به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی ایرانسل، رویداد «تحول دیجیتال با زیرساخت ابری»، ۲۸ بهمنماه ۱۴۰۳، در محل آکادمی ایرانسل با حضور فعالان حوزه تکنولوژی و زیرساختهای ابری برگزار شد.
در بخش سخنرانیهای این رویداد، مجید پورنیا مدیرکل کسبوکار سازمانی ایرانسل، محمد صبری مدیرعامل دیبارایان، نیلوفر کریمیآذر مدیرعامل شبکه هوشمند پیچک و حمیدرضا قوامی مشاور و کارشناس رایانش ابری، درباره موضوعاتی مانند «نقش رایانش ابری در تحول دیجیتال سازمانها»، «مدلهای کسبوکار مبتنی بر فضای ابری» و «راهبردهای مهاجرت به رایانش ابری و چالشهای آن» توضیحاتی ارائه کردند.
تحول دیجیتال و هوشمندسازی با استفاده از فناوریهای نوین
پورنیا مدیرکل کسبوکار سازمانی ایرانسل، با اشاره به چشماندازهای این اپراتور در رایانش ابری، بیان کرد: استراتژی ما در ایرانسل این است که در کنار ایجاد زیرساخت ارتباطی پیشرفته، با استفاده از فناوریهای نوین، مسیر تحقق تحول دیجیتال و هوشمندسازی را در صنایع مختلف هموار کنیم. بسیاری از کسبوکارها به دنبال خدمات ابری مطمئن، پایدار و بومی هستند تا بتوانند بدون نگرانی درباره تحریمها، مشکلات دسترسی به سرویسهای بینالمللی یا چالشهای امنیتی از آن استفاده کنند. ایرانسل این خلأ را در بازار شناسایی کرد و تصمیم گرفت یک راهکار ابری جامع ارائه دهد که هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ امنیت و پشتیبانی، پاسخگوی نیازها باشد.
در ادامه، صبری مدیرعامل دیبارایان، با اشاره به تاریخچه رایانش ابری، توضیحاتی درباره مدلهای خدمات ابری ارائه داد و گفت: حجم بازار خدمات ابری در سطح جهانی در حال گسترش است. ما میتوانیم با شناخت بازیگران اصلی در دنیا، بهروز بودن و اطلاع از اخبار جدید این حوزه، به پیشرفت آن کمک کنیم. بحث یادگیری ماشین و رایانش کوانتومی سبز نیز از دیگر موضوعات روز دنیا است که باید در ایران نیز به آن توجه شود.
همچنین، کریمیآذر مدیرعامل شبکه هوشمند پیچک، درباره راهبردها، چالشها و بهترین شیوه مهاجرت به رایانش ابری، توضیحاتی ارائه داد و گفت: انتقال فرآیندهای دیجیتال سازمانی و کسبوکارها به سرور ابری، میتواند برای کسبوکارهایی که به دنبال کاهش هزینههای فیزیکی مراکز داده هستند، اقدامی مؤثر باشد. این کار نیازمند برنامهریزی دقیق در کسبوکارها و سازمانهای متقاضی است. علاوه بر آن، بهرهگیری از رایانش ابری، نیاز به آموزشهایی دارد که میتواند از جمله چالشهای مهاجرت به رایانش ابری باشد.
قوامی مشاور و کارشناس رایانش ابری، با اشاره به تأثیرات مثبت این حوزه بر صنعت تلکام، بیان کرد: نقش شرکتهای فعال در حوزه تلکام در پیشرفت فضای ابری بسیار مؤثر بوده است. بهره بردن از رایانش ابری در فضای کسب و کارها، میتواند هزینهها را پایین بیاورد. در واقع، استفاده از فناوریهای دیجیتال نظیر رایانش ابری، میتواند عملیات را ساده و کارهای تکراری را خودکار کند تا از زمان و منابع مورد نیاز برای تکمیل کارها بهرهگیری بیشتری صورت گیرد.
رونمایی از قابلیتهای جدید داشبورد ابری ایرانسل «IaaS»
در بخش دیگری از این مراسم، ایرانسل اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، پلتفرم زیرساخت ابری (IaaS) خود را به نمایش گذاشت و از خدمات و قابلیتهای جدید آن رونمایی کرد.
حسین علیتبار مدیر تیم رایانش ابری ایرانسل، با ارائه توضیحاتی درباره داشبورد ابری ایرانسل «IaaS»، به شرح و ارائه امکانات و خدمات جدیدی که این پلتفرم در اختیار ذینفعان قرار میدهد، پرداخت. از جمله این خدمات، میتوان به بازارچه ابری (Marketplace)، پردازش گرافیکی (GPU)، قابلیت جلوگیری از حملات DDoS، شبکههای خصوصی ابری (VPC)، امکان رزرو IP Public و بهروزرسانی سرویسهای مدیریت دیسک، Backup و Snapshot اشاره کرد که هر یک میتواند شرایطی را برای بهبود فرایندهای کاری صنایع و اشخاص مختلف ایجاد کند.
