افسانه غیاثوند از داوران بخش شعر نو و نیمایی نوزدهمین جشنواره شعر فجر در گفتگو با خبرنگار مهر درباره داوری کیفیت و کمیت آثار داوریشده این رویداد گفت: آن قدر که کمیت آثار مطلوب بود و آثار زیادی در شعر نو و نیمایی به دست ما رسید، به لحاظ کیفی خوشایند و رضایتبخش نبود.
وی افزود: این اتفاق در حوزه شعر کلاسیک هم رقم خورده ولی به دلایلی در شعر نو بیشتر نمود داشت. چون شعر سپید وزن ندارد و راحتتر میتوان نوشت، خیلی از افراد رو به این قالب میآورند ولی نمیتوانند مولفههایی را که شعر سپید دارد رعایت کنند. نگاه خود من این است که گفتن شعر نیمایی و سپید سختتر از شعرهای کلاسیک است، چون ما در شعر کلاسیک قالب و وزن و چهارچوبی داریم که شاعر را هدایت میکند ولی در شعر سپید این چهارچوبها وجود ندارند. در شعر سپید مولفهها و چهارچوبهای دیگری مثل موسیقی درونی و محتوا و اندیشه و… هستند که باید به کمک شاعر بیایند و خلأ وزن را جبران کنند.
داور جشنواره شعر فجر با اشاره به تعداد آثار داوریشده در بخش شعر نو و نیمایی گفت: کمیت شعرهای نو در حال نزدیک شدن به تعداد آثار کلاسیک است که این نشان دهنده استقبال خوب از این قالبها است، ولی مطلوب ما این است که کیفیت شعرها هم به همین سرعت بالا برود. متأسفانه در این دوره کیفیت آثار نیمایی و سپید خیلی راضیکننده نبود. ما به راحتی توانستیم نصف این کتابها را حذف کنیم که اکثر آنها در قالب شعر سپید بودند.
سلامت زبان و اندیشه، دو شاخصه مهم در بررسی آثار
غیاثوند در ادامه گفت: هفتاد درصد کتابهایی که بررسی کردیم شعر سپید بودند که حداقل نصف آنها در همان مرحله اول داوری کنار گذاشته شدند. بخش زیادی از کتابهای باقیمانده هم به دلیل اینکه در آنها شعرهای سپید ضعیف هم وجود داشتند، کنار گذاشته شدند؛ چون ما این آثار را برای جایزه شعر فجر داوری میکردیم و نمیتوانستیم کتابی را برگزیده کنیم که چند اثر ضعیف در آن وجود دارد. ملاک ما این بود کم اشتباهترین کتابها را انتخاب کنیم.
وی درباره اوضاع شعر نیمایی گفت: همانطور که گفتم در کل آثار بخش نیمایی و سپید ضعفهایی داشتند که باید با آموزش و مطالعه رفع شوند، ولی یک مجموعهشعر نیمایی خوب بین نامزدها داشتیم که شعرهای آن با همان رویکرد نیما نوشته شده بود؛ کتاب «تو رفتهای یا من» از آقای محمدرضا روزبه که تنها کتاب نیمایی بین نامزدهای بخش نو و نیمایی است.
داور جشنواره شعر فجر در پایان درباره ملاک داوران برای انتخاب نامزدها گفت: اولین شاخصه برای من زبان، سلامت زبان و اندیشه بود. منظورم از زبان هم شامل همه ویژگیهای زبانی، از جمله موسیقی، است. همچنین شعرها باید قواعد قالب شعر سپید را رعایت میکردند و دلنوشته یا شعر منثور نمیبودند. شعرها و کتابهایی که به این مولفهها نزدیکتر بودند برای من امتیاز بیشتری داشتند.
***
خبرگزاری مهر پیش از این گفتگوهایی با عباس کیقبادی نامزد بخش شعر کلاسیک و حسنا محمدزاده نامزد بخش شعر نو و نیمایی و فاطمه عارفنژاد نامزد بخش شعر کلاسیک جشنواره شعر فجر داشته که با عنوانهای زیر منتشر شده است؛
گفتگو با عباس کیقبادی؛ «شاعر در کنار شکافتن زخم اجتماعی باید مرهم هم ارائه کند»
گفتگو با حسنا محمدزاده؛ «معضل عدم آشنایی سپیدسرایان امروزی با پیشینه شعر و موسیقی»
گفتگو با فاطمه عارفنژاد؛ «شعر جوان به حمایت و نگاه ویژه بزرگان ادبیات نیاز دارد»