نه به ۲۰ هزار مرگ

همشهری آنلاین شنبه 04 اسفند 1403 - 13:58
«پویش نه به تصادف» وزارت ‌بهداشت در حالی آغاز شده که امیدواری برای متوقف کردن روند افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از تصادفات با اجرای این پویش وجود دارد.

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: «نه به تصادف» پویش جدید وزارت بهداشت برای تعطیلاتی است که هر سال جان صدها نفر را می‌گیرد، همچنین تمام حوادث ترافیکی که آمار فوتی‌های سالانه‌اش طی ۷ سال اخیر ۳۳درصد بیشتر شده و امسال به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده است. نکته تاسف‌بار این که آمار قابل توجهی از این فوت‌شدگان گروه‌های سنی زیر ۳۰ هستند.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت در این باره به همشهری گفت: پویش‌هایی از این دست باعث می‌شوند که حساسیت جامعه نسبت به موضوعاتی که خطرات کم و زیاد دارند کاهش پیدا نکند. حساسیت جامعه باید نسبت موضوعاتی از جمله تصادفات و بیماری‌های عفونی پایدار بماند که نتیجه خوب آن را در سال ۹۶ شاهد بودیم.

او ادامه داد: طی یک بازه زمانی ۱۰ساله پلیس‌راهور، سازمان هلال‌احمر، اورژانس، آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و وزارت راه و... با مداخلات اجتماعی و عملکرد خوب روند مرگ و میرهای تصادفات را به شدت کاهش دادند.

نه به ۲۰ هزار مرگبه گفته کرمانپور در آن زمان آمار مرگ‌ومیرها از ۲۸ هزار نفر در سال ۸۵ به حدود ۱۵ هزار نفر در سال ۹۶ رسید، اما با رها کردن یادآورهای اجتماعی این روند کاهشی متوقف شد و اکنون آمار فوتی‌ها به ۲۰ هزار نفر رسیده است.

این پویش‌ها جهانی است

کرمانپور بیان کرد: تنها سه اقدام ساده از جمله حواس‌جمعی در راهنما زدن، هوشیاری در رانندگی و رفع خستگی بعد از ۲ ساعت رانندگی می‌تواند آمار و مرگ‌ومیر تصادفات و حوادث رانندگی را کاهش دهد که نیاز به تکرار دارد. البته پویش‌هایی نظیر «نه به تصادف» حتی در جوامعی که جاده خوب، ماشین استاندارد و قوانین بازندارند خوب دارند هم همچنان فعال است. کشوری مثل سوئد که هم در صنعت اتومبیلرانی و هم جاده‌های هموار و قوانین بازدارنده مطرح است، سال قبل پویش هدفگذاری تصادفات تا حد صفر را اجرا کرد.

آمار معلولیت‌ها

این مسئول درباره آمار مصدومیت و معلولیت‌های ناشی از تصادفات هم بیان کرد: بر اساس استانداردی که در دنیا وجود دارد آمار کشته‌های حوادث ترافیکی ضرب در ۸ تا ۱۲، تعداد افراد دارای معلولیت بعد از تصادف را نشان می‌دهد. اگر ۲۰ هزار مرگ ناشی از تصادفات امسال را در ۱۰ ضرب کنیم، حداقل ۲۰۰ هزار نفر در ۱۴۰۳ دچار انواع مصدومیت، معلولیت، خانه‌نشینی تا پایان عمر، آسیب‌های ظاهری و ۱۰۰هزار عارضه دیگر شده‌اند.

او تاکید کرد:‌ البته بخشی از این اتفاق معلولیت‌هاست و سالانه حدود ۲۰ هزار کشته از تصادفات جاده‌ای یعنی به طور میانگین ۶۰ هزار خانواده به شکل مستقیم و بیش از ۲۰۰ هزار خانواده از مرگ یک فرد داغدار می‌شوند. نکته غم‌انگیزتر این که بیشتر کشته‌ها بین ۵ تا ۲۹ سال هستند که نیروی مولد و جوان کشور به شمار می‌روند. بخشی از مرگ‌ها هم برای موتورسوارهایی که اغلب نیروهای جوان هستند.