در ادامه، با حضور مدیران و متخصصان حوزه رایانش ابری، در یک پنل تخصصی، «آینده فضای ابری و روندهای آتی» نیز بررسی شد. در این پنل تخصصی، محسن اخباری مدیرکل زیرساخت فناوری اطلاعات ایرانسل، ارژنگ موسوی مدیر محصول زیرساخت تپسی، مرتضی جوان مؤسس جامعه آزاد رایانش ابری ایران و مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی برنا و مصطفی قنبری مدیر پیشین کسب و کار ابری دیجیکالا و مشاور حوزه کسب و کار ابری، درباره چالشها و فرصتهای آینده فضای ابری، به بحث و تبادل نظر پرداختند.
پذیرش و رشد بیشتر رایانش ابری در گرو سیاستگذاری صحیح
اخباری مدیرکل زیرساخت فناوری اطلاعات ایرانسل، در این پنل به چالشهای ارائه سرویس رایانش ابری اشاره کرد و به این موضوع پرداخت که هریک از ذینفعان رایانش ابری شامل ارائه دهنده سرویس، مشتریان، قانونگذار و رگولاتور، با چه چالشهایی مواجهاند و اکوسیستم ابری باید بتواند پاسخ مناسبی برای این چالشها داشته باشد. همچنین باید با توجه به اهمیت حفاظت از دادهها، قانونگذاری دقیقی صورت بگیرد. ضمن آنکه رویکرد و سیاستگذاری صحیح ابر-بومی (cloud-native) در توسعه سرویسها و اپلیکیشنها، میتواند باعث پذیرش سریعتر و رشد بیشتر زیرساختهای رایانش ابری در کشور شود.
در ادامه این پنل، موسوی مدیر محصول زیرساخت تپسی، از هزینه بالای رایانش ابری گفت و بیان کرد: استفاده از فضای ابری برای کسب و کارها هزینه بالایی دارد، به همین دلیل باید بتوانیم با شناخت دقیق بازار و نیاز کسبوکارها، خدمات متفاوتی ارائه دهیم. شرکتهای ارائه دهنده خدمات ابری، با شناسایی درست، میتوانند سرویسهایی متناسب در هر موقعیت، در اختیار سازمانها و کسبوکارها قرار دهند.
جوان مؤسس جامعه آزاد رایانش ابری ایران و مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی برنا، به ضعف رگولاتوری در حوزه ابری، پرداخت و گفت: در سالهای اخیر، در ایران با موضوع ابرهای پراکنده مواجه شدهایم. این موضوع در کنار ضعف در بخش قانونگذاری، شرایط پیچیدهای را در بحث امنیت و حراست از دادهها نیز ایجاد کرده است.
قنبری مدیر پیشین کسب و کار ابری دیجیکالا و مشاور حوزه کسب و کار ابری، با اشاره به تجربه پیشین خود در راه اندازی پلتفرم ابری، ادامه داد: انجام این کار و به ثمر رساندن آن بسیار اتفاق پر چالشی بود. از طرف دیگر ما با موضوع جذب سرمایه انسانی حرفهای نیز مواجه بودیم. البته که این، چالشی در تمام فضاهای تخصصی است. علاوه بر آن، پرهزینه بودن بهرهگیری از این تکنولوژی، نیازمند شناخت دقیق نیازهای بازار است تا بتوانیم خدمات درستی ارائه دهیم.
در پایان این رویداد، شرکتکنندگانی که در پنلها و بخشهای مختلف مراسم حضور داشتند، گواهینامه رسمی دریافت کردند.
ایرانسل در تاریخ ۱۶ بهمنماه طی فراخوانی اعلام کرد، علاقهمندان برای حضور در این رویداد، تا ۲۰ بهمنماه فرصت دارند در سایت آکادمی ایرانسل، فرم ثبتنام را پر کنند. شرکتکنندگان، بعد از ثبتنام و انجام ارزیابیهای لازم، برای حضور در این رویداد دعوت شدند.
واحد کسبوکار سازمانی ایرانسل با همکاری آکادمی ایرانسل، با برگزاری رویداد «تحول دیجیتال با زیرساخت ابری» فرصتی را فراهم کرد تا مدیران فناوری، توسعهدهندگان و صاحبان کسبوکار، با مزایا و آینده رایانش ابری در ایران آشنا شده و از راهکارهای نوین زیرساخت ابری برای رشد و توسعه کسبوکار خود بهره ببرند.