رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تأکید کرد که کوهنوردان باید ضمن هماهنگی صعود و فرود خود را با فدراسیون کوهنوردی، مسیرهایشان را هم از قبل اعلام کنند تا در صورت بروز حادثه، امکان امدادرسانی سریعتر فراهم شود.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر مدیریت صعودهای کوهستانی را خواستار شد و تأکید کرد که باید مانند سایر کشورها، قوانینی برای محدود کردن صعودهای بیبرنامه و پرخطر تصویب شود.
بابک محمودی روز سهشنبه در گفتوگو ایرنا با اشاره به چالشهای امدادگران و ضرورت تدوین مقررات برای صعودهای کوهستانی، اظهار کرد: امسال نسبت به سالهای گذشته تعداد فوتیهای کوهستان کاهش یافته اما همچنان آمار بالاست.
وی با تأکید براینکه آمار نهایی مربط به فوتشدگان در کوهستان را پزشکی قانونی اعلام میکند، افزود: علت این امر این است که برخی از جانباختگان ممکن است بر اثر دلایل دیگری مانند سوء مصرف مواد مخدر یا خودکشی در کوهستان فوت کرده باشند.
محمودی با بیان اینکه سال پیش ۳۰ نفر و امسال تاکنون ۱۸ نفر در کوهستان جان خود را از دست دادند، گفت: فوت یک نفر هم زیاد است و تیمهای امدادی دائماً درگیر عملیات نجات هستند. به عنوان نمونه، تیمهای امدادی تنها در یک روز ۱۱ نفر را از کوههای گیلان پایین آوردهاند و برای این عملیات، دو بالگرد اعزام شد.
سال پیش ۳۰ نفر و امسال تاکنون ۱۸ نفر در کوهستان جان خود را از دست دادند هرچند فوت یک نفر هم زیاد است.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه «کوهستان قوانین جادهای ندارد»، توضیح داد که برخلاف جادهها که محدودیت سرعت اعمال میشود، در کوهستان حتی وقتی شرایط آبوهوایی قرمز یا نارنجی اعلام شده باشد هم باز افراد آزادانه صعود میکنند.
وی ادامه داد: کسی که در بزرگراه با سرعت غیرمجاز رانندگی کند، با وی برخورد میشود اما در کوهستان هیچ محدودیتی برای صعود وجود ندارد. هرکسی بدون در نظر گرفتن هشدارها صعود میکند و وقتی حادثهای رخ میدهد، انتظار دارند تیم امداد و نجات بدون توجه به شرایط خطرناک، عملیات نجات انجام دهد.
محمودی با انتقاد از این وضعیت افزود: شرایطی مثل باد ۹۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و دمای منفی ۴۰ یا منفی ۵۰ درجه نه تنها برای کوهنوردان بلکه برای امدادگران و هر انسانی کشنده است؛ در چنین شرایطی حتی تیمهای حرفهای هم در معرض خطر هستند.
لزوم هماهنگی کوهنوردان با فدراسیون و تهیه تجهیزات مناسب
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تأکید کرد که کوهنوردان باید ضمن هماهنگی صعود و فرود خود را با فدراسیون کوهنوردی، مسیرهایشان را هم از قبل اعلام کنند تا در صورت بروز حادثه، امکان امدادرسانی سریعتر فراهم شود.
کوهنوردان باید ضمن هماهنگی صعود و فرود خود را با فدراسیون کوهنوردی، مسیرهایشان را هم از قبل اعلام کنند تا در صورت بروز حادثه، امکان امدادرسانی سریعتر فراهم شود.
وی تصریح کرد: اکنون مشخص نیست که کوهنوردان از کدام مسیر صعود یا فرود میآیند. تیمهای صعود بدون برنامه مشخص حرکت میکنند و حتی در ارتفاعات بالا، وقتی انرژی آنها تحلیل میرود، همچنان اصرار دارند که صعود را تکمیل کنند. مثل همان تیم چهار نفره که دو شب در ارتفاع پنج هزار متری خوابیدند و بعد از اینکه انرژی آنها از بین رفت، باز هم اصرار کردند که صعود را ادامه دهند. نتیجه این شد که یکی از اعضای تیم در ۶۰۰ متر پایانی جان خود را از دست داد و کل برنامه بهم ریخت.
محمودی با اشاره به مشکلات فرهنگی در کوهنوردی ایران گفت: در کشورهای دیگر کوهنوردان موظف هستند قبل از صعود مسیر و شرایط خود را با نهادهای مربوطه هماهنگ کنند، اما در ایران چنین الزامی وجود ندارد.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر تأکید کرد که در فصلهای نامناسب، هیچ تیمی نباید بدون تجهیزات کامل و بررسی وضعیت آبوهوا اقدام به صعود کند.