کرمانپور ادامه داد: هر میزان جوانی جمعیت را اجرا می‌کنیم که منجر به افزایش جمعیت شود، در جای دیگر همان میزان را دست می‌دهیم. و جامعه‌ای که افراد زیادی را به تصادفات از دست می‌دهند به سمت ناامیدی، افسردگی و... پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید

بیشترین قربانیان تصادفات نوروزی در ۱۰ استان

چرا مردان بیشتر در معرض مرگ و میر هستند؟

بودجه‌ای که صرف نابودی و مرگ می‌شود

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره بار اقتصادی تصادفات بر نظام سلامت بیان کرد: برخی مقالات به دست آمده از جمله مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که تا ۷ درصد از تولید ناخالص ملی صرف تصادفات می‌شود. این عدد را زمانی متوجه می‌شویم که سهم همه سلامت کشور ۳.۷ درصد است و یعنی تصادفات بیش از دو برابر سلامتی را به خودش اختصاص داده است.

به گفته کرمانپور، کیک تولید ناخالص ملی محدودیت دارد و این ۷درصد در چیزی صرف می‌شود که نابودی و مرگ و میر است و تاثیرات ناگواری در زندگی مردم می‌گذارد.

بیشترین مرگ برای مردان

به گفته کرمانپور بالای ۶۰درصد از مرگ و میرهای ناشی از حوادث ترافیکی برای آقایان و کمتر از ۳۰درصد هم برای زنان است.

او درباره این آمارها در ۱۴۰۲ عنوان کرد: سال گذشته مرگ ناشی از تصادفات برای مردان ۷۹درصد (۱۵ هزار و ۸۵۴ نفر) و برای زنان ۲۱درصد بود. سهم مصدومیت‌ها هم برای مردان ۷۱ درصد (۲۷۵ هزار و ۸۰۰ نفر) و برای زنان ۲۹ درصد (۱۱۵ هزار و ۲۶۹) بود

همه پای کار آمده‌اند

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درباره ارگان‌های دخیل در پویش «نه به تصادف» بیان کرد: پیشنهاد این پویش برای وزارت بهداشت است، اما در بحث تصادفات جاده‌ای وزارت بهداشت نقش ۱۰ تا ۱۵درصدی دارد. این پیشنهاد به دولت داده شده و مساله جدی جمهوری اسلامی ایران شده است. تقریبا تمام وزارتخانه‌ها در این موضوع همکاری و همدلی می‌کنند.

البته به تاکید کرمانپور به شکل مستقیم وزارت کشور، وزارت راه، پلیس راهور، وزارت رفاه، سازمان صداوسیما، وزارت بهداشت، هلال احمر، سازمان اورژانس کشوری، سازمان راهداری و بیمه مرکزی در این پویش درگیر هستند.

او ادامه داد: سایر نهادهای از جمله وزارت ارشاد هم می‌توانند در فرهنگسازی نقش خوبی داشته باشند. در وزارت آموزش و پرورش هم تجربه خوب همیار پلیس را داشتیم. ثابت شده که نقش خانواده به ویژه کودکان در کنترل رانندگی آقایان و خانم‌ها بسیار موثر است، به همین دلیل یکی از نیازمندی‌ها، مربوط به آموزش و پرورش است که بتوانند در این یک ماه با طرح‌هایی که ایجاد می‌کنند همدلی دانش‌آموزان با پویش «نه به تصادف» را ایجاد و مستقیم خانواده‌ها را با این پویش درگیر کنند تا نوروزی شاد و بی‌دغدغه داشته باشیم.

منبع خبر "همشهری آنلاین" است و موتور جستجوگر خبر تیترآنلاین در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. (ادامه)
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت تیترآنلاین مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هرگونه محتوای خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.