مهندسان مایکروسافت هماکنون در حال آمادهسازی ظرفیت سرورها برای مدلهای آینده GPT-4.5 و GPT-5 شرکت OpenAI هستند. به گفته منابع آگاه از برنامههای این شرکت، مایکروسافت انتظار دارد که مدل جدید GPT-4.5 در هفتههای آینده و به احتمال زیاد GPT-5 در اواخر ماه مه منتشر شود.
GPT-4.5 که با نام رمز Orion شناخته میشود، مدل پیشرفتهتری از OpenAI و آخرین مدل غیر زنجیرهای تفکر این شرکت است. OpenAI اعلام کرده که این مدل ممکن است از GPT-4 قدرتمندتر باشد، اما تمرکز اصلی این شرکت روی مدل GPT-5 خواهد بود که تغییرات بیشتری را به همراه خواهد داشت.
نشریه ورج در ادامه گزارش خود میگوید که انتظار میرود مایکروسافت GPT-5 را در اواخر ماه مه دریافت کند، که با وعده «سم آلتمن»، مدیر عامل OpenAI، مبنی بر اینکه مدل نسل بعدی آن در عرض چند ماه منتشر خواهد شد، همخوانی دارد. البته این تاریخ ممکن است در صورت تغییر برنامههای OpenAI تغییر کند. ماه اکتبر در گزارشهایی گفته شده بود که OpenAI ابتدا قصد داشته GPT-4.5 را تا پایان 2024 منتشر کند، اما این تاریخ به اوایل 2025 به تعویق افتاد.
GPT-5 به احتمال زیاد مدل مهمتری نسبت به GPT-4.5 خواهد بود و آلتمن قبلا از آن به عنوان «سیستمی که بسیاری از فناوریهای ما را یکپارچه میکند» توصیف کرده است. گفته میشود که این مدل همچنین شامل مدل جدید استدلالگر o3 خواهد بود.
مدل جدید GPT-5 همچنین شامل بهبودهایی در نحوه استفاده از ChatGPT خواهد بود. این مدل به کاربران کمک میکند تا به جای انتخاب مدل مناسب برای هر وظیفه یا سوال، تجربهای یکپارچهتر و سادهتر داشته باشند.آلتمن در یکی از پستهای اخیر خود در X نوشته بود:
«ما هم مانند شما از نحوه انتخاب مدلها رضایت نداریم و میخواهیم به هوش یکپارچه بازگردیم.»
در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که اگر OpenAI بتواند GPT-5 را در اواخر ماه مه منتشر کند، این تاریخ با کنفرانس توسعهدهندگان مایکروسافت Build که از 19 مه آغاز میشود، همزمان خواهد بود. این کنفرانس به طور همزمان با کنفرانس Google I/O برگزار میشود. آلتمن سال گذشته در کنفرانس Build مایکروسافت حاضر شد، درست پس از آنکه OpenAI مدل GPT-4o را به عنوان یک مدل سریعتر برای همه کاربران ChatGPT منتشر کرد.
انتظار میرود که مایکروسافت در ماههای آینده به ویژه در کنفرانس Build اعلامیههای زیادی درباره فناوریهای جدید هوش مصنوعی خود داشته باشد. این شرکت در حال حاضر تمرکز زیادی بر روی قابلیتهای عاملهای هوش مصنوعی خود دارد و به نظر میرسد تیمها در تلاش هستند تا هزینهها را کاهش دهند تا این فناوریها برای کسبوکارها جذابتر شوند.