به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، شهرام یزدانی در نشست خبری با اشاره به کیفیت بالای آموزش پزشکی در ایران گفت: آموزش پزشکی جلوتر از آموزش در وزارت علوم است، زیرا یک استاد در حرفه خود دانشش را آموزش میدهد و سازمان جهانی بهداشت اولین مرکز برای توسعه آموزش پزشکی را در منطقه در ایران تأسیس کرد و آموزش پزشکی در وزارت بهداشت حرفهای از دنبال میشود.
وی ادامه داد: سرانه پزشک در ایران ۱۶ به ازای هر ۱۰ هزار نفر است که سرانه پزشک عمومی ۱۱ و پزشک متخصص ۵ به ازای هر ۱۰ هزار نفر است، علاقه پزشکان عمومی به تخصصها کاهش پیدا کرده است و ما با معضل خالی ماندن صندلیها مواجه هستیم و مشکل ما تربیت پزشک عمومی نیست و باید پزشکان عمومی را ترغیب به ورود به دوره تخصص کنیم.
مشاور رئیس جمهور در امور آموزشی و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی افزود: در سطح آموزش کمترین مشکل ما کلاس شلوغ و خوابگاهی است و مشکل اصلی ما آموزش در بالین است و صلاحیت پزشکان در دوره بالین حاصل میشود و پزشک عمومی باید ۲ هزار ساعت تجربه بالینی آموزش داشته باشد و هر پزشک عمومی باید ۳۰۰ بیمار ببیند که در بیمارستانهای آموزشی بیمار به میزان کافی برای طبابت در دسترس نیست.
یزدانی ادامه داد: عمده شکایات مردم در دسترسی به خدمات تخصصی است مردم از کمبود پزشک عمومی گلایه ندارند و نسبت پزشک عمومی به متخصص در ایران ۲ است و در کشورهای پیشرفته ۰.۳ و ۰.۴ است.
وی افزود: ما در توزیع متخصص مشکل داریم. در بسیاری از کشورهای دنیا برای خدمات تخصصی بسته پیشنهادی برای پزشک وجود دارد.
یزدانی با بیان اینکه وزارت بهداشت در جذب دانشجوی پزشکی نسبت به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی جلوتر است، اظهار داشت: در سال ۱۴۰۴، ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جذب میشوند و وزارت بهداشت جلوتر از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در جذب دانشجوی پزشکی عمل کرده است.
وی درباره تاثیر قطعی معدل یازدهم و دوازدهم در پذیرش دانشگاهها گفت: مکانیزم انتخاب درست با یک معدل این است که دانشجو عملکرد تحصیلی و عملکرد شغلی بهتری در آینده داشته باشد و مطالعات بسیاری انجام شده است که نشان میدهد معدل پیش بینی کننده خوبی برای انتخاب دانشجو مناسب برای دانشگاه نیست، در دنیا آزمونهای بسیاری مانند کنکور برای سنجش دانش آموزان است و در کشوری مانند هلند به این نتیجه رسیدند که هیچ ابزار مناسبی برای انتخاب دانشجو برتر نیست.
یزدانی افزود: آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه وزیر موافق اثر قطعی معدل نبودند، اما اثر قطعی تصویب شد و در نهایت در شورای عالی آموزش و پرورش مقرر شد مصوبه تلطیف شود تا کمترین آسیب را دانش آموزان ببیند و دکتر خسروپناه مایل هستند که کمترین آسیب را دانش آموزان ببینند.
مشاور رئیس جمهور در امور آموزشی درباره نقش ارتقا جایگاه معلم در رشد علمی کشور بیان کرد: چارچوب آمایشی برای مدارس شکل گرفته و در یک سامانه تمام اطلاعات مدارس قابل مشاهده و روش تدریس تعاملی در دوران ابتدای آغاز شده است، در سالهای پیش فنلاند در المپیادها ناموفق بودند و شأن معلم را به حدی بالا بردند که معلمی اولین گزینه شغلی برای فارغ التحصیلان دانشگاه باشد و حالا جزو برترینها در المپیادهای دانشگاهی هستند و در بین دستگاههای مختلف معلمان پایینترین حقوق را دارند و در شأن فرد نیست و روی بسته انگیزشی برای معلمان در حال کار هستیم و معلمی باید حرفهای دیده شود.