چالشهای تیمهای امداد و نجات و هزینههای بالای عملیات نجات
محمودی با اشاره به فشارهایی که بر تیمهای امدادی وارد میشود، توضیح داد که در کشورهای دیگر، هزینه عملیات نجات را خود کوهنوردان پرداخت میکنند و در صورت عدم رعایت قوانین، با آنها برخورد قضایی میشود اما در ایران، امدادگران بدون دریافت هزینه، حتی برای کوهنوردانی که قوانین را رعایت نکردهاند، عملیات نجات انجام میدهند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: در اروپا، اگر کوهنوردی بخواهد صعود کند، باید هزینه بیمه و حتی هزینه بالگرد نجات را پرداخت کند اما در ایران، افراد انتظار دارند همه چیز رایگان باشد. سال گذشته یک کوهنورد ژاپنی در تابستان قصد صعود به دماوند را داشت اما دچار مشکل شد. وقتی بالگرد فرستاده شد که او را نجات دهیم، حاضر نبود سوار شود، چون اعلام کرد که توانایی پرداخت هزینه بالگرد را ندارد؛ زیرا در کشور خودش چنین خدماتی رایگان نیست.
برخی کوهنوردان برای خستگی درخواست اعزام بالگرد میدهند!
به گفته محمودی، بارها پیش آمده است برخی درخواست کمک کردهاند اما پس از رسیدن تیمهای امداد، مشخص شده که فقط خسته شدهاند و میخواهند بدون زحمت به پایین منتقل شوند.
وی گفت: همانطور که در جادهها قوانین مشخصی برای سرعت و عبور و مرور وجود دارد، در کوهستان هم باید مقرراتی تعیین شود. در کشورهای دیگر، صعود در شرایط خطرناک ممنوع است و متخلفان با برخورد قانونی مواجه میشوند اما در ایران چنین قانونی وجود ندارد.
لزوم در نظرگرفتن بیمه در صعود به کوهستان
محمودی افزود: در بعضی کشورها، اگر کسی بخواهد صعود کند، باید هزینه بیمه و عملیات نجات را از قبل پرداخت کند. در ایران، این موضوع باید در مجلس مطرح شود تا یک قانون مشخص تصویب شود. اکنون تنها مجموعهای که در فشار است، تیمهای امداد و نجات هلال احمر هستند، درحالیکه هیچ مسئولیتی متوجه کوهنوردان نیست.
وی گفت که نمایندگان مجلس، از نزدیک وضعیت کوهستان را دیده و قول داده که در هفته آینده این موضوع را پیگیری کنند. این مسئله باید در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شود تا یک قاعده و قانون مشخص برای صعودهای کوهستانی تعیین گردد. اگر شرایط خطرناک باشد، صعود ممنوع شود و اگر کسی تخطی کرد، بهعنوان متخلف با او برخورد شود.
تخلیه اجساد از ارتفاعات، چالش بزرگ تیمهای امداد
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر درباره وضعیت اجساد در کوهستان توضیح داد که در بسیاری از موارد، امکان انتقال فوری آنها وجود ندارد و ممکن است ماهها طول بکشد تا شرایط برای انتقال فراهم شود.
وی اضافه کرد: برخی اجساد ممکن است تا اردیبهشت یا خرداد در کوه بمانند چون انتقال آنها در شرایط برفی و یخبندان بسیار دشوار است. در بعضی موارد، حتی پس از چند سال هم امکان انتقال جسد وجود ندارد.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر افزود: در شرایط خاص، تیمهای امدادی نمیتوانند جان خود را برای انتقال جسد به خطر بیندازند. بعضیها انتظار دارند که امدادگران در طوفان و یخبندان، جان خود را به خطر بیندازند تا یک جسد را پایین بیاورند اما در کشورهای دیگر، این موارد با قانون مشخص شده است و کسی چنین انتظاری ندارد.
محمودی تأکید کرد که برای کاهش تلفات در کوهستان و جلوگیری از خطرات غیرضروری برای تیمهای امدادی، باید قوانین مشخصی برای صعودهای کوهستانی تدوین شود.
وی خاطرنشان کرد: صعود زمستانی قوانین خود را دارد. کوهنوردان باید با فدراسیون هماهنگ باشند، مسیر خود را مشخص کنند، تجهیزات مناسب داشته باشند و در بهترین شرایط جوی اقدام به صعود کنند اما وقتی باد ۱۱۰ کیلومتر در ساعت میوزد و دما منفی ۵۰ درجه است، این یک ماجراجویی نیست بلکه خودکشی است.
منبع خبر "
عصر ایران" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد.
(ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.