ایران و روسیه اینگونه بلدند تحریم‌های نفتی را دور بزنند؛ جزئیات خبر بلومبرگ

همشهری آنلاین پنج شنبه 02 اسفند 1403 - 07:52
ایران و روسیه از طریق اسکله‌های خصوصی در چین، تحریم‌های آمریکا برای فروش نفت را دور می‌زنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از کیهان، خبرگزاری بلومبرگ ضمن انتشار این خبر نوشت: اسکله‌های خصوصی چین محموله‌های نفتی ایران و روسیه را از نفتکش‌های تحت تحریم آمریکا دریافت کرده‌اند. این منطقه بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران و روسیه را در خود جای داده و توانسته شگردهای دور زدن تحریم‌ها را برخلاف ترمینال‌های بزرگ بیابد.

ورود نفتکش‌های تحت تحریم ایالات متحده را به بنادر این استان در شرق چین ممنوع کرده است.

پس از آنکه شرکت دولتی «گروه بندری شاندونگ» چین، یک ترمینال خود را به یک بخش خصوصی فروخت، دونگ‌یینگ، در استان شرقی شاندونگ، به یک بندر کلیدی برای دریافت این محموله‌ها تبدیل شد. این خبر را معامله‌گرانی که با این موضوع آشنا هستند، عنوان کردند. به عنوان نمونه نفتکش تحریم شده سی هه، هفته گذشته بیش از ۷۴۴هزار بشکه نفت خام روسیه را در بندر دونگ‌یینگ تخلیه کرد. اسکله‌ها و ترمینال‌های دیگر هم برای این نوع محموله‌ها تأسیس شده ‌اند، از جمله در یانگ‌شان در جنوب شانگهای، و اسکله‌ای در بندر هویژو که ماه گذشته یک محموله نفتی ایران را دریافت کرد.

از ماه گذشته که «گروه بندری شاندونگ» از کارگزاران خود خواست تا از پذیرش نفتکش‌های تحت تحریم خودداری کنند، ترمینال‌ها و اسکله‌های خصوصی اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. این تصمیم در واکنش به افزایش نظارت واشنگتن اتخاذ شد.

تشدید تحریم‌های دولت بایدن در روزهای پایانی آن، این روند را تقویت کرد. با تکیه بر این اسکله‌های کوچک‌تر، پالایشگاه‌های مستقل چین می‌توانند به خرید نفت خام ادامه دهند و همزمان از شرکت‌های بزرگ لجستیکی و پالایشگاه‌های دولتی که محموله‌های باری و کانتینری را مدیریت می‌کنند، محافظت کنند.

بر اساس محاسبات بلومبرگ از داده‌های گمرکی رسمی، خرید نفت خام روسیه و ایران در سال ۲۰۲۴ یک‌چهارم کل واردات چین را تشکیل داد. با این حال، محدودیت‌های سختگیرانه‌تر واشنگتن از اواخر سال گذشته، این تجارت را پیچیده کرده و خریداران را مجبور به خلاقیت در دور زدن تحریم‌ها کرده است. ادامه پذیرش نفتکش‌های تحت تحریم، نشان‌دهنده فشاری است که پالایشگاه‌های خصوصی چین تحت آن هستند و همچنین تمایل پکن به نادیده گرفتن تحریم‌ها است.

ترمینال دونگ‌یینگ که به بخش خصوصی واگذار شده، اکنون در اختیار شرکت بائوگانگ است. به گفته معامله‌گران، این ترمینال تحت مالکیت خصوصی می‌تواند نفتکش‌های تحریم‌شده را بپذیرد و هزینه انتقال نفت خام از یک کشتی به کشتی دیگر را کاهش دهد، که اغلب برای پنهان کردن منبع اصلی محموله انجام می‌شود.

بندر یانگ‌شان شانگهای بیش از دو سال است که نفت خام روسیه دریافت نکرده بود. اما از ژانویه، حداقل دو نفتکش تحت تحریم که بیش از ۱.۲میلیون بشکه نفت را از خاور دور روسیه حمل می‌کردند، در این بندر پهلو گرفتند. داده‌های مؤسسه کپلر نشان می‌دهد که یک نفتکش تحریم‌شده دیگر نیز این هفته به این اسکله خواهد رسید.

یکی دیگر از مراکز جدید این تجارت، بندر هویژو در استان جنوبی گوانگ‌دونگ است. یکی از ترمینال‌های این بندر توسط شرکت خصوصی هوایینگ اداره می‌شود. اواخر ماه گذشته، این ترمینال نزدیک به یک میلیون بشکه نفت خام ایران را دریافت کرد. این کشتی، محموله را از نفتکش سالینا متعلق به ایران، انتقال داده بود.

خبرگزاری بلومبرگ همچنین در خبر دیگری نوشت: جریان صادرات نفت ایران به چین پس از رفع تنگناهای لجستیکی ناشی از تشدید تحریم‌های آمریکا، بهبود یافت و خریداران را قادر ساخت تا محموله‌های عقب ‌افتاده نفتی را دریافت کنند. به گزارش مووسه کپلر واردات نفتی چین از ایران در ماه فوریه با رشدی ۸۶ درصدی به یک میلیون و ۷۴۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است. افزایش انتقال نفت از طریق کشتی‌ به‌ کشتی و همچنین استفاده از پایانه‌های جایگزین برای دریافت محموله‌ها، باعث رشد چشمگیر این تجارت شده است.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.