یزدانی درباره سهمیهها در پذیرش دانشگاهها گفت: کشوری نداریم که سهمیه وجود نداشته باشد و گاهی برای عدالت و تنوع و احترام و تشکر اجتماعی سهمیهها لحاظ میشود و در اروپا برای عدالت و در آمریکا برای تنوع از سهمیه استفاده میکنند.
وی افزود: در حال حاضر سهمیه ایثارگران، رزمندگان، جانبازان جداگانه دیده شدهاند ولی پیشنهاد این است که همه سهمیهها با هم به صورت مجموع دیده شوند.
یزدانی با بیان اینکه سهمیه رشتههای علوم پزشکی از حدود ۳۰ درصد فراتر رفته تصریح کرد: در رشتههای تخصصی پزشکی این عدد بالاتر استو
وی ادامه داد: یکی از اصلاحات اصلی دولت چهاردهم در حوزه آموزش است. ما دنبال دسترسی عادلانه به آموزش و تحصیل هستیم و حتی یک نفر نباید از تحصیل محروم شود اگر نگاه آموزش و پرورش به دانش آموزان محروم از تحصیل مانند نگاه مادر باردار و نجات او هنگام زایمان باشد، یعنی مرگ یک مادر باردار در زایمان خط قرمز نظام سلامت است
یزدانی افزود: هدف ما توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است و بی سوادی با محرومیت اجتماعی در ارتباط با سلامت با سطح سواد در این زمینه است و مداخله در آموزش از دوران مدرسه میتواند به پیشرفت کمک کند.
مشاور رئیس جمهور در امور آموزشی و رئیس مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی تاکید کرد: ۹۰۰ هزار نفر بین ۶ تا ۱۸ سال بازمانده از تحصیل هستند و ۹۸ درصد دانش آموزان ابتدایی و ۹۰ درصد در متوسطه اول و ۸۰ درصد متوسطه دوم را تمام میکنند و ما نهضت وسیع مدرسه سازی را شروع کردهایم تا دسترسی فیزیکی دانش آموزان به مدرسه را تحقق بخشیم و هر هفته با رییسجمهور، شورای عالی آموزش و پرورش یا جلسهای در سطح مشابه این شورا برگزار میشود.
وی اظهار کرد: جدا کردن تحصیل از زندگی یکی از بزرگترین مشکلات ما در دوران مدرسه است کودکان و نوجوانان درس میخوانند، اما زندگی نمیکنند و جدا کردن درس و زندگی اشتباه بزرگی است و تحصیلات نباید یک انسان را از شرایط مطلوب جدا کند. جوان ۱۸ ساله ما زندگی نمیکند و هر چه پیش میرود توقع ما از تحصیلات بالاتر میرود و با این افزایش مردم از زندگی کردن فاصله میگیرند، جوانان ما گاهی ادامه تحصیل میدهند چرا که از زندگی کردن میترسند.
یزدانی در پاسخ به سوالی درباره آموزش مجازی در آموزش کشور بیان کرد: آموزش مجازی یک فرصت است و زیرساختها شاد ایجاد شد و یکی از پیشرفتهترین زیرساختهای آموزشی در سطح کشورهای پیشرفته دنیاست و تلفیق آموزش مجازی و حضوری به آموزش کمک میکند.
مشاور رئیس جمهور در امور آموزشی در پایان گفت: به زودی سیستم آموزشی مدارس به سمتی میرود که به جای آنکه درس در مدرسه و تکلیف در خانه باشد محتوای آموزشی در منزل در دسترس باشد و پرسش و پاسخ و اندیشیدن در مدرسه باشد و به نوعی کلاس معکوس را دنبال میکنیم تا عوارض تعطیلیها بسیار را هم کاهش دهیم. بستر مجازی در آموزش به اندازه آموزش و پرورش در حوزه فناوری به این میزان نفوذ نکرده و آموزش و پرورش در حوزه استفاده از فناوری قهرمان است.