریان و یا چیزی شبیه آن، یکی از جاذبه‌های گردشگری فرهنگی شهر تهران و کشور باشد از بین رفت تا در نهایت سهم مردمی که دوستدار فرهنگ و هنر و شیفتگان استاد و آثار ماندگار ایشان هستند، سهمی به رنگ حسرت و آه باشد.

اینکه به هر روی خانواده استاد حق دارند هر گونه که تمایل داشته و دارند با این یادگار ارزشمند برخورد کنند، حرجی بر ایشان نیست.* اما متولیان امور فرهنگی شهر تهران از شورای شهر گرفته تا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیار نهادهای دیگر که برای ماندگاری آثار هر شخصیت سیاسی، مذهبی، فرهنگی و... شناخته شده و ناشناخته گوی سبقت را از یکدیگر می‌ربایند، الان کجا هستند؟

مگر این مملکت چند شخصیت یگانه همچون استاد محمدرضا شجریان دارد که چوب حراج ندیدن بر آثار و ماندگارهایشان می‌زنیم.

آیا نمی‌شد بخش ناچیزی از درآمدهای کلان شهرداری شهر تهران و مؤسسه فرهنگی هنری شهرداری تهران صرف خرید این ملک ارزشمند از منظر یادگارهای میراث معنوی و فرهنگی و هنری شهر تهران شود که بماند.

در کوچه باد می‌آید و این ابتدای ویرانیست

دیگر مؤسسه دل آواز در خیابان شریعتی کوچه شهید سودمند با آن ساختمان سه‌طبقه با دیواره‌هایی از شیشه و سنگ که اعتبار محل و منطقه بود وجود خارجی نخواهد داشت تا چه سهل‌انگارانه و چه ساده میراثی که یادگار سال‌ها تلاش و کوشش استاد شجریان بود برای همیشه از حافظه تاریخی و معماری آن منطقه پاک شود.

وقتی که این‌گونه بی‌تفاوت و بی‌رحمانه مفاخر فرهنگی کشور و یادگارهای بی‌بدیلشان را نادیده می‌گیریم چگونه انتظار داریم شاهد پیشرفت فرهنگی و ماندگار آثار بزرگان عرصه فرهنگ و هنر باشیم.

وقتی که با یادگارهای استاد شجریان این‌گونه برخورد می‌شود وای به دیگر بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که در هیاهوی بسیار برای هیچ این نهادهای بی‌خاصیت نه نامی از آنان خواهد ماند و نه نشانی.

در کوچه باد می‌آید و این ابتدای ویرانیست

به قول فروغ فرخزاد:

در کوچه باد می‌آید و این ابتدای ویرانیست

*گویا این هر طبقه از ملک پیش از باز ایستادن استاد شجریان به یکی از وراث منتقل شده بود که آنها در نهایت تصمیم به فروش سهم خود کردند.

*جناب شمس لنگرودی در شعر "جاودانگی" خود که در رثای استاد شجریان سروده بودند به‌جای واژه‌هایی همچون مرگ، زنده‌یاد، درگذشته، متوفی و نظایر آن از واژه تازه "بازایستادن" استفاده کردند. چراکه شاعر به واسطه آثار جاودان استاد شجریان جاودانگی را بر ایشان مترتب می‌دانست.

«مرگ، با رنگ صداهاست که مرده و زنده را باز می‌شناسد

و تو

«باز ایستادی» با دهانی که از او جاودانگی می‌تراود»

ایلیا محمدی نیا: مدیر کارگاه تخصصی آواز استاد شجریان

۵۷۵۷

منبع خبر "خبرآنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.