مطالعه جدید: اکثر افراد توانایی تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک را ندارند

دیجیاتو چهارشنبه 01 اسفند 1403 - 19:02
سالمندان در برابر محتوای دیپ‌فیک بسیار آسیب‌پذیرتر از سایرین هستند. The post مطالعه جدید: اکثر افراد توانایی تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک را ندارند appeared first on دیجیاتو.

مطالعات شرکت iProov در بریتانیا نشان می‌دهد بیشتر افراد بالغ توانایی تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک را ندارند و اغلب تحت‌تأثیر آنها قرار می‌گیرند.

در سال‌های اخیر و به لطف پیشرفت هوش مصنوعی، ساخت ویدیوهای دیپ‌فیک نیز ساده‌تر و البته باکیفیت‌تر شده است. این ویدیوها گاهی آن‌قدر باکیفیت‌اند که تشخیصشان بسیار دشوار می‌شود. براساس پژوهش iProov، فقط ۰.۱ درصد افرادی که در این مطالعه بررسی شده‌اند، توانستند ویدیوهای دیپ‌فیک را از ویدیوهای واقعی تشخیص دهند.

تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک بسیار سخت شده است

دیپ فیک

در این تحقیق، ۲ هزار نفر از افراد بالغ در بریتانیا و آمریکا بررسی شدند و ترکیبی از ویدیوها و تصاویر ساخته‌ هوش مصنوعی به آنها نشان داده شد. در پایان مشخص شد فقط ۰.۱ درصد یا ۲ نفر از کسانی که این محتواها را تماشا کردند، قدرت تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک را دارند و ۱۹۹۸ نفر دیگر نتوانستند فیک یا واقعی‌ بودن آنها را تشخیص دهند.

این تحقیق همچنین نشان داد افراد مسن می‌توانند بسیار تحت‌تأثیر محتواهای هوش مصنوعی قرار بگیرند. حدود ۳۰ درصد افراد ۵۵ تا ۶۴ ساله و ۳۹ درصد افراد بالای ۶۵ سال، پیش‌ازاین چیزی درباره دیپ‌فیک نشنیده بودند. شرکت‌کنندگان جوان‌تر به توانایی خود در تشخیص دیپ‌فیک اطمینان داشتند اما نتایج خلاف این موضوع را ثابت کرد.

در این پژوهش مشخص شد تشخیص ویدیوهای دیپ‌فیک به‌مراتب از تصاویر دشوارتر است و شرکت‌کنندگان ۳۶ درصد کمتر احتمال داشت ویدیوی ساخته‌ هوش مصنوعی را تشخیص دهند. این موضوع نگرانی‌ها درباره کلاهبرداری با ویدیوهای دیپ‌فیک را افزایش داده است.

شبکه‌های اجتماعی درحال‌حاضر اصلی‌ترین منبع پخش دیپ‌فیک هستند. ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان در این تحقیق پلتفرم‌های اینستاگرام و فیسبوک را منبع انتشار دیپ‌فیک دانستند و ۴۷ درصد نیز به تیک‌تاک اشاره کردند.

مجرمان سایبری اغلب از ناتوانی افراد در تشخیص تصاویر واقعی از جعلی سوءاستفاده می‌کنند و تشخیص این موارد برای بیشتر افراد بسیار دشوار است.

منبع خبر "دیجیاتو" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.