محمدآقامیری، رییس کمیته عمران شورای شهر تهران در گفتوگو با خبرنگار فارس درخصوص آینده حمل و نقل پایتخت، گفت: طبق آمار ۷۰ درصد سفرهای شهر تهران از طریق حملونقل شخصی انجام میشود و به همین دلیل رویکرد مدیریت شهری ششم اختصاص ۵۰ درصد بودجه شهرداری تهران را برای گسترش حملونقل عمومی در این سال اخیر بود. اختصاص ۵۰ درصدی بودجه در تاریخ شهرداری بیسابقه بوده است.آقامیری بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، حدود ۸۰۰ اتوبوس فعال داشتیم و با نفس مصنوعی که به تهران وارد کردیم، توانستیم تعداد اتوبوسها را افزایش دهیم. در این راستا به تولیدکنندگان داخلی فرخوان دادیم و تا به امروز ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس از قرارداد داخلی به تهران تزریق شده است. وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران بعد از قراردادهای داخلی با کشور چین وارد مذاکر شد، عنوان کرد: از وقتی که به سمت قرارداد خارجی رفتیم، برقیسازی حملونقل عمومی را آغاز کردیم. ۲۷۵۰۰ تاکسی و ۲۵۰۰ هزار اتوبوس از محل قرارداد چین است که به تدریج در حال وارد شدن به کشور است.رئیس کمیته عمران به تاثیر چشمگیر برقیسازی روی کاهش آلودگی هوای تهران، اشاره و عنوان کرد: وقتی ظرفیت حملونقل عمومی افزایش یابد، مردم راحتتر به اتوبوس و تاکسی دسترسی دارند. این موضوع باعث کاهش استفاده از خودروی شخصی میشود و در نهایت منبع آلایندگی هوا نیز کمتر خواهد شد.آقامیری گفت: ۱۸۹ اتوبوس و ۲ هزار تاکسی برقی وارد کشور شده که پنجشنبه هفته جاری رونمایی میشود. باتوجه به اتوبوس و تاکسیهای برقی موجود زیرساختها را افزایش میدهیم که مشکلی از لحاظ شارژ برق ایجاد نشود.وی اعلام کرد: اتوبوسهای برقی به نقاط خاصی اختصاص ندارد و در سطح شهر توزیع میشود.
وی با بیان اینکه ۷۰۰ نقطه برای ایستگاههای شارژ پیش بینی شده که ۷۰ نقطه اجرا یا در حال اجراست، اظهار داشت: به میزان خودروهای برقی که داریم، ایستگاههای موجود، کافی هستند اما اگر به تعداد خودروهای برقی اضافه شود قطعا باید بخشهای خصوصی فعال شود. ایستگاههای موجود برای شهرداری است که نگاه درآمدزایی به این موضوع ندارد.آقامیری با اشاره به ایستگاههای شارژ برق، گفت: استفاده کنندگان از خودروهای شخصی میتوانند در منزل خودروهایشان را شارژ کنند و در طول روز هم از دستگاههای شارژر استفاده نمایند. رئیس کمیته عمران ادامه داد: برخی مکانها را برای جانمایی ایستگاهها مشخص کردیم که در بحث زیر ساخت وزارت نیرو برای تامین برق، کمک میکند. همچنین اتوبوسهای برقی نیز در پایانهها شارژ میشوند و زیرساختها فراهم شده است. آقامیری با اشاره به تجربه جهانی درخصوص برقیسازی گفت: پکن کمتر از ده سال با جمعیتی چند میلیونی، با برقی کردن خودروها به پاکترین شهر جهان تبدیل شده است.
آقامیری با بیان اینکه ما راه دومی غیر از برقی کردن خودروهای شخصی نداریم، گفت: این تصور وجود دارد که مردم تا قبل از گسترش و توسعه حملونقل عمومی، از خودروی شخصی استفاده کنند اما مردم نهایتا برای سرکار رفتن از وسایل نقلیه استفاده میکنند اما برای کارهای دیگر از خودروی شخصی استفاده میکنند؛ لذا باید در تولید خودروهای سواری نیز به سمت برقیسازی برویم.آقامیری ادامه داد: تنها راهی که تهران را از آلودگی هوا نجات میدهد این است که مردم از خودروهای شخصی کمتر استفاده کنند. ضمن اینکه دولت باید تولید خودروها را به سمت برقیسازی ببرد.