امروزه استفاده از تاکسیهای اینترنتی به بخشی جداییناپذیر از زندگی مردم، خصوصاً ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است.سهولت دسترسی و بهرهگیری از این امکان سبب شده تا بخش بزرگی ازجامعه تجربه استفاده از تاکسیهای اینترنتی را داشته باشند. بر این اساس آگاهی کاربران از حقوق و قوانین میتواند به آنها کمک کند تا تجربه دلپذیرتر و ایمنتری در استفاده از تاکسیهای اینترنتی داشته باشند.
به گزارش ایرنا، امروزه استفاده از تاکسیهای اینترنتی به بخشی جداییناپذیر از زندگی مردم، خصوصاً ساکنان شهرهای بزرگ تبدیل شده است. سهولت دسترسی و بهرهگیری از این امکان سبب شده تا بخش بزرگی از جامعه تجربه استفاده از تاکسیهای اینترنتی را داشته باشند. بر این اساس آگاهی کاربران از حقوق و قوانین میتواند به آنها کمک کند تا تجربه دلپذیرتر و ایمنتری در استفاده از تاکسیهای اینترنتی داشته باشند. در این یادداشت، نگاهی داریم به قوانین و امکانات مرتبط با امنیت سفر تپسی که برای اطمینان از انجام سفرهای ایمن تدوین و طراحی شده است.
ممنوعیت سفر برای افراد زیر ۱۸ سال، بدون همراه
گاهی ممکن است والدین امکان همراهی فرزند خود را نداشته باشند. مثلاً روزی که به خاطر آلودگی هوا، مدارس و مهدهای کودک تعطیل میشوند. در چنین مواردی، والدین معمولاً فرزند خود را به منزل پدربزرگ و مادربزرگ یا بزرگسال مورد اعتماد دیگری میفرستند و ممکن است از تپسی برای این کار استفاده کنند. درست است که تپسی روی بررسی صلاحیت سفیران خود حساسیت ویژهای دارد، اما سفر برای افراد زیر ۱۸ سال بدون همراه ممنوع است. چرا که افراد پایینتر از سن قانونی، طبیعتاً درک متفاوتی از وضعیت ناامن و نحوه کمک گرفتن در شرایط اضطراری دارند. همچنین ممکن است تسلط کافی برای استفاده از اپلیکیشن و امکانات آن را نداشته باشند.
مشخصات خودرو و چهره سفیر را تطبیق دهید
صبح است؛ عجله دارید و میخواهید هرچه سریعتر خود را به محل کارتان برسانید. پیغام رسیدن سفیر برای شما آمده، اما هرچه کوچه را بالا و پایین میکنید، خودرویی با مشخصاتی که در اپلیکیشن نوشته شده، نمیبینید. رانندهای خود را سفیر تپسی معرفی میکند و با دادن اطلاعات سفر، مطمئنتان میکند که خودش این درخواست را پذیرفته، اما پلاک ماشین متفاوت از چیزی است که در اپلیکیشن برای شما نمایش داده میشود. راننده احتمالاً در توجیه این اختلاف میگوید که بهتازگی پلاک ماشین خود را تغییر داده و هنوز در اپلیکیشن ثبت نشده است. در چنین موقعیتی، توصیه تپسی به مسافران این است که با پشتیبانی تماس گرفته شود.
به طور کلی تطبیق دادن پلاک خودرو و چهره سفیر در واقعیت با چیزی که در اپ مشاهده میشود، یکی از موارد دارای اولویت است که میتواند به افزایش ایمنی سفرها کمک کند. زیرا تأیید صلاحیت سفیران تپسی با کمک پلیس اماکن کشور صورت میگیرد و این افراد طی فرایندهای دقیقی احراز هویت میشوند.
سفر خود را لغو نکنید
ممکن است بهعنوان مسافر تپسی برایتان پیش آمده باشد که راننده از شما درخواست کند با لغو سفر خود به او کمک کنید تا کمیسیون شرکت را پرداخت نکند. اما این اتفاق دو سو دارد و بر ایمنی سفر نیز تأثیرگذار است. پس از لغو درخواست، این سفر از دایره نظارت شرکت تپسی خارج شده و در صورت بروز هر مشکلی، شرکت امکان پیگیری موضوع را نخواهد داشت.
بهعنوان مثال، چنانچه خودروی سفیر خراب شده یا دچار سانحه شود، میتوانید با مراجعه به پشتیبانی تپسی، خودروی جدیدی را جایگزین کنید و از پرداخت هزینه سفر پیشین معاف خواهید بود. حال آنکه با لغو سفر، عملاً این امکان را از خود دریغ میکنید.
از زدن دکمه «مسافر سوار شد» اطمینان حاصل کنید
زمانی که مسافر سوار خودرو میشود، سفیر با لمس دکمه «مسافر سوار شد»، وضعیت سفر را از حالت انتظار به حالت شروع سفر تغییر میدهد. مادامی که سفیر این کار را انجام ندهد، امکان لغو برای او همچنان محفوظ است و بدین ترتیب میتواند در هر لحظه از این امکان خود استفاده کند. بنابراین برای اینکه سفر در تمام مدت تحت نظارت تپسی باقی بماند و کاربر به امکانات امنیت سفر دسترسی داشته باشد، لازم است مسافران در هنگام شروع سفر، حتماً اپلیکیشن خود را چک کنند و مطمئن شوند که سوار شدن آنها به خودرو در اپ سفیر ثبت شده است. در این صورت به جای شمارشگری که نشاندهنده مدتزمان انتظار سفیر است، حرکت کاربر به سمت مقصد نمایش داده میشود.
برای افراد ناشناس تپسی نگیرید
این امکان وجود دارد که افرادی در مکانهای عمومی از شما درخواست کنند با حساب کاربری خود برایشان درخواست تاکسی اینترنتی دهید. لازم است آگاه باشید که عواقب حقوقی هر اتفاقی که در طول سفر رخ دهد، متوجه کاربر و مالک سیمکارتی است که درخواست خودروی تپسی را ثبت کرده است. به همین دلیل توصیه میشود به چنین درخواستهایی پاسخ منفی داده و هرگز برای افراد ناشناس، تپسی نگیرید.