نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی تویوتا، برد بیشتری را نوید می‌دهد

عصر ایران چهارشنبه 01 اسفند 1403 - 05:21
با وجود فروش کند خودروهای هیدروژنی نظیر تویوتا میرای، همچنان توسعه نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی تویوتا ادامه دارد.

تویوتا میرای خودرو هیدروژنی این شرکت ژاپنی است که تاکنون 2 نسل از آن در بازار عرضه شده است. باوجود فروش کند این خودرو، تویوتا همچنان به توسعه نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی خود علاقه دارد. این شرکت اکنون مدعی شده نسل سوم این سلول‌ها برد بیشتری دارند و خودروهای هیدروژنی آینده عملکردی همچون خودروهای دیزلی خواهند داشت.

به گزارش دیجیاتو، تویوتا سال گذشته هزار و778 خودرو سلول سوختی هیدروژنی را در سراسر جهان فروخت. این رقم آماری فاجعه‌بار برای تویوتا میرای و دیگر محصولات هیدروژنی تویوتا بود؛ زیرا فروش این خودروها نسبت به سال 2023، 55.8 درصد افت کرد اما تویوتا دست از تلاش برنمی‌دارد و همچنان به توسعه خودروهای هیدروژنی ادامه می‌دهد.

ویژگی‌های نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی تویوتا

به گفته غول خودروسازی ژاپنی، نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی این شرکت کوچک‌تر، سبک‌تر، قابل‌اعتمادتر و کارآمدتر از نسل قبلی خواهد بود. تویوتا ادعا می‌کند این سیستم تا دوبرابر بادوام‌تر از قبل است و قابلیت اطمینان مشابهی با خودروهای دیزلی دارد. البته خودروهای هیدروژنی، همانند خودروهای دیزلی، نیاز به تعمیر و نگهداری دوره‌ای ندارند.

تویوتا مدعی است راندمان مصرف سوخت نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی نیز بهبود یافته و رانندگان اکنون می‌توانند با یک بار سوخت‌گیری 20 درصد مسافت بیشتری بپیمایند؛ برای مثال، درحال‌حاضر حداکثر برد تویوتا میرای 402 مایل (647 کیلومتر) است. با پیل سوختی جدید، این خودرو می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری 480 مایل (772 کیلومتر) طی کند.

درنهایت تویوتا می‌گوید نسل سوم سلول سوختی هیدروژنی این شرکت به لطف نوآوری‌ در طراحی سلول‌ها و بهبود فرایندهای تولید، بسیار ارزان‌تر از گذشته خواهد بود؛ درنتیجه قیمت اولیه این سلول‌ها پایین‌تر است. این موضوع به خودروسازان کمک می‌کند خودروهای هیدروژنی بیشتری بسازند.

کاربردهای متنوع هیدروژن در حمل‌و‌نقل

ممکن است تصور کنید تویوتا می‌خواهد فروش خودروهای هیدروژنی خود را افزایش دهد اما سلول‌های سوختی هیدروژنی کاربرد گسترده‌ای در صنعت حمل‌ونقل دارد. ژنراتورهای برق، لوکوموتیو‌های قطار، دکل‌های بزرگ و تجهیزات ساختمانی با استفاده از پیل سوختی هیدروژنی نیروی خود را تأمین می‌کنند.

هیدروژن راهکاری مناسب برای تأمین نیروی تجهیزاتی است که موتورهای برقی و احتراق‌ داخلی نمی‌توانند انرژی موردنیاز آنها را تأمین می‌کنند. وسایل نقلیه و تجهیزات سلول سوختی هیدروژنی هیچ گاز مضری در جو منتشر نمی‌کنند؛ بنابراین می‌توان از آنها در محیط‌های حساس استفاده کرد.

تویوتا گفته آخرین نسل سیستم پیل سوختی هیدروژنی این شرکت هفته آینده در نمایشگاه بین المللی هیدروژن و سلول سوختی در توکیوی ژاپن رونمایی خواهد شد. انتظار می‌رود پس از سال 2026 اولین برنامه‌های تجاری‌سازی این سلول در ژاپن، اروپا، آمریکای شمالی و چین اجرا شود.

منبع خبر "عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